Traderii de cafea în panică: Cursa contracronometru, pentru livrarea mărfii, înainte ca directiva UE să lovească piața

30 Aug. 2024, 10:35
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
30 Aug. 2024, 10:35 // Actual //  bani.md

Navele încărcate cu cafea se îngrămădesc spre Uniunea Europeană, pe măsură ce traderii se grăbesc să îşi facă stocuri înainte ca noua directivă UE privind defrişările să intre în vigoare la finele acestui an, transmite Bloomberg, citat de Agerpres.

Începând din data de 30 decembrie 2024, directivă UE anti-defrişări (EUDR) va cere companiilor care vând soia, carne de vită, cafea, ulei de palmier şi alte produse în cele 27 de state membre UE să dovedească faptul că lanţurile lor de aprovizionare nu contribuie la distrugerea pădurilor. Cu toate acestea, lipsa clarităţii cu privire la detalii a lăsat multe firme nepregătite, astfel că unele perturbări în aprovizionare sunt inevitabile.

Cafeaua, o cultură care depinde de milioane de mici cultivatori răspândiţi pe întreg globul, este deosebit de vulnerabilă la provocările de a garanta că fiecare bob respectă directiva. În consecinţă, traderii se grăbesc să livreze cât de multă cafea pot spre Europa înainte de 30 decembrie.

În primele şapte luni ale acestui an, exporturile de cafea din Brazilia, cel mai mare producător mondial, spre blocul comunitar au crescut cu aproape 65%, comparativ cu perioada similară a anului trecut. De asemenea, exporturile din Uganda, care devine un furnizor din ce în ce mai important de cafea robusta pentru UE după ce principalul cultivator, Vietnamul, a suferit o scădere a producţiei, a înregistrat luna trecut exporturi record de cafea, iar cea mai mare parte s-au îndreptat spre continentul european.

„Aceasta este ultima recoltă pe care o putem exporta înainte de intrarea în vigoare a EUDR. Următoarea recoltă de cafea robusta va fi în luna octombrie şi având în vedere intervalul de 70 de zile de care au nevoie navele pentru a ocoli Africa de Sud şi timpul de procesare, aproape toată cafeaua din următoarea recoltă va trebui să respecte EUDR”, spune Ted Marley, trader de cafea din Uganda.

Firmele care se ocupă cu prăjitul cafelei vor să îşi acopere orice posibil deficit pentru primul trimestru din 2025, spune şi Ricardo Dos Santos, director de operaţiuni la furnizorul de cafea Riccoffee. Puţini traderi sunt dispuşi să rişte să livreze cafeaua după luna octombrie şi să rateze fereastra de oportunitate pentru transportul de boabe de cafea necertificate, a adăugat Dos Santos.

Aceste livrări se derulează într-un moment în care traderii trebuie să facă faţă unor preţuri ridicate. Cotaţiile la cafeaua robusta, sortimentul mai ieftin, au atins cel mai ridicat nivel de după anii 1970. În paralel, cotaţiile la cafea arabica, de o calitate mai ridicată, au crescut şi acestea cu peste 30% în acest an. La acestea se adaugă majorarea costurilor cu împrumuturile, lipsa containerelor navale şi perioadele mai lungi de tranzit.

„Nu avem capacităţile necesare şi nu avem nici banii pentru a crea stocuri de rezervă pentru 12 luni în Europa”, susţine pune Holger Preibisch, preşedintele Asociaţiei cafelei din Germania. Potrivit acestuia, chiar dacă traderii continuă să livreze cât de multă cafea pot înainte de intrarea în vigoare a directivei UE privind defrişările, este incert cum va evolua situaţia, deoarece Comisia Europeană nu a publicat nici acum detaliile de implementare. „Asta ar putea însemna volume mai mici, ceea ce ar putea duce la creşterea preţurilor”, a adăugat Preibisch.

Însă pierderea Europei ar putea fi câştigul Chinei, a precizat Joab Kankiriho, un broker de cafea la Wakanda Coffee Brokerage Services. „Vedem cum intră cumpărătorii chinezi şi cred că va trebui să căutăm pieţe alternative în altă parte, chiar dacă UE a cumpărat aproape 90% din cafea din Uganda”, a spus Kankiriho.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Nov. 2024, 09:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Nov. 2024, 09:40 // Actual //  Ursu Victor

Northvolt AB a cerut protecţie împotriva falimentului în Statele Unite, după ce o încercare disperată de a obţine finanţare de salvare a eşuat, lăsând producătorul de baterii într-o situaţie dificilă, cu doar o săptămână de lichidităţi disponibile, potrivit Bloomberg.

Furnizorul suedez de baterii pentru vehicule electrice va încerca să se reorganizeze în cadrul capitolului 11 din Codul falimentului american, conform unei declaraţii emise joi. Potrivit unui depozit, Northvolt avea aproximativ 30 de milioane de dolari în numerar şi datorii de 5,84 miliarde de dolari.

Această sumă face ca Northvolt să fie una dintre cele mai îndatorate companii care au solicitat falimentul în Statele Unite în acest an, potrivit datelor Bloomberg. Aceasta este urmată de Intrum AB, o altă companie suedeză care a depus o cerere similară săptămâna trecută.

Compania a ales să urmeze calea legală din SUA pentru a oferi un cadru familiar investitorilor existenţi şi potenţialilor investitori interesaţi să furnizeze finanţare, a explicat o sursă apropiată situaţiei.

Această decizie încheie luni de negocieri cu proprietarii, clienţii şi creditorii, în încercarea de a găsi o soluţie pentru continuarea activităţii, după ce resursele financiare au fost epuizate. Northvolt a redus cu un sfert numărul angajaţilor şi a renunţat la planurile de extindere, pentru a face faţă unei crize de lichidităţi care s-a agravat în toamnă, după ce a pierdut un contract important şi nu a reuşit să acceseze un împrumut verde de 5 miliarde de dolari.

Compania a fost considerată un simbol al speranţelor europene de a crea un lanţ de aprovizionare independent pentru vehiculele electrice, în concurenţă cu producătorii stabiliţi din China şi Coreea de Sud.

Fabrica emblematică Northvolt Ett, situată lângă Cercul Arctic din Suedia, va continua să funcţioneze în mod normal pe durata reorganizării. „Compania va continua să livreze produse clienţilor, îndeplinindu-şi în acelaşi timp obligaţiile faţă de furnizorii esenţiali şi va asigura plata salariilor angajaţilor”, a afirmat compania.

În cadrul procedurii de faliment, Northvolt va avea acces la aproximativ 145 de milioane de dolari în garanţii de numerar, conform declaraţiilor companiei. Scania CV AB, divizia de camioane a Volkswagen AG şi un client important al Northvolt, a anunţat că va contribui cu 100 de milioane de dolari pentru finanţarea debitorului în posesie.

Judecătorul american de faliment Alfredo Perez a spus în timpul unei audieri de joi că va aproba cererea Northvolt de a începe utilizarea finanţării din faliment şi a altor împrumuturi pentru a acoperi salariile şi cheltuielile angajaţilor în timpul procesului de reorganizare conform capitolului 11. După reducerile de personal anunţate, Northvolt mai are aproximativ 6.400 de angajaţi în Suedia, Polonia şi Statele Unite.

Filialele Northvolt care se ocupă de fabricile planificate în Germania şi Canada nu fac parte din procesul de faliment conform capitolului 11, dar compania a declarat că aceste proiecte vor fi amânate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală