Când dispar mașinile pe motorină și benzină. Ce pregătește Uniunea Europeană

26 Feb. 2024, 08:20
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
26 Feb. 2024, 08:20 // Actual //  bani.md

Un mare producător de vehicule electrice solicită oficialilor de la Bruxelles să nu renunțe la obiectivul propus, pentru 2035, de a interzice vânzarea automobilelor noi echipate cu motoare pe benzină şi motorină. Politicienii iau în calcul, după alegerile din iunie, să propună o revizuire sau chiar să retragă interdicția.

Uniunea Europeană nu trebuie să renunțe la obiectivul propus pentru 2035, susține directorul general al Stellantis, Carlos Tavares. Din acest an urmează să fie interzisă vânzarea de vehicule noi cu motoare pe benzină sau motorină.

Uniunea Europeană nu trebuie să renunțe la anul 2035

Producătorul de mașini electrice Stellantis doreşte respectarea obiectivului UE de interzicere a motoarelor cu combustie internă. Oficialii de la Bruxelles au stabilit ca interdicția să intre în vigoare din 2035. Din acest an, a stabilit Uniunea Europeană, ar urma să nu se mai producă decât vehicule electrice (EV). Directorul general al Stellantis, Carlos Tavares, a făcut aceste precizări într-un interviu acordat publicaţiei germane Welt.

Stellantis este un nou contructor de automobile format din fuziunea PSA Peugeot-Citroën și FCA Fiat Chrysler Automobiles. Compania dezvoltă modele electrice pentru toate mărcile grupului.

„În niciun caz nu sunt contra interzicerii motoarelor cu ardere internă în 2035. Susţin această cerinţă. (…) Dar trebuie să fim pragmatici pentru a face tranziţia. Altfel, dogmatismul va eşua în faţa realităţii şi această tranziţie va fi extrem de costisitoare pentru plătitorii de taxe şi nu neapărat eficientă pentru planetă”, a afirmat Tavares.

Declaraţii şefului Stellantis vin într-un moment în care politicienii şi industria auto iau în considerare o revizuire a termenului. După alegerile din iunie, Parlamentul European ar putea revizui sau chiar retrage interdicția. Astfel, automobilele cu combustie internă ar putea să se vândă în Uniunea Europeană și după 2035.

În februarie 2023, Parlamentul European a aprobat reglementările cu privire la viitorul industriei auto. Conform deciziei, producătorii auto trebuie să realizeze o reducere cu 100% a emisiilor de CO2 de la maşinile noi vândute până în 2035. Acest lucru va duce la interzicerea producției și vânzării de vehicule noi cu motoare pe combustie internă în Uniunea Europeană.

Totuşi, a explicat Carlos Tavares, este nevoie ca subvențiile acordate industriei auto să fie menținute. Doar cu susținerea financiară obiectivul propus de Uniunea Europeană ar putea fi dus la îndeplinire, dat fiind că tehnologia este foarte scumpă.

Maşinile electrice de oraş costă în medie aproximativ 30.000 euro, în Uniunea Europeană. Vehiculele electrice (EV) sunt mult mai scumpe decât cele alimentate cu motoare cu combustie internă. Din acest motiv producătorii auto europeni vor să lanseze modele mai ieftine, încurajaţi de subvenţiile guvernamentale.

Stellantis a fost înfiinţat în 2021, în urma fuziunii dintre grupul francez PSA şi cel italiano-american Fiat Chrysler. Grupul deține sub aceeași umbrelă mărci precum Fiat, PSA, Chrysler, Jeep, Citroen şi Alfa Romeo

Stellantis a prezentat în octombrie noul Citroen e-C3, un vehicul electric low-cost, cu un preţ de pornire de 23.300 de euro (24.540 dolari). Noul vehicul este menit să concureze cu modelele electrice accesibile ale firmele auto din China.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

Realitatea Live

17 Iul. 2025, 14:02
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
17 Iul. 2025, 14:02 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Parlamentul a adoptat recent, în lectură finală, un proiect de lege care întărește drepturile consumatorilor de servicii financiare și sporește responsabilitatea furnizorilor din acest sector. Actul normativ marchează începutul procesului de modernizare a cadrului legal, în perspectiva armonizării cu legislația Uniunii Europene.

Conform noilor reglementări, colectarea datoriilor aferente contractelor de credit de consum va intra sub supravegherea Comisiei Naționale a Pieței Financiare (CNPF), care va controla respectarea limitelor privind dobânda, comisioanele și costul total al creditului, acesta neputând depăși suma debursată.

CNPF va monitoriza și activitatea intermediarilor – inclusiv brokeri și agenți de credite – pentru a combate practicile comerciale incorecte și abuzurile în procesul de vânzare a bunurilor în rate. Totodată, beneficiarii de credite de la Asociațiile de Economii și Împrumut vor beneficia de același regim de protecție ca ceilalți consumatori financiari, iar fidejusorii vor fi acoperiți de Legea privind contractele de credit de consum, la fel ca debitorii principali.

Noua lege introduce și obligația creditorilor de a adopta politici interne privind restructurarea datoriilor pentru debitorii aflați în dificultate, măsură ce va consolida protecția în perioade de criză economică. În plus, sunt clarificate aspecte legate de aplicarea dobânzii de întârziere și este impusă obligativitatea includerii graficului de rambursare în informația precontractuală.

O modificare importantă vizează calcularea perioadei de trei ani pentru reparația cu piese originale a vehiculelor asigurate, care va începe de la data primei înmatriculări, nu de la anul fabricației. Aceasta corectează o practică defavorabilă pentru posesorii de mașini înmatriculate cu întârziere.

Pentru contractele de asigurare, furnizorii vor fi obligați să analizeze necesitățile fiecărui consumator și să ofere documente de informare înainte de semnare. În plus, constatarea amiabilă va putea fi completată și în format electronic, facilitând procedura în caz de accident.

Pentru produsele financiare combinate, cum ar fi vânzările în rate cu polițe de asigurare incluse, consumatorii vor primi informații separate pentru fiecare componentă și vor avea posibilitatea de a le achiziționa distinct. Publicitatea la aceste servicii va fi supusă unor reglementări mai stricte pentru a preveni inducerea în eroare.

Legea prevede și o procedură standard de soluționare a reclamațiilor la nivelul furnizorilor, cu termen de răspuns de maximum 15 zile lucrătoare. Dacă răspunsul nu este satisfăcător, consumatorii pot sesiza CNPF sau instanțele de judecată.

Pentru creșterea eficienței controlului, CNPF va avea dreptul să efectueze „cumpărături de control” – metode anonime de testare a conformității furnizorilor, utile în depistarea neregulilor ascunse.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA