Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova a decis să suspende Certificatul de Operator Aerian (AOC) al operatorului aerian privat Air Moldova din cauza unor probleme semnificative legate de certificatul de navigabilitate al aeronavei aflate în gestiunea companiei. Suspendarea certificatului de zbor este până pe 31 octombrie 2023.
Suspendarea AOC-ului a intervenit în urma constatării că Air Moldova nu deținea cel puțin o aeronavă cu un certificat de navigabilitate valabil. Situația a fost amplificată de faptul că singura aeronavă a companiei se află în prezent în mentenanță, iar lucrările planificate inițial pentru luna aprilie nu au fost finalizate până în acest moment. Certificatul de navigabilitate al aeronavei a expirat la 21 august curent, ceea ce a determinat Autoritatea Aeronautică Civilă să ia măsura suspendării AOC-ului.
În această perioadă de întrerupere a activității, Air Moldova a încurajat pasagerii să își exercite drepturile și să solicite rambursarea costului biletelor pentru zborurile anulate. Compania a anunțat că pasagerii trebuie să depună cereri și reclamații direct către operatorul aerian, pentru a primi compensații în conformitate cu reglementările și politicile în vigoare.
Acum două zile compania anunța că își suspendă zborurile până în data de 14 septembrie.
La începutul lunii mai Air Moldova declara că își suspendă zborurile și depune cererea în instanță pentru aprobarea planului de restructurare, după ce la începutul acestui an s-a ciocnit cu probleme financiare. Totodată, compania ar întâmpina dificultăți la închirierea avioanelor din cauza sancțiunilor.
Air Moldova a fost privatizată în toamna anului 2018 cu 50 de milioane de lei, de Civil Aviation Group, o companie fondată de doi moldoveni și compania românească Blue Air. Ultima se va retrage, însă, la nici-un an de la privatizare în condiții suspecte, cota de 49% fiind preluată de Dzintars Pomers din Letonia.
Valoarea tranzacției depășea 1,2 miliarde de lei (circa 61,5 milioane euro), dintre care 50 milioane de lei au fost transferate la bugetul de stat, restul sumei reprezintau datoriile companiei Air Moldova, pe care investitorul s-a obligat să le achite în decurs de trei ani.
În prezent, AirMoldova ar fi controlată de fugarul Ilan Șor prin companii interpuse.