Taxa pe carbon, mărul discordiei la importul Moldovei de curent din România! Bucureștiul poate anula plata

04 Ian. 2024, 12:21
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
04 Ian. 2024, 12:21 // Actual //  bani.md

Planul de preluare a operării pieței de energie electrică din Republica Moldova de către OPCOM, operatorul pieței din România, ar putea crea premisele exceptării exporturilor de electricitate către UE de la aplicarea Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), taxa europeană pe emisiile de CO2.

Recent, Adunarea Generală a OPCOM, controlată de Transelectrica, operatorul sistemului energetic național românesc, a aprobat înființarea unei subsidiare în Republica Moldova în vederea preluării operării pieței de energie electrică.

Conform unui memorandum interstatal, această mișcare este în concordanță cu Regulamentul UE privind CBAM, care oferă excepții pentru țările terțe care au piețe energetice integrate în piața internă a UE. Acordul prevede obligația ca operatorul de piață din Republica Moldova să aplice legislația și normele UE privind energia electrică, inclusiv dezvoltarea surselor regenerabile.

În plus, țara trebuie să se angajeze pentru neutralitatea climatică până în 2050 și să demonstreze progrese semnificative în alinierea la legislația UE privind acțiunile climatice. Cu toate acestea, potrivit Regulamentului, exportul de energie electrică din Republica Moldova către UE ar fi scutit de la aplicarea CBAM dacă nu există o soluție tehnică pentru implementarea acesteia.

OPCOM ar putea deveni astfel operatorul de piață pentru această regiune, contribuind la integrarea pieței de energie a Republicii Moldova în piața internă a UE prin cuplarea piețelor.

Această mutare ar avea consecințe benefice pentru exportatorii de energie din Republica Moldova, eliminând taxele suplimentare impuse de CBAM pentru emisiile de carbon asociate cu producția de electricitate. Importurile de energie electrică din țările care nu îndeplinesc condițiile stabilite în Regulamentul CBAM vor fi supuse acestei taxe, care va fi aplicată efectiv începând cu anul 2026.

De asemenea, problema taxei CBAM se pune și în cazul importurilor de energie din alte două țări non-UE cu care România este interconectată energetic, respectiv Ucraina și Serbia. Importurile și exporturile de energie electrică între Republica Moldova și UE vor fi monitorizate cu atenție, iar implementarea acestei mișcări va aduce beneficii semnificative pentru sectorul energetic din regiune.

În primele 6 luni ale anului trecut, din Republica Moldova în România s-au exportat peste 100.000 MWh de electricitate, în timp ce importurile din România s-au cifrat la 123.700 MWh, arată datele Moldelectrica.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII