Amendament scandalos cu privire la societățile de plată! Asociația Băncilor cere retragerea pentru consultări publice

16 Mart. 2023, 09:59
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
16 Mart. 2023, 09:59 // Actual //  Lupu Eduard

Asociația Băncilor din Moldova își exprimă îngrijorarea privind efectele amendamentelor ce vizează discriminarea societăților de plată din Moldova și solicită retragerea acestora pentru consultări publice suplimentare

Amendamentul la proiectul de lege nr. 478/2022 prevede exceptarea sucursalelor înființate în RM de societățile de plată, licențiate în statele – membre UE, de cerințe de licențiere stabilite de cadrul național, ceea ce constituie un factor discriminatoriu în raport cu societățile de plată (inclusiv investitori străini) care se conformează cerințelor respective.

În opinia ABM, impactul negativ al propunerii se va manifestă pe următoarele dimensiuni:

  1. Reducerea capacității de supraveghere a sectorului financiar

ABM susține și consideră că obiectivul urmărit prin amendament de a facilita accesul serviciilor de plată din țările UE urmează să reprezinte o prioritate pentru autoritățile naționale.

Acesta urmează să fie realizat cu instrumente ce corespund principiilor transparenței, nediscriminării și care nu afectează eforturile recente ale autorităților publice, de comun cu partenerii de dezvoltare, în crearea și consolidarea unui sistem financiar transparent și sustenabil.

Este evident că acest instrument este unul eficient la nivelul țărilor UE atunci când organul de supraveghere la nivelul UE are competențe directe asupra societăților de plată din toate statele membre, ceea ce este lipsă în cazul Republicii Moldova, la această etapă.

Atenționăm că amendamentul reprezintă un precedent periculos, deoarece și alte sectoare din economie vor fi îndreptățite să solicite o abordare similară (activitatea bancară, de creditare non-bancară, asigurări, etc.).

ABM pledează pentru ca sectorul financiar să fie obiectul unui cadru de reglementare și de supraveghere menit să promoveze stabilitatea financiară și să protejeze clienții serviciilor financiare.

  1. Încălcarea principiilor de bază ale concurenței

Amendamentul prevede condiții discriminatorii în activitatea de întreprinzător ceea ce afectează negativ și grav concurența loială, precum și, comportamentul investițional al celor defavorizați, respectiv a societăților de plată existente la moment pe piață.

Conform Directivei UE privind serviciile de plată (Directiva UE 2015/2366, pct.33 din preambul) autoritățile europene „ar trebui să garanteze concurența loială pe această piață, evitând discriminarea nejustificată împotriva oricărui actor existent pe piață.”.

Amendamentului înaintat contravine prevederilor Directivei UE privind serviciile de plată, și anume necesitatea obținerii unei autorizații din partea statului membru, existența obligației unui capital inițial diferit în funcţie de serviciile de plată care se prestează, etc.

Amendamentul propus riscă, de asemenea, să compromită eforturile Moldovei de aderare la SEPA (Zona Unică de Plăţi în Euro), sistem ce prevede beneficii pentru cetățeni (costuri și timp redus) pentru plățile efectuate către și din țările europene.

În acest context, ABM solicită excluderea proiectului de lege din ordinea de zi a Parlamentului şi asigurarea unui proces transparent și eficient de consultări publice a amendamentului la proiectul de lege nr.478/2022.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

25 Apr. 2024, 11:33
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
25 Apr. 2024, 11:33 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Boeing a raportat miercuri prima scădere a veniturilor trimestriale în şapte trimestre, dar producătorul de avioane american a depăşit aşteptările de pe Wall Street, care au fost reduse după ce o explozie a unui panou de uşă al unui avion 737 MAX 9, în timpul zborului, din ianuarie, a determinat producătorul de avioane să încetinească producţia celor mai vândute avioane ale sale, transmite agenția Reuters.

După publicarea raportului, directorul general al Boeing, Dave Calhoun, a declarat pentru CNBC că o înţelegere pentru achiziţionarea furnizorului său cheie Spirit AeroSystems este mai mult decât probabilă în al doilea trimestru.

Cei doi producători au confirmat discuţiile, deşi preţurile rămân o provocare în afacerea complexă.

Boeing a spus că cheltuielile de numerar din primul trimestru, o măsură atent urmărită de investitori, au fost de 3,93 miliarde de dolari, mai bune decât aşteptările medii ale analiştilor cu privire la un consum de numerar de 4,49 miliarde de dolari.

În martie, Boeing a indicat că va folosi între 4 şi 4,5 miliarde de dolari din cauza unei crize produse ca urmare a accidentului din 5 ianuarie, care a implicat un avion cu reacţie 737 MAX 9 aproape nou.

“Ei bine, ar fi putut fi mai rău. În timp ce pierderea şi ieşirea de numerar nu sunt atât de grave pe cât se temea, compania se confruntă în mod clar cu unele provocări serioase în divizia de avioane comerciale, care vor necesita ceva reparaţii”, a spus analistul Vertical Research Partners, Robert Stallard, într-o notă.

De la accidentul din 5 ianuarie, pe un avion operat de Alaska Airlines, Administraţia Federală a Aviaţiei din SUA (FAA) a impus un plafon pentru producţia avioanelor Boeing 737 MAX, care se vând puternic.

FAA a mai spus Boeing să dezvolte un plan cuprinzător pentru a aborda ”problemele sistemice de control al calităţii”.

Înainte de raport, Calhoun, care va demisiona la sfârşitul anului, a spus într-o scrisoare către angajaţi că Boeing se află ”într-un moment dificil”, încetinind sistemul pentru a îmbunătăţi calitatea şi siguranţa.

“Livrările mai mici pot fi dificile pentru clienţii noştri şi pentru finanţele noastre. Dar siguranţa şi calitatea trebuie şi vor fi mai presus de orice altceva”, a adăugat el.

Veniturile trimestriale au fost de 16,57 miliarde dolari, în scădere faţă de 17,92 miliarde dolari cu un an mai devreme, dar depăşind aşteptările de 16,23 miliarde dolari.

Deşi Boeing nu a numit un succesor, Calhoun a declarat pentru CNBC că crede că şefa diviziei de avioane comerciale, Stephanie Pope, are potenţialul de a conduce compania.

Reuters a relatat în această lună că producţia de avioane 737 MAX a Boeing a scăzut puternic, deoarece autorităţile de reglementare din SUA au intensificat verificările din fabrică.

Analiştii au avertizat că ritmul lent al livrărilor ar putea întârzia obiectivele financiare şi de producţie ale Boeing.

Directorul financiar al Boeing a declarat luna trecută că compania are nevoie de mai mult timp pentru a atinge obiectivul stabilit în 2022 pentru un flux de numerar anual de aproximativ 10 miliarde de dolari până în 2025 sau 2026. Acest obiectiv este considerat cheie, deoarece Boeing lucrează pentru a-şi accelera recuperarea dintr-o criză anterioară, după ce două avioane MAX s-au prăbuşit în 2018 şi 2019.

Compania se aşteaptă, de asemenea, la o creştere mai lentă a ratei de producţie şi a livrărilor de avioane cu fuselaj larg 787, din cauza lipsei furnizorilor ”pentru câteva piese cheie”, a arătat luni un memoriu.

Cu toate acestea, cu producţia limitată la Boeing şi la rivalul său Airbus, cererea rămâne puternică, deşi producătorul european de avioane şi-a crescut avantajul pe piaţa avioanelor cu fuselaj îngust, în primul trimestru.

Calhoun a spus că Boeing şi-ar fi ”livrat în mare măsură” inventarul de avioane 737 şi 787 până la sfârşitul anului, aducând banii atât de necesari. El a adăugat că afacerea sa de apărare, care a pierdut bani în ultimele trimestre, ”va progresa către niveluri istorice de performanţă”.

Marjele operaţionale ale afacerii de apărare a Boeing au revenit la 2,2% în trimestrul analizat, de la o valoare negativă de 3,2% în urmă cu un an, deşi a pierdut în continuare 222 de milioane de dolari pe anumite programe de dezvoltare cu preţ fix.

Boeing a livrat 67 de avioane 737 în trimestrul încheiat în martie, în scădere cu 41% faţă de anul trecut.

Constructorii de avioane primesc cea mai mare parte a numerarului la livrarea aeronavei.

În combinaţie cu compensaţiile pe care Boeing a trebuit să plătească companiilor aeriene pentru blocarea temporară la sol a aeronavelor MAX 9, marjele afacerii sale cu avioane comerciale s-au deteriorat la minus 24,6% de la minus 9,2%.

Pierderea totală ajustată pe acţiune s-a redus la 1,13 USD, depăşind aşteptările, privind o pierdere pe acţiune de 1,76 USD, conform datelor LSEG.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău