„Mica Rusie” este devansată de „Bulgaria tânără” şi „Europa vârstnică” pe piaţa imobiliară de pe litoralul bulgar al Mării Negre. Jumătate dintre cumpărătorii de apartamente de vacanţă pe litoral sunt bulgari cu venituri mari, în vârstă de până la 30 de ani, care lucrează în principal în sectorul IT, iar restul sunt pensionari din Germania, Franţa, Italia şi Ţările de Jos, transmite BTA.
Cele mai căutate sunt locuinţele cu două camere în comunităţi închise, iar preţul mediu începe de la 1.900 de euro metrul pătrat. Tarifele de mentenanţă pentru comunităţile închise nu mai sunt ceva surprinzător pentru cumpărători, care în prezent sunt dispuşi să plătească 60-70 de leva pe lună pentru întreţinerea piscinelor, sălilor de gimnastică şi locurilor de joacă pentru copii. Investitorii ucraineni încep să intre pe piaţa noilor locuinţe construite în zona de coastă a Bulgariei.
Această situaţie de pe piaţa proprietăţilor de vacanţă de pe litoralul bulgar, în mijlocul verii, a fost prezentată de membrii Asociaţiei naţionale a brokerilor imobiliari, Atanas Argirov şi Stefka Kalcheva, cu prilejul unor interviuri pentru BTA.
În zona de nord a litoralului bulgar, pe fondul creşterii considerabile a preţurilor locuinţelor din Varna în ultimi doi ani, cumpărătorii au tendinţa de a căuta proprietăţi de vacanţă pe care să le poată utiliza drept prima casă. Preţurile locuinţelor în cel mai mare oraş de pe litoralul din Bulgaria, amplasat în partea de nord pe coasta Mării Negre, au crescut cu 60% în ultimii doi ani, în timp ce preţurile la proprietăţile de vacanţă au crescut cu 25%. În consecinţă, 20% dintre cei care caută prima lor casă optează pentru proprietăţi de vacanţă.
Mulţi cumpărători preferă proprietăţile din şi din jurul staţiunii Sfinţii Constantin şi Elena, care a devenit o parte integrantă a oraşului Varna. Staţiunea are în prezent mai multe clădiri rezidenţiale decât hoteluri.
Apartamentele cu două camere sunt cele mai populare, fiind responsabile pentru 40% din achiziţiile de imobiliare în Varna.
În zona Burgas, din sudul litoralului bulgar, există un interes crescut pentru proprietăţile de vacanţă şi jumătate din tranzacţii au fost încheiate cu cumpărători bulgari. Cealaltă jumătate este ocupată de cetăţeni din Germania, în primul rând pensionari, care în prima fază au trăit aici în locuinţe închiriate. De asemenea, cetăţenii din Polonia, Cehia şi Israel sunt interesaţi şi ei să facă achiziţii în această zonă. Aceşti noi cumpărători au acoperit, parţial, golul lăsat de ruşi care şi-au vândut proprietăţile din zona Burgas. Mulţi ruşi şi-ar fi dorit să rămână în Bulgaria dar se confruntă cu probleme în ceea ce priveşte vizele şi transportul, ceea ce a ridicat bariere insurmontabile în calea utilizării locuinţelor lor de vacanţă din Bulgaria.
Preţurile pentru proprietăţile de vacanţă din apropiere de Burgas nu au înregistrat creşteri semnificative de la un an la altul, fiind vorba de un avans modest de 5-6%, similar cu avansul inflaţiei. Activitatea pe partea de vânzări a fost comparabilă în 2023 şi 2024, fără creşteri semnificative. Estimările arată spre o nouă creştere a preţurilor de 2-3% până la finele anului, ceea ce ar pune majorarea înregistrată pe ansamblul acestui an undeva între 4% şi 8%.
Ca de obicei, oamenii care sunt interesaţi să cumpere proprietăţi de vacanţă în sudul litoralului bulgar sunt atraşi în principal de staţiunile Sozopol, Nessebar, Sunny Beach şi Primorsko. O zonă în care s-au instalat germani a apărut la Aheloy. Aceştia au investit în principal în comunităţi închise. Ucrainenii sunt interesaţi să cumpere locuinţe în oraşul Burgas. Aceştia sunt cu siguranţă un factor important în Burgas, unde sunt implicaţi în 30% din achiziţiile de proprietăţi de vacanţă.
În schimb, zona Pomorie este preferată de polonezi, vorbitori de limba germană şi ucraineni. Sozopol şi Nessebar sunt în zona superioară a clasamentului, împreună cu Ravda şi Sveti Vlas.
Apropierea de mare este unul din cei mai importanţi factori care influenţează preţul.
Bulgarii şi occidentalii iau locul ruşilor care deţin proprietăţi de vacanţă pe litoralul bulgar
Northvolt AB a cerut protecţie împotriva falimentului în Statele Unite, după ce o încercare disperată de a obţine finanţare de salvare a eşuat, lăsând producătorul de baterii într-o situaţie dificilă, cu doar o săptămână de lichidităţi disponibile, potrivit Bloomberg.
Furnizorul suedez de baterii pentru vehicule electrice va încerca să se reorganizeze în cadrul capitolului 11 din Codul falimentului american, conform unei declaraţii emise joi. Potrivit unui depozit, Northvolt avea aproximativ 30 de milioane de dolari în numerar şi datorii de 5,84 miliarde de dolari.
Această sumă face ca Northvolt să fie una dintre cele mai îndatorate companii care au solicitat falimentul în Statele Unite în acest an, potrivit datelor Bloomberg. Aceasta este urmată de Intrum AB, o altă companie suedeză care a depus o cerere similară săptămâna trecută.
Compania a ales să urmeze calea legală din SUA pentru a oferi un cadru familiar investitorilor existenţi şi potenţialilor investitori interesaţi să furnizeze finanţare, a explicat o sursă apropiată situaţiei.
Această decizie încheie luni de negocieri cu proprietarii, clienţii şi creditorii, în încercarea de a găsi o soluţie pentru continuarea activităţii, după ce resursele financiare au fost epuizate. Northvolt a redus cu un sfert numărul angajaţilor şi a renunţat la planurile de extindere, pentru a face faţă unei crize de lichidităţi care s-a agravat în toamnă, după ce a pierdut un contract important şi nu a reuşit să acceseze un împrumut verde de 5 miliarde de dolari.
Compania a fost considerată un simbol al speranţelor europene de a crea un lanţ de aprovizionare independent pentru vehiculele electrice, în concurenţă cu producătorii stabiliţi din China şi Coreea de Sud.
Fabrica emblematică Northvolt Ett, situată lângă Cercul Arctic din Suedia, va continua să funcţioneze în mod normal pe durata reorganizării. „Compania va continua să livreze produse clienţilor, îndeplinindu-şi în acelaşi timp obligaţiile faţă de furnizorii esenţiali şi va asigura plata salariilor angajaţilor”, a afirmat compania.
În cadrul procedurii de faliment, Northvolt va avea acces la aproximativ 145 de milioane de dolari în garanţii de numerar, conform declaraţiilor companiei. Scania CV AB, divizia de camioane a Volkswagen AG şi un client important al Northvolt, a anunţat că va contribui cu 100 de milioane de dolari pentru finanţarea debitorului în posesie.
Judecătorul american de faliment Alfredo Perez a spus în timpul unei audieri de joi că va aproba cererea Northvolt de a începe utilizarea finanţării din faliment şi a altor împrumuturi pentru a acoperi salariile şi cheltuielile angajaţilor în timpul procesului de reorganizare conform capitolului 11. După reducerile de personal anunţate, Northvolt mai are aproximativ 6.400 de angajaţi în Suedia, Polonia şi Statele Unite.
Filialele Northvolt care se ocupă de fabricile planificate în Germania şi Canada nu fac parte din procesul de faliment conform capitolului 11, dar compania a declarat că aceste proiecte vor fi amânate.
Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!
-
1Soția șefului de la INI, Ludmila Catlabuga, ministră a Agriculturii: Cum s-a „îmbogățit” și ce avere deține
-
2Cine este femeia care are o avere netă de două ori mai mare decât produsul intern brut al Republicii Moldova
-
3Prețul corect al chiriei în Chișinău: Formula simplă care îți spune adevărul
-
4Miller îl „convoacă” pe Parlicov la Gazprom! Ministrul discută planul cu premierul Recean
-
5Scandalul de la Portul Giurgiulești: Hotărâri judecătorești definitive, acuzații de fraudă și poziția fermă a Bemol