Agenții imobiliari, noii rechini ai pieței – au cumpărat ieftin de la dezvoltatori și vând cu prețuri umflate

28 Apr. 2025, 07:56
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
28 Apr. 2025, 07:56 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Pe piața imobiliară din Republica Moldova se remarcă două tendințe majore: o ușoară înviorare a vânzărilor de apartamente în afara municipiului Chișinău și o creștere a tranzacțiilor cu case individuale. În schimb, în Chișinău se observă o ușoară încetinire a vânzărilor de apartamente, arată analiza prezentată de Veaceslav Ioniță, expert în politici economice la IDIS „Viitorul”.

Potrivit datelor prezentate, în 2024 au avut loc 45.200 de tranzacții imobiliare la nivel național, în creștere cu 22,5% față de 2023. Totuși, în primul trimestru al anului 2025, ritmul tranzacțiilor a încetinit ușor, fiind estimate la 44.500 de tranzacții în valoare anuală, cu 1,5% mai puțin față de anul precedent. Cele mai multe tranzacții rămân concentrate în Chișinău (74,2%), urmat de municipiile Bălți și Orhei.

Prețul mediu al apartamentelor a continuat să crească accentuat. În 2024, un metru pătrat într-un apartament nou în Chișinău a ajuns la 1.585 de euro, iar într-un apartament vechi la 1.129 de euro – cea mai mare scumpire înregistrată în ultimii 16 ani. Această evoluție a fost determinată de majorarea costurilor materialelor de construcție și a forței de muncă, dar și de lipsa ofertei suficiente de apartamente noi pe piață.

Veaceslav Ioniță explică faptul că modelul de funcționare al pieței imobiliare face aproape imposibilă o scădere a prețurilor: companiile de construcții vânduseră în trecut apartamente către agenți imobiliari la prețuri mai mici (600–700 euro/m²), iar astăzi aceștia le revând la prețuri mult mai mari (până la 1.600 euro/m²). În 2024, din volumul total al vânzărilor de apartamente, agenții și agențiile imobiliare au câștigat proporțional mai mult decât companiile de construcții.

În ceea ce privește accesibilitatea locuințelor, pentru procurarea unui apartament nou finisat de 70 m² în Chișinău, un cumpărător are nevoie în 2024, în medie, de aproximativ 14,9 ani de salariu – un indicator relativ stabil comparativ cu anul precedent, datorită creșterii salariilor nominale.

Concluzia expertului: doar proiectele imobiliare mari ar putea tempera creșterea prețurilor, însă, în lipsa unor schimbări structurale, o ieftinire semnificativă a apartamentelor în Republica Moldova este improbabilă.

 

Realitatea Live

21 Mai 2025, 17:37
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
21 Mai 2025, 17:37 // Actual //  Ursu Victor

Guvernul Republicii Moldova a lansat oficial campania națională de informare „Moldova Poate”, o inițiativă care urmărește apropierea deciziilor publice de cetățeni, printr-un mesaj simplu, accesibil și axat pe impactul reformelor asupra vieții cotidiene. Campania debutează cu doar câteva luni înainte de alegerile parlamentare programate pentru 28 septembrie, iar potrivit datelor de pe platforma achiziții.md, bugetul total al campaniei este estimat la 5 milioane de lei, iar în data de 22 mai urmează să fie desemnat câștigătorul – compania care se ocupa de organizarea campaniei.

Sub sloganul „Vorbim despre oameni, pentru oameni”, campania va promova unitatea națională, direcția europeană a țării și implicarea cetățenilor în procesul de reformă. Potrivit purtătorului de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, accentul va fi pus pe explicarea clară a modului în care funcționează statul și pe prezentarea beneficiilor concrete ale reformelor implementate în domenii precum justiția, educația, sănătatea sau infrastructura.

„Moldova reușește atunci când mergem împreună – ca societate și ca parte din familia europeană”, a declarat Daniel Vodă.
Campania va include activități publice organizate în centre comunitare, piețe, parcuri și alte spații deschise, adresându-se tuturor categoriilor sociale, de la copii și tineri până la vârstnici. Se promit discuții directe, prezentări interactive și evenimente dedicate unei comunicări guvernamentale mai transparente.

Guvernul nu a oferit deocamdată detalii despre contractantul campaniei sau despre planul de distribuție media, însă lansarea inițiativei în plină perioadă preelectorală ridică semne de întrebare din partea observatorilor independenți, care atrag atenția asupra riscului de folosire a fondurilor publice în scop electoral.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO