A fost aprobat ajutorul umanitar de 6000 de tone de motorină pentru susținerea agricultorilor afectați de secetă

11 Mart. 2021, 15:51
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
11 Mart. 2021, 15:51 // Actual //  MD Bani

Guvernul României a aprobat hotărârea prin care Republica Moldova va primi gratuit 6 000 de tone de motorină, destinat agricultorilor afectați de secetă pe parcursul anului 2020.

Odată cu aprobarea hotărârii de către Guvernul României și demararea procesului de transmitere, Guvernul de la Chișinău a stabilit mecanismul și formalitățile de recepționare, depozitare și distribuire  peste frontiera de stat a lotului de ajutor umanitar.

„Din numele Guvernului Republicii Moldova aduc sincere mulțumiri Guvernului României pentru gestul mărinimos de a ne acorda 6 000 de tone de motorină  ca ajutor cu  titlu gratuit. Sarcina noastră este să organizăm cât mai bine procesul logistic de recepționare, depozitare și, ulterior, distribuire către beneficiarul final, lucru care este așteptat de agricultorii afectați substanțial de seceta din anul trecut”, a menționat Aureliu Ciocoi în cadrul ședinței.

Responsabilă de recepționarea, depozitarea, păstrarea, evidența și distribuirea motorinei va fi Agenția Rezerve Materiale din subordinea MAI.

Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului (MADRM), prin intermediul Agenției de Intervenție și Plăți pentru Agricultură (AIPA), va stabili cantitatea de motorină ce îi revine fiecărui producător agricol. Distribuirea ajutorului se va face în baza cererilor depuse la AIPA. Ulterior, MADRM va prezenta lista agricultorilor eligibili, repartizați pe raioane, către Comisia interdepartamentală pentru ajutoare umanitare, care va distribui cantitatea stabilită fiecărui agricultor.

De asemenea, vor fi alocate 3 milioane de lei din Fondul de rezervă al Guvernului Agenției Rezerve Materiale. Banii for fi utilizați pentru acoperirea cheltuielilor legate de  serviciile de recepționare, evaluare a cantității și calității, depozitare, păstrare, descărcare, încărcare, distribuire, cazare și hrană a reprezentanților României împuterniciți să însoțească ajutorul umanitar; servicii de transbordare a vagoanelor – cisterne cu motorină în Punctul de trecere a frontierei de stat moldo-române – feroviar, lucrările de descărcare din vagoane-cisterne a motorinei și pomparea în rezervorul de primire; servicii de transportare a motorinei către stațiile petroliere și distribuirea beneficiarilor finali.

Acordarea acestui ajutor umanitar se datorează înțelegerilor convenite între șefii de state ai Republicii Moldova și România, fiind stabilit un pachet de măsuri, care cuprinde acțiuni concrete de sprijin din partea României pentru cetățenii Republicii Moldova, inclusiv în contextul combaterii pandemiei de COVID-19, și pentru susținerea dezvoltării economice și sociale a Republicii Moldova.

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO