ANRE revoluționează pața de energie: Tranzacții rapide și reducerea dezechilibrelor pentru Moldova

07 Nov. 2024, 09:19
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
07 Nov. 2024, 09:19 // Actual //  Ursu Victor

Consiliul de Administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a adoptat noi reguli pentru piața energiei electrice din Republica Moldova. Modificările au scopul de a dezvolta piețele de energie pe termen scurt și de a menține echilibrul în sistemul energetic național, reducând astfel volumul dezechilibrelor și costurile asociate.

Noile reguli vizează funcționarea piețelor pentru ziua următoare (PZU) și a pieței pe parcursul zilei (PPZ), administrate de Operatorul Pieței de Energie M (OPEM), filială a operatorului pieței din România, OPCOM SA. Prin această structură, producătorii și furnizorii de energie pot tranzacționa energie electrică aproape de momentul livrării, diminuând riscul dezechilibrelor.

Prin aceste măsuri, ANRE aliniază piața de energie moldovenească la practicile Uniunii Europene, încurajând oportunități noi pentru producători și furnizori, ceea ce poate atrage investiții și proiecte energetice competitive. În februarie 2024, Guvernul Republicii Moldova a desemnat OPEM ca operator de piață, iar ANRE i-a acordat licența de funcționare în martie.

OPEM a lansat recent site-ul www.opem.md, unde vor fi publicate procedurile interne de tranzacționare pentru consultare publică. Urmează înregistrarea participanților și primele tranzacții de testare.

Aceste piețe pe termen scurt vor permite tranzacții orare la prețuri variabile, facilitând și introducerea tarifelor diferențiate în funcție de ora de consum, contribuind astfel la o integrare mai mare a energiei din surse regenerabile în sistemul energetic al Moldovei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Nov. 2024, 09:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Nov. 2024, 09:40 // Actual //  Ursu Victor

Northvolt AB a cerut protecţie împotriva falimentului în Statele Unite, după ce o încercare disperată de a obţine finanţare de salvare a eşuat, lăsând producătorul de baterii într-o situaţie dificilă, cu doar o săptămână de lichidităţi disponibile, potrivit Bloomberg.

Furnizorul suedez de baterii pentru vehicule electrice va încerca să se reorganizeze în cadrul capitolului 11 din Codul falimentului american, conform unei declaraţii emise joi. Potrivit unui depozit, Northvolt avea aproximativ 30 de milioane de dolari în numerar şi datorii de 5,84 miliarde de dolari.

Această sumă face ca Northvolt să fie una dintre cele mai îndatorate companii care au solicitat falimentul în Statele Unite în acest an, potrivit datelor Bloomberg. Aceasta este urmată de Intrum AB, o altă companie suedeză care a depus o cerere similară săptămâna trecută.

Compania a ales să urmeze calea legală din SUA pentru a oferi un cadru familiar investitorilor existenţi şi potenţialilor investitori interesaţi să furnizeze finanţare, a explicat o sursă apropiată situaţiei.

Această decizie încheie luni de negocieri cu proprietarii, clienţii şi creditorii, în încercarea de a găsi o soluţie pentru continuarea activităţii, după ce resursele financiare au fost epuizate. Northvolt a redus cu un sfert numărul angajaţilor şi a renunţat la planurile de extindere, pentru a face faţă unei crize de lichidităţi care s-a agravat în toamnă, după ce a pierdut un contract important şi nu a reuşit să acceseze un împrumut verde de 5 miliarde de dolari.

Compania a fost considerată un simbol al speranţelor europene de a crea un lanţ de aprovizionare independent pentru vehiculele electrice, în concurenţă cu producătorii stabiliţi din China şi Coreea de Sud.

Fabrica emblematică Northvolt Ett, situată lângă Cercul Arctic din Suedia, va continua să funcţioneze în mod normal pe durata reorganizării. „Compania va continua să livreze produse clienţilor, îndeplinindu-şi în acelaşi timp obligaţiile faţă de furnizorii esenţiali şi va asigura plata salariilor angajaţilor”, a afirmat compania.

În cadrul procedurii de faliment, Northvolt va avea acces la aproximativ 145 de milioane de dolari în garanţii de numerar, conform declaraţiilor companiei. Scania CV AB, divizia de camioane a Volkswagen AG şi un client important al Northvolt, a anunţat că va contribui cu 100 de milioane de dolari pentru finanţarea debitorului în posesie.

Judecătorul american de faliment Alfredo Perez a spus în timpul unei audieri de joi că va aproba cererea Northvolt de a începe utilizarea finanţării din faliment şi a altor împrumuturi pentru a acoperi salariile şi cheltuielile angajaţilor în timpul procesului de reorganizare conform capitolului 11. După reducerile de personal anunţate, Northvolt mai are aproximativ 6.400 de angajaţi în Suedia, Polonia şi Statele Unite.

Filialele Northvolt care se ocupă de fabricile planificate în Germania şi Canada nu fac parte din procesul de faliment conform capitolului 11, dar compania a declarat că aceste proiecte vor fi amânate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală