Republica Moldova, grânarul României! Cea mai mare cantitate de semințe de floarea soarelui a ajuns peste Prut

07 Mart. 2024, 13:06
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
07 Mart. 2024, 13:06 // Actual //  bani.md

În sezonul 2023/2024, Republica Moldova continuă să demonstreze forța sa în domeniul exportului de semințe de floarea-soarelui către Uniunea Europeană. Datele recente arată că în perioada 1 iulie 2023 – 2 martie 2024, țara a exportat 311.422 tone de semințe de floarea-soarelui, în creștere cu impresionantul 80,6% față de aceeași perioadă a sezonului anterior. Această cantitate este ușor sub nivelul din sezonul 2021/2022 (cu 5%), dar reprezintă o creștere semnificativă, arată datele publicate de economistul Iurie Rija de la Asociația Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere.

În același timp, exporturile de ulei de floarea-soarelui au înregistrat, de asemenea, o creștere notabilă în acest sezon. Până în primele zile ale lunii martie, au fost exportate 166.929 tone de ulei, cu o creștere de 9,4% față de perioada corespunzătoare a sezonului anterior și cu o creștere impresionantă de 74,9% față de sezonul 2021/2022.

Destinații importante în export de floarea-soarelui din Republica Moldova sunt România, Bulgaria, Turcia, Spania. Este remarcabil, că 86% din întregul volum de floarea-soarelui exportat în acest sezon a fost îndreptat înspre țările UE. Reorientarea Republicii Moldova spre exporturile în Uniunea Europeană este un fenomen benefic, întrucât această schimbare în direcția pieței a adus cu sine anumite avantaje. În trecut, predominau exporturile către statele CSI. Adaptare la condițiile noii pieți și cererea crescută din partea țărilor europene, dă dovadă de o diversificare și consolidare a parteneriatelor comerciale ale Republicii Moldova.

Estimările sugerează că, în total, aproximativ 690.807 mii tone de floarea-soarelui, fie sub formă de semințe fie sub formă de ulei, au părăsit țara în acest sezon. Aceasta reprezintă o creștere de 33% față de exporturile din sezonul precedent. Cu toate acestea, această creștere considerabilă a exporturilor a dus la o reducere a stocurilor interne de floarea-soarelui, care sunt acum estimate la aproximativ 200.000 de tone la începutul lunii martie 2024.

În ceea ce privește prețurile, atât semințele de floarea-soarelui, cât și uleiul derivat au suferit scăderi semnificative în acest sezon. Prețurile pentru uleiul de floarea-soarelui au înregistrat o diminuare mai pronunțată, cu o scădere de 14,71 lei/kg în acest sezon comparativ cu sezonul anterior. Scăderea prețului la semințe de floarea-soarelui exportate ca materie primă a fost de 31-35%.

Cei mai activi exportatori din Republica Moldova în acest sezon au fost companii precum Ancom Agro SRL, Rusagro-Prim SRL și Agro Nova Prim SRL, care au contribuit semnificativ la exporturile totale. Destinațiile principale pentru exporturile de floarea-soarelui au fost România, Bulgaria, Turcia și Spania, cu 86% din volumul total îndreptat către țările UE.

Reorientarea către exporturile în Uniunea Europeană este considerată benefică pentru Republica Moldova, oferind avantaje semnificative în fața predominației exporturilor către statele CSI în trecut. Această schimbare în direcția pieței indică o diversificare și consolidare a parteneriatelor comerciale ale țării, în timp ce adaptarea la cererea crescută din partea țărilor europene este esențială pentru dezvoltarea continuă a sectorului agricol moldovean.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală