De ce „scârțâie” roțile Tesla. Cum a ajuns de la campioană pe piața mașinilor electrice la a concedia angajații

05 Mai 2024, 11:39
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
05 Mai 2024, 11:39 // Actual //  bani.md

A fost o vreme în care se părea că Tesla nu poate greși. În puțin mai mult de un deceniu, a trecut de la un nou început în domeniul tehnologic la un producător de automobile de masă, a investit miliarde de dolari în afacerea sa cu energie curată și și-a văzut valoarea explodând. Dar acum, compania se luptă cu scăderea vânzărilor de automobile și cu concurența intensă a mărcilor chinezești, precum și cu problemele legate de mult-hulitul Cybertruck, scrie BBC.

Vânzările mai mici i-au afectat veniturile și i-au afectat profiturile. Prețul acțiunilor sale a scăzut cu mai mult de un sfert de la începutul anului.

Compania a redus prețurile pe piețele majore și este în curs de concediere a aproximativ 14.000 de angajați – 10% din forța sa de muncă la nivel mondial. Printre cei afectați se numără directori de rang înalt și întreaga echipă responsabilă de mult admirata sa rețea de încărcare de mașini electrice Supercharger.

Așadar, toate acestea sunt doar un obstacol pe drum, sau Tesla se îndepărtează de pe șosea?

„Este vorba despre ruperea unei vrăji”, a explicat Elon Musk unui public special invitat la fabrica Tesla din California în iunie 2012. „Lumea a avut iluzia că mașinile electrice nu pot fi la fel de bune ca cele pe benzină”, a spus el. Musk vorbea cu ocazia lansării noului Tesla Model S, o mașină despre care a insistat că va spulbera această iluzie. Nu a fost o promisiune goală.

La acea vreme, mașinile electrice aveau o reputație de lungă durată de a fi lente, neinspirate și nepractice, cu o autonomie foarte limitată. Cu toate că noile modele, precum Nissan Leaf, începuseră să aibă un public de nișă, acestea nu aveau încă un impact semnificativ pe piața largă.

Modelul S era puternic, avea performanțe de mașină sport și putea parcurge până la 265 de mile cu o singură încărcare. Nu era ieftin, pornind de la 57.000 de dolari în SUA pentru versiunea cu cele mai mici performanțe, dar cu siguranță că a făcut valuri.

De atunci, Tesla a mai lansat încă patru modele, inclusiv SUV-ul Model X, modelele „accesibile” Model 3 și Model Y, precum și Cybertruck.

În prezent, Tesla are așa-numitele gigafabrici uriașe, care construiesc mașini în Shanghai și Berlin, pe lângă instalația sa inițială din Fremont, California, și o serie de alte locații din SUA. Anul trecut, a livrat 1,8 milioane de mașini, ceea ce sugerează că s-a impus ferm ca producător de masă.

Dar, potrivit profesorului Peter Wells, director al Centrului de cercetare a industriei auto de la Universitatea Cardiff, aceasta este o parte a problemei. „Când Tesla a apărut pentru prima dată, avea un produs nou și interesant, un director executiv carismatic și părea un pionierat adevărat”, explică el.

Acum, însă, compania „nu mai este un nou intrat antreprenorial și un perturbator, ci, din ce în ce mai mult, un operator tradițional al industriei, cu toate provocările pe care acest lucru le implică atunci când se confruntă cu o serie tot mai mare de concurenți în același spațiu de piață”.

Alte companii, cum ar fi Nio din China, oferă produse mai interesante, spune profesorul Wells, în timp ce compania chineză BYD oferă performanțe bune la prețuri mai mici. „Practic, lumea a ajuns din urmă Tesla”, spune el.

Nu există nicio îndoială că există o concurență mult mai mare decât înainte. În urma scandalului emisiilor diesel care a cuprins-o în 2015, Volkswagen a început să bage bani în vehiculele electrice.

Și, în timp ce guvernele din întreaga lume au început să analizeze în mod serios eventuale interdicții de vânzare a noilor modele pe benzină și diesel, alți producători consacrați i-au urmat curând. Clienții care caută o mașină electrică cu o autonomie și performanțe decente au acum o mulțime de opțiuni din care să aleagă.

Între timp, în China, factorii de decizie politică au văzut de ani de zile dezvoltarea vehiculelor electrice (VE) ca pe o oportunitate de a prelua o cotă semnificativă din piața globală și au promovat dezvoltarea acestora. Rezultatul a fost creșterea rapidă a unor mărci precum BYD – care a depășit Tesla pentru a deveni cel mai mare producător de mașini electrice din lume la sfârșitul anului trecut.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

03 Iun. 2025, 12:22
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Iun. 2025, 12:22 // Actual //  Ursu Victor

Președintele american Donald Trump a lansat un nou atac dur asupra politicii comerciale globale, declarând că SUA nu poate supraviețui economic fără impunerea de tarife vamale pe importurile din alte țări. Într-un mesaj postat pe rețeaua sa de socializare Truth Social, Trump a scris tranșant:
„Dacă altor țări li se permite să ne impună tarife, iar nouă nu ni se permite să reacționăm rapid și flexibil cu tarife de răspuns, SUA nu are nici cea mai mică șansă de supraviețuire economică”.

Trump a adăugat că datorită tarifelor impuse de administrația sa, economia SUA a înflorit, avertizând însă că eliminarea acestor taxe ar însemna o „prăbușire economică totală a Statelor Unite ale Americii”.

Declarațiile sale vin în contextul în care, la sfârșitul lunii mai, un tribunal american pentru comerț internațional a declarat ilegale o parte dintre tarifele impuse anterior de Trump, însă Casa Albă a contestat decizia și a obținut temporar suspendarea acesteia.

Tarifele impuse de Trump în 2024-2025 au inclus:

25% pe importurile din Mexic și majoritatea bunurilor din Canada;
10% pe bunurile din China, sub pretextul combaterii fentanilului și imigrației ilegale;
25% pe importurile de oțel și aluminiu (din 10 februarie);
25% pe importurile de automobile și camioane ușoare (din 26 martie);
10% global pe majoritatea bunurilor importate în SUA (anunțat în aprilie, dar amânat pentru 90 de zile);
145% pe importurile din China (după mai multe runde de majorări).
Pe 12 mai, Washington și Beijing au convenit o reducere temporară a tarifelor: SUA a redus taxele suplimentare pe bunurile chinezești de la 145% la 30%, iar China a redus la rândul ei taxele de la 125% la 10%.

La final de mai, Trump a anunțat introducerea unui tarif de 50% pe mărfurile din Uniunea Europeană, dar aplicarea a fost amânată până la 9 iulie.

Trump a avertizat că, fără aceste măsuri, SUA ar deveni „ostaticele unor tarife anti-americane” și a îndemnat la „acțiune dură și rapidă” pentru protejarea economiei americane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO