Agricultura Moldovei se bazează pe fier vechi! Echipamente agricole din anii ’40 încă în funcțiune

01 Nov. 2024, 15:09
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
01 Nov. 2024, 15:09 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova dispune de 2,2 milioane de hectare de teren agricol și peste 900.000 de întreprinderi agricole care utilizează echipamente și utilaje de diverse tipuri și proveniență. Conform celor mai recente date, Moldova are un total de 109.640 de echipamente agricole funcționale, distribuite neuniform pe diferite regiuni ale țării, potrivit lui Iurie Rija, directorul executiv al Asociației „Agrocereale.”

Astfel, în Republica Moldova există 62 364 de tractoare care reprezintă 57% din totalul echipamentelor, fiind cea mai importantă categorie.

– Semănători: 11.154 unități.

– Boroane: 10.160 unități.

– Cultivatoare: 9.188 unități.

– Combine: 5.568 unități.

– Pluguri: 4.626 unități.

– Remorci: 4.432 unități.

– Rarițe: 2.148 unități.

„Chișinăul deține întâietatea cu cele mai multe unități de tehnică agricolă 13.474 unități. În regiunea centrală a țării sunt 33 992 unități, în nordul țării 36 514 unități – regiunea cu cea mai mare concentrație de echipamente agricole., în sud – 19 874 unități, iar în Găgăuzia – 5 786 unități”, mai spune Rija.

În termeni procentuali, regiunile Centru și Nord împreună dețin aproximativ 70% din echipamentele agricole, iar zona Chișinăului are cea mai mare concentrare de echipamente pe o suprafață mică.

În ceea ce privește vechimea echipamentelor, vârsta medie a echipamentelor agricole este destul de ridicată. Mediana este anul 2016, ceea ce înseamnă că jumătate din echipamente sunt mai vechi de acest an. Urmează anul 1998, cu 25% din tehnica agricolă și anul 2020.

Tractoarele, care reprezintă 57% din totalul echipamentelor agricole, au o distribuție de vârstă similară: 25% sunt mai vechi de 1990, 50% sunt mai vechi de 2007 și doar un sfert sunt mai noi de 2018. Există și echipamente agricole foarte vechi: de exemplu, în Orhei și Soroca există tractoare fabricate în 1949.

În ceea ce privește originea echipamentelor, acestea provin din 70 de state, însă aproximativ 89% dintre acestea sunt fabricate în 10 țări: Belarus: 38% din totalul tractoarelor (23 708 unități), Ucraina – 17% din echipamente, predominant boroane, cultivatoare și pluguri, Turcia: 13%, cu accent pe semănători și cultivatoare, Rusia: 12%, în special tractoare și combine, Germania: producător important de combine (36% din totalul combinelor) și alte echipamente și Republica Moldova: 4.794 unități, majoritatea fiind remorci și alte echipamente.

În acest context, majoritatea tractoarelor din Moldova provin din Belarus, iar combinele din Germania și Rusia domină piața locală.

Distribuția echipamentelor raportată la suprafața agricolă arată o variație considerabilă între raioane. În Chișinău și Bălți, de exemplu, există câte un tractor la fiecare 3,7 hectare, în timp ce în Taraclia un tractor deservește aproximativ 251 hectare, iar un combină, 1.439 hectare.

Datele arată o nevoie acută de modernizare și de o distribuție mai echitabilă a echipamentelor agricole în Moldova. Echipamentele existente sunt, în mare parte, vechi și ineficiente pentru cerințele moderne ale agriculturii. Concentrarea echipamentelor în anumite regiuni și dependința de producătorii din alte țări pun presiune pe capacitatea Republicii Moldova de a-și susține agricultura în mod durabil și competitiv pe termen lung.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO