Frigul crește consumul de gaz al moldovenilor

12 Dec. 2023, 17:20
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Dec. 2023, 17:20 // Actual //  bani.md

Potrivit datelor furnizate de SA „Moldovagaz”, volumul consumului de gaze naturale în luna noiembrie curent a atins cifra de 83,6 milioane de metri cubi, marcând o creștere notabilă de 32,5% în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent. Față de luna octombrie 2023, consumul a înregistrat o creștere de 45,9 milioane de metri cubi sau 121,8%.

Un aspect notabil al acestei perioade a fost performanța plăților din partea consumatorilor. Consumatorii casnici au achitat 99% din sumele facturate până la 30 noiembrie 2023, reprezentând o ușoară scădere de 0,1 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului precedent. În ceea ce privește consumatorii non-casnici (persoanele juridice), aceștia au efectuat plăți în proporție de 95,3%, înregistrând o reducere de 4 puncte procentuale în comparație cu anul anterior. Întreprinderile din sectorul energetic și termic au achitat facturile în proporție de 91,2%, reflectând o scădere de 8,7 puncte procentuale.

Consumatori casnici au beneficiat de compensații în valoare totală de 110,8 milioane lei pentru consumul de gaze naturale în noiembrie 2023. De asemenea, consumatorii casnici din asociațiile de locatari, în număr total de 1,583 locuri de consum, au primit compensații în valoare de 521,895,15 lei, în funcție de gradul lor de vulnerabilitate energetică.

În aceeași perioadă, au fost deconectate de la rețeaua de distribuție a gazelor naturale 510 unități de consum, cu datorii acumulate de aproximativ 3,6 milioane lei. În plus, 315 consumatori au fost supuși condiției de plată preventivă ca urmare a sistării anterioare a furnizării de gaze naturale pentru neachitarea în termen a contravalorii gazelor consumate.

Conform datelor furnizate de SA „Moldovagaz”, nivelul de achitare a consumului de gaze naturale la data de 30 noiembrie 2023 se situează la 96%, totalizând 10,7 miliarde lei. Aceste cifre reflectă un cadru economic dinamic și o preocupare crescută din partea consumatorilor pentru asigurarea continuității furnizării de gaze naturale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

11 Dec. 2025, 12:03
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
11 Dec. 2025, 12:03 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a lansat la începutul lunii noiembrie o nouă campanie de promovare a produselor moldovenești „Cumpăr BUN de-acasă” , pentru care a scos la licitație servicii în valoare totală de 315.000 de lei. Inițiativa vine în contextul în care, după abrogarea cotei minime obligatorii de 50% pentru produsele autohtone, statul mizează mai mult pe mobilizarea consumatorilor decât pe instrumente legislative.

Documentele de licitație arată că banii vor fi direcționați astfel:

145.000 lei pentru elaborarea unui spot video în versiuni TV și online;
25.000 lei pentru crearea a 14 vizualuri (cartoline), câte unul pentru fiecare categorie de produse;
75.000 lei pentru o campanie de distribuție plătită pe Facebook, Instagram și YouTube, cu obiective clare de impact (reach și frecvență);
70.000 lei pentru o campanie de influencer marketing, cu 10 creatori de conținut locali, fiecare având minimum 60% audiență din Republica Moldova.

Licitația urmărește realizarea unei campanii integrate de comunicare, menite să stimuleze consumul de produse agroalimentare autohtone și să consolideze brandul local.

Legea privind cota minimă de 50% pentru produsele fabricate în Republica Moldova a fost adoptată în decembrie 2020 și a intrat în vigoare în iulie 2021. În iulie 2022, Parlamentul dominat de PAS a abrogat legea și a invocat incompatibilitatea cu normele pieței libere și cu angajamentele comerciale internaționale ale țării.

Ministrul Economiei, Eugen Osmochescu, a reiterat recent această poziție, declarând la Radio Moldova că o astfel de limitare „nu este corectă, nu este compatibilă cu economia de piață și contravine reglementărilor internaționale și celor mai bune practici europene”. Totodată, oficialul susține că impunerea unei cote minime pentru produsele autohtone nu este posibilă din punct de vedere juridic.

În lipsa unor măsuri legislative, campania „Cumpăr BUN de-acasă” rămâne în principal un apel voluntar către consumatori. Producătorii, însă, avertizează că fără politici coerente, vizibile, agricultura și industria alimentară locală vor continua să fie vulnerabile în fața importurilor și a puterii de negociere a marilor retaileri.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII