Sondaj: Moldovenii preferă să cumpere produse locale pentru a susține economia națională

07 Dec. 2023, 13:23
 // Categoria: Slider // Autor:  MD Bani
07 Dec. 2023, 13:23 // Slider //  MD Bani

Motivul principal pentru care moldovenii preferă să achiziționeze produse autohtone este dorința de a susține economia locală. Este una dintre concluziile unui sondaj realizat de locals.md. Potrivit acestuia, 42,6% dintre respondenți vor astfel să sprijine economia țării. Sondajul relevă, de asemenea, că 16,7% dintre participanți aleg produsele locale bazându-se pe încrederea pe care o au față de producătorii autohtoni, iar 15,3% apreciază calitatea produselor locale.

Potrivit sondajului, aproximativ 36,5% dintre respondenți susțin că, în general, preferă produsele fabricate în Moldova. Peste jumătate dintre participanți (52%) adoptă o abordare mixtă, achiziționând atât produse locale, cât și de import.

Întrebați despre categoriile de produse locale cumpărate frecvent în supermarketuri, 49,8% dintre respondenți au menționat carne și produse din carne, în timp ce 43,1% au indicat produse lactate. Cât despre produsele de import, respondenții au declarat că cel mai des cumpără dulciuri (36,4%), băuturi (23,9%), produse de tutun (19,6%) și produse lactate (14,8%).

Cei care optează pentru produse de import motivează alegerea prin calitatea produselor (45,9%). Totodată, 32% spun că le este indiferent care este țara de proveniență. Notabil este faptul că niciun respondent nu a menționat lipsa încrederii în producătorii locali ca factor determinant în preferința lor pentru produsele de import, scrie locals.md.

În ceea ce privește informațiile despre produsele locale, 47,7% dintre consumatori susțin că nu dispun de suficiente date despre calitatea acestora.

De notat că 49,3% dintre respondenți au declarat că atunci când cumpără un produs atrag atenția în primul rând asupra prețului, apoi asupra țării de proveniență (25,4%) și brandului (18,7%).

Potrivit experților, cumpărarea produselor autohtone reprezintă o alegere cu impact profund asupra economiei, culturii și mediului. Prin sprijinirea producătorilor locali, contribuim la stimularea creșterii economice la nivel național.

Achiziționarea produselor autohtone nu se rezumă doar la un act economic, ci devine o declarație de responsabilitate socială. Prin această alegere, ne asigurăm că susținem condiții de muncă etice și standarde sociale adecvate în comunitatea noastră.

Un alt beneficiu notabil este reducerea amprentei ecologice. Prin optarea pentru produse locale, distanțele mai scurte de transport duc la o diminuare a emisiilor de carbon, contribuind astfel la protejarea mediului înconjurător. În plus, proximitatea față de producători facilitează obținerea de produse proaspete și de calitate, oferind o experiență mai bună de consum.

Sondajul, care a implicat un număr de peste 800 de participanți, a fost realizat de locals.md în perioada noiembrie 2023.

Realitatea Live

04 Iun. 2025, 11:40
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
04 Iun. 2025, 11:40 // Bani și Afaceri //  bani.md

Câștigătorii concursurilor naționale „Marca Comercială a Anului”, ediția a XXII-ea, și „Premiul pentru realizări în domeniul calității produselor și serviciilor”, ediția a XI-ea, au fost anunțați în cadrul Galei Businessului Moldovenesc 2025, organizată de Camera de Comerț și Industrie. Evenimentul a reunit peste 350 de participanți, printre care antreprenori de top, oficiali guvernamentali, reprezentanți ai partenerilor internaționali și membri ai societății civile, transmite IPN.

Sergiu Harea, președintele Camerei de Comerț și Industrie, a declarat că în Republica Moldova sunt înregistrate 138 de mii de entități cu diferite forme de activitate. Șeful CCI a adăugat că anul 2024 a fost un foarte dificil, dar, chiar și așa, antreprenorii au reușit să investească în calitatea întreprinderilor. Sergiu Harea susține că procesul de integrare economică europeană a Republicii Moldova constituie un factor important, care încurajează companiile să investească în calitate și competitivitate.

Potrivit președintelui CCRM, noutatea acestei ediții este marcarea a două nominalizări speciale, care reflectă tendințele actuale ale unei economii incluzive și orientate spre viitor. Este vorba despre companiile din domeniul antreprenoriatului social și companiile care au implementat învățământul dual, integrând formarea profesională în activitatea economică.

La rândul său, ministra dezvoltării economice și digitalizării, Doina Nistor, a spus că, după doi ani dificili, investițiile companiilor moldovenești au crescut cu circa 15% în 2024. Se atestă o creștere de 26,8%, în primul trimestru al anului, la capitolul investițiilor locale. Ministra a dat asigurări că Guvernul va fi mereu partenerul business-ului și că deja joi, 5 iunie, vor fi aprobate noi măsuri, pentru a simplifica relația oamenilor de afaceri cu statul.

La ediția din acest an a concursului „Premiul pentru realizări în domeniul calității” au participat 50 de companii, dintre care 15 s-au înscris pentru prima dată. După o evaluare specializată, 44 de companii au obținut titlul de „laureat”, fiind distinse cu trofeul „Zeița Calității”, și alte 6 companii au primit diplome de merit. Scopul concursului este evidențierea companiilor care au implementat cu succes sisteme performante de management al calității, promovând totodată cele mai bune practici din domeniu.

„Zeița Calității”, cea mai înaltă distincție a competiției, simbolizează excelența în aplicarea strategiilor moderne de management și susține dezvoltarea unei culturi organizaționale bazate pe inovație, eficiență și orientare spre client. Pentru obținerea trofeului principal – „Mercuriul de Aur”, companiile participante s-au înscris în una sau mai multe din cele 14 categorii.

La ediția actuală a concursului „Marca Comercială a Anului” și-au depus dosarele 71 de companii, înscriind un record total de 141 de mărci comerciale în diferite nominalizări. Dintre acestea, 18 companii au participat în premieră, demonstrând interesul pentru promovarea imaginii de brand și recunoașterea excelenței pe piața autohtonă și internațională.

În cadrul celor 21 de ediții ale concursului „Marca Comercială a Anului” au fost evidențiate mai mult de 1900 de mărci, iar peste 490 de companii au fost distinse la concursul „Premiul calității produselor și serviciilor”.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO