Tarifele inspecției tehnice au sărit în aer! Înțelegeri ascunse între grupuri de interese?

22 Aug. 2024, 12:13
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
22 Aug. 2024, 12:13 // Actual //  Lupu Eduard

La sfârșitul anului 2023, Parlamentul Republicii Moldova a modificat Codul transporturilor rutiere, aducând schimbări importante în modul de stabilire a tarifelor pentru inspecția tehnică obligatorie a autovehiculelor. Astfel, tarifele pentru acest serviciu nu mai sunt aprobate de Guvern, ci sunt stabilite liber de către furnizorii de servicii, în funcție de cerere și ofertă. Această schimbare a dus la majorări semnificative ale prețurilor: pentru vehiculele cu masa totală de până la 2000 kg, tariful a crescut de la 150 la 250 MDL (o creștere de 66%), iar pentru vehiculele cu masa totală între 2001 și 3500 kg, de la 200 la 300 MDL (o creștere de 50%).

Stanislav Ghilețchi, Director adjunct pe cercetare al Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), a elaborat o notă analitică în care analizează impactul liberalizării tarifelor pentru acest serviciu obligatoriu. În document, Ghilețchi subliniază că liberalizarea nu a fost însoțită de o metodologie clară pentru stabilirea costurilor, deși testarea tehnică presupune un set standardizat de acțiuni. De asemenea, autorul notei se întreabă cum este posibil ca toate stațiile de inspecție tehnică să stabilească aceleași prețuri, în condițiile în care liberalizarea ar trebui să favorizeze competiția și diversitatea ofertelor.

Potrivit analizei, modificările frecvente ale articolului 145 (1) din Codul transporturilor rutiere par să fie mai degrabă rezultatul presiunii din partea unor grupuri de interese, decât al unei strategii pe termen lung. Nota informativă din 2023 menționează că liberalizarea tarifelor ar trebui să sporească veniturile agenților economici și să încurajeze competiția. Totuși, în mod paradoxal, competiția ar trebui să ducă la scăderea prețurilor și la îmbunătățirea calității serviciilor, nu la majorări coordonate.

Unul dintre principalele argumente împotriva liberalizării este riscul apariției unor înțelegeri de cartel între furnizorii de servicii. Analiza tarifelor afișate de diferite stații de inspecție tehnică sugerează că prețurile sunt similare, ceea ce indică posibila coordonare a acestora pentru majorarea tarifelor. Acest lucru subliniază preocupările legate de creșterea coordonată a prețurilor ca urmare a liberalizării.

De asemenea, IPRE a constatat în trecut că inspecția tehnică periodică în Moldova a devenit adesea o formalitate, fără a răspunde adecvat obiectivelor de siguranță și protecție a mediului. În acest context, liberalizarea tarifelor nu contribuie semnificativ la îmbunătățirea rigurozității serviciului.

IPRE recomandă anularea prevederilor care permit liberalizarea tarifelor și elaborarea unei metodologii clare pentru stabilirea acestora. Este esențial ca inspecția tehnică să îndeplinească efectiv rolul său în asigurarea siguranței în trafic și să combată corupția din sistemul de inspecție tehnică periodică. De asemenea, ar trebui valorificată baza de date cu informațiile obținute din inspecții pentru a oferi servicii suplimentare, dacă inspecțiile sunt realizate corect și obiectiv.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

17 Sept. 2024, 17:24
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
17 Sept. 2024, 17:24 // Actual //  Lupu Eduard

Producătorul chinez de automobile BYD a preluat totalitatea acţiunilor la un joint venture din China cu grupul german Mercedes-Benz Group AG, pe măsură ce un număr din ce în ce mai mare de constructori străini îşi reduc expunerea pe cea mai mare piaţă auto din lume, transmite Bloomberg.

BYD a preluat restul de 10% din acţiunile la joint venture-ul Denza pe care nu le deţinea încă, a informat producătorul de automobile electrice într-un comunicat de presă difuzat luni seara, fără a oferi detalii legate de valoarea tranzacţiei.

Decizia pune capăt unui parteneriat care durează de 13 ani şi vine într-un moment în care există tensiuni comerciale între China şi Europa, pe măsură ce Comisia Europeană vrea să impună tarife suplimentare, de până la 36,3%, pentru automobilele electrice importate din China.

Joint venture-ul Denza, un producător de automobile electrice şi hibride din segmentul premium, a fost înfiinţat de BYD şi Mercedes în 2011, când fiecare dintre cei doi parteneri deţinea o participaţie de 50%. Vânzările slabe ale acestui joint venture au convins Mercedes să îşi reducă participaţia, până la 10%, în 2021.

Decizia de a ieşi din acţionariatul joint venture-ului Denza se adaugă provocărilor cu care se confruntă Mercedes, care are dificultăţi în a creşte în China, care timp de mai mulţi ani a fost una din pieţele auto cu cel mai puternic ritm de creştere din lume. Cheltuielile pe articole de lux în China au fost serios afectate de criza din sectorul imobiliar şi încetinirea economică. În paralel, intensificarea războiului preţurilor între producătorii chinezi de automobile electrice a dus la diminuarea cotei de piaţă pentru producătorii auto străini, astfel că Porsche, Ferrari şi BMW au raportat o diminuarea a vânzărilor în China la începutul anului.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău