După începerea războiului Rusiei din Ucraina, impunerea de sancțiuni occidentale Kremlinului și pierderea pieței de energie din Europa, Putin a căutat să-și redirecționeză afacerile spre alte țări. Astfel, Moscova a ”inundat” China cu petrol, fiind în luna iulie 2023, cel mai mare furnizor de țiței al Beijingului. La rândul său, China a vândut Rusiei de 6 ori mai multe mașini, în primele 7 luni ale anului.
Exporturile de petrol ale Rusiei în China au crescut cu 13% față de aceeași lună a anului trecut, până la 8,06 milioane de tone metrice în iulie, sau 1,9 milioane de barili pe zi (bpd), potrivit datelor Administrației Generale a Vămilor de la Beijing, scrie Reuters.
În primele șapte luni ale anului, exporturile de petrol ale rușilor au crescut cu 25% față de un an mai devreme, până la 60,66 milioane de tone. Transporturile din Arabia Saudită, la 5,65 milioane de tone, au scăzut cu 14% față de anul precedent și cu 31% față de iunie.
Exporturile saudite către rafinăriile asiatice erau de așteptat să scadă în iulie, deoarece Riadul a ridicat prețul oficial de vânzare din iulie al petrolului său emblematic Arab Light către cumpărătorii asiatici la un nivel maxim din șase luni. Arabia Saudită a anunțat, de asemenea, planuri pentru o reducere suplimentară a producției în iulie, reducând producția la 9 milioane bpd de la 9,96 milioane bpd în iunie.
În ciuda continuării sancțiunilor occidentale și a unui plafon de preț pentru transporturile rusești, țițeiul rusesc de calitate ESPO s-a comercializat din ce în ce mai aproape de nivelul de referință, deoarece cererea puternică din partea cumpărătorilor indieni și chinezi erodează reducerea sancțiunilor.
Livrările ESPO cu livrare în iulie au avut un preț de 5-6 dolari mai mic pe baril față de nivelul de referință ICE Brent și cu 8,50 dolari mai mic față de ICE Brent pentru livrările livrate în martie, potrivit surselor comerciale.
Se preconiza, de asemenea, că cererea internă mai puternică din Rusia va duce la o scădere generală a exporturilor rusești. Transporturile din porturile din vestul Rusiei în iulie au fost estimate să scadă cu 18% de la o lună la lună, reflectând renașterea cererii interne de rafinare.
Rafinăriile chineze folosesc comercianți intermediari pentru a se ocupa de transportul și asigurarea țițeiului rusesc pentru a evita încălcarea sancțiunilor occidentale. Furnizorii alternativi și-au văzut acțiunile crescând pentru a compensa livrările mai mici din Arabia Saudită și Rusia. Livrările din Angola au crescut cu 27% față de luna precedentă la 574.581 bpd în iulie.
Continuând tendința din luna precedentă, exporturile SUA către China au crescut de cinci ori față de anul precedent, în ciuda tensiunilor geopolitice, deoarece producția WTI din SUA continuă să crească pe fondul reducerilor de aprovizionare ale OPEC+. Livrările de țiței din SUA către China au totalizat 161.275 bpd în iulie, în scădere de la 742.824 bpd în iunie, pe măsură ce marjele de arbitraj s-au redus.
Pe de altă parte, China a crescut exportul de vehicule ușoare către Rusia de 5,7 ori între ianuarie-iulie 2023, potrivit Administrației Generale a Vămilor din China. 405.400 de vehicule au fost exportate din China în Rusia în 7 luni din 2023.
71.000 de vehicule au fost exportate în aceeași perioadă a anului precedent. În termeni monetari, exporturile au crescut de 7,6 ori, până la 5,7 miliarde de dolari. Prețul mediu al unei mașini a făcut 14.000 de dolari, potrivit akipress.