Au mai rămas câteva zile! Antreprenorii, invitați să aplice la concursurile organizate de Camera de Comerț și Industrie

22 Mart. 2024, 14:04
 // Categoria: Slider // Autor:  MD Bani
22 Mart. 2024, 14:04 // Slider //  MD Bani

Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova anunță antreprenorii autohtoni că au mai rămas câteva zile până la încheierea termenului de aplicare la concursurile „Marca Comercială a Anului” și „Premiul pentru realizări în domeniul calității produselor și serviciilor” pentru anul 2023.

Potrivit președintelui CCI, Sergiu Harea, concursul „Marca Comercială a Anului” a fost inițiat în anul 2003 și a devenit, pe parcursul celor 20 de ediții, una dintre cele mai eficiente platforme de promovare a mărcilor comerciale, dar și de evidențiere a liderilor pe piața autohtonă. Rezultatele concursului permit evidențierea liderilor și stabilirea dinamicii comportamentului consumatorilor pe piața autohtonă. Ediția de anul trecut a înregistrat  110 mărci participante, dintre care 106 au fost premiate.

Concursul „Premiul pentru Realizări în Domeniul Calității Produselor și Serviciilor”, care este la cea de-a 10-a ediție, are drept scop identificarea companiilor ce au implementat cu succes managementul calității și promovează abordările moderne ale calității.

CCI a RM alături de partenerii săi îndeamnă antreprenorii autohtoni să se înscrie la cele două concursuri importante. Premiile pe care le vor obține ulterior în cadrul Galei Businessului Moldovenesc, confirmă curajul, perseverența și dorința companiilor de a se afirma pe plan național și de a-și contura reușitele în domeniul promovării mărcilor comerciale și al managementului calității. Învingătorii edițiilor precedente sunt o dovadă clară a faptului că fiecare companie și brand are nevoie de promovare și că toate acțiunile pe care le întreprind nu sunt în zadar, ci contribuie direct la dezvoltarea mediului de afaceri autohton. De aceea încurajăm companiile moldovenești să se înscrie până pe data de 29 martie 2024, la Concursurile „Marca Comercială a Anului” și „Premiul pentru Realizări în Domeniul Calității Produselor și Serviciilor pentru anul 2023”, a spus Sergiu HAREA.

Participanții la concursuri, vor beneficia și de unele avantaje:

  • publicitate suplimentară şi dezvoltarea imaginii mărcii comerciale;
  • specialiști și membri ai Juriului vor acorda consultații participanților;
  • oferirea gratuită, pe parcursul unui an, a serviciilor de prediagnoză a proprietății intelectuale la întreprindere (experții AGEPI vor examina portofoliul obiectelor de proprietate intelectuală deținut de întreprindere și vor prezenta recomandări privind valorificarea eficientă a acestuia);
  • organizarea seminarelor/ training-urilor în domeniul proprietății intelectuale pentru angajații întreprinderilor participante la concurs, inclusiv la sediul întreprinderii (gratuit), 1 seminar, de o zi (8 ore), 12-16 persoane;
  • organizare de instruiri și consiliere în domeniul integrității și anticorupție; reducere de 10% din taxa de participare în cadrul unei expoziții virtuale de pe platforma virtual-fairs.md;
  • reducerea de 20% din taxa de înregistrare pentru: transmiterea cererii/ofertei firmei la Camerele de Comerț și Industrie din străinătate;
  • înserarea cererii/ofertei firmei în bazele de date cu ofertele comerciale gestionate de CCI;
  • participarea la misiuni economice în străinătate; participarea la forurile bilaterale organizate în RM;
  • publicarea gratuită a contactelor întreprinderii și domeniului de activitate în Catalogul informativ-publicitar „Mărcile comerciale de succes din Republica Moldova 2023”.

Câștigătorii competiției vor fi premiați în cadrul „Galei Businessului Moldovenesc”– cel mai așteptat eveniment al societății economice autohtone, care se va desfășura în vara acestui an.

Antreprenorii se pot înscrie la concursuri până pe 29 martie 2024, pe adresele viorica.cazacu@chamber.md, tatiana.sainciuc@chamber.md și olga.grosu@chamber.md. Toate materialele vor putea fi accesate pe pagina www.chamber.md, la categoria Concursuri.

Cele două concursuri sunt organizate de către Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, în comun cu Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală a Republicii Moldova (AGEPI) și în parteneriat cu Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM), Centrul Național Anticorupție (CNA), Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), Institutul de Standardizare din Moldova (ISM), Centrul Național de Acreditare din Republica Moldova (MOLDAC) și Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția  Consumatorilor (ISSPNPC)

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO