Factură mai mică la gaze și căldură! Cine și cât va plăti la iarnă

22 Nov. 2023, 11:14
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
22 Nov. 2023, 11:14 // Actual //  bani.md

Moldovenii vor beneficia de facturi mai mici, în perioada noiembrie – martie, la gaz și căldură în funcție de gradul de vulnerabilitate energetică.

„În acest an au fost stabilite 7 categorii de vulnerabilitate energetică. Este vorba de cei non vulnerabili care utilizează 5% din veniturile disponibile pentru achitarea facturilor, primară care utilizează între 5-10% din venituri, scăzută 10-20% din venituri, medie 30-40% din venituri și cei care utilizează 40% din venituri pentru achitarea facturilor. Pentru ce care cu vulnerabilitate energetică foarte ridicată se calculează în baza plafonului coșului minim de consum”, a explicat ministrul Muncii, Alexei Buzu.

Potrivit lui, în acest an, Guvernul va compensa în medie 33% din tariful la gaz, care va varia între 12 lei metru cub și 17 lei. Volumul de gaz compensat va fi de 180 metri cubi.

În ceea ce privește căldura centralizată, va fi compensat 58% din tarif, care va fi între 1450 de lei și 2900 de lei gigacaloria în funcție de vulnerabilitatea energetică.

Până în prezent pentru acordarea compensațiilor la căldură s-au înscris 610 mii de gospodării.

Anul trecut, peste 760 de mii de gospodarii din Moldova au beneficiat de compensații la energia electrică, termică si gaze naturale. Bugetul a fost de 3,7 miliarde de lei, iar o bună parte a sumei a fost acoperită din banii partenerilor externi. Pentru anul curent suma preconizată pentru compensații este de 2,7 miliarde de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

10 Nov. 2026, 17:02
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
10 Nov. 2026, 17:02 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

În timp ce unii bugetari au salarii de bază de aproximativ 2.500 de lei, alții ajung la 65.000 de lei, adică de 26 de ori mai mult. Discrepanțele sunt recunoscute chiar de Ministerul Finanțelor în nota de fundamentare a proiectului privind reforma sistemului unitar de salarizare, care urmează să fie implementată din  anul 2027.

Potrivit documentului, cele mai mici salarii de bază sunt înregistrate în rândul personalului tehnic și auxiliar, unde remunerația poate porni de la aproximativ 2.500 de lei. La polul opus se află funcțiile de conducere din domeniul justiției, pentru care salariile de bază pot ajunge la circa 65.000 de lei lunar.

Astfel, raportul efectiv dintre salariile de bază extreme ajunge la 1 la 26, mult peste raportul de 1 la 15 prevăzut de actualul cadru normativ. Ministerul Finanțelor consideră că această situație reflectă dezechilibrele acumulate în sistemul de remunerare a angajaților bugetari.

Mai mult, aproximativ 44.651 de angajați ai statului, echivalentul a 19,7% din totalul personalului bugetar, au nevoie de plăți compensatorii pentru ca remunerația lor să atingă salariul minim garantat de 6.300 de lei, stabilit pentru anul 2026.

Cu alte cuvinte, aproape fiecare al cincilea bugetar are un salariu calculat sub pragul minim și depinde de suplimentele acordate de stat pentru a ajunge la nivelul legal.

Documentul scoate la iveală și diferențe în privința sporurilor salariale. În anumite domenii, acestea ajung până la 120% din salariul de bază. Potrivit Ministerului Finanțelor, sporurile specifice variază de la 10% în învățământ, cercetare, cultură și asistență socială, până la 75% pentru personalul medical, 90% în cadrul Serviciului Fiscal de Stat și Serviciului Vamal, 100% în aviația civilă și chiar 120% în domenii precum securitatea cibernetică și combaterea terorismului.

Autorii proiectului susțin că proliferarea acestor sporuri a fragmentat sistemul de salarizare și a contribuit la apariția unor inechități între angajații care exercită funcții cu responsabilități comparabile.

Pentru a corecta dezechilibrele, Ministerul Finanțelor propune reducerea raportului de compresie salarială la 1 la 10,5, recalibrarea grilelor de salarizare și creșterea ponderii salariului de bază în venitul total al angajaților.

Reforma ar urma să reducă inclusiv dependența de plățile compensatorii. Potrivit estimărilor, ponderea posturilor care necesită completări până la salariul minim ar urma să scadă de la 19,7% în 2026 la 14,1% în 2027.

În același timp, compensația medie lunară pentru un post ar urma să se reducă de la 1.183 de lei la 450 de lei, pe măsură ce salariile de bază vor fi ajustate.

Ministerul Finanțelor estimează că reforma va afecta sistemul de remunerare a aproximativ 227 de mii de angajați din sectorul bugetar și va fi implementată etapizat în perioada 2027–2032.