Avertisment de la Banca Mondială: Războiul din Ucraina va provoca „cel mai mare șoc asupra prețurilor”

27 Apr. 2022, 11:00
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
27 Apr. 2022, 11:00 // Actual //  MD Bani

Războiul din Ucraina va provoca „cel mai mare șoc asupra prețurilor tuturor mărfurilor” din ultimii 50 de ani, a avertizat Banca Mondială, care a adăugat că preţurile la alimente şi energie ar putea rămâne la un nivel ridicat până la sfârşitul anului 2024.

Potrivit unei noi prognoze a Băncii Mondiale, prețurile tuturor mărfurilor vor fi afectate, conflictul va duce la creșteri uriașe ale prețurilor la bunuri, de la gaze naturale la grâu și bumbac.

Creșterea prețurilor „începe să aibă efecte economice și umanitare foarte mari”, a declarat Peter Nagle, coautor al raportului, pentru BBC. El a spus că „gospodăriile din întreaga lume simt criza costului vieții”.

„Suntem deosebit de îngrijorați în ceea ce-i privește pe cei mai săraci, deoarece cheltuiesc o parte tot mai mare din venit pe alimente și energie, așa că sunt deosebit de vulnerabili la această creștere a prețurilor”, a adăugat economistul principal de la Banca Mondială.

Prețurile energiei vor crește cu peste 50%, a estimat Banca Mondială. Cea mai mare creștere va fi la prețul gazelor naturale în Europa, adică mai mult decât dublu. Prețurile sunt prognozate să scadă anul viitor și în 2024, dar chiar și atunci vor rămâne cu 15% mai mari decât au fost anul trecut.

Potrivit Băncii Mondiale, de la minimele din aprilie 2020 până la maximele din martie anul acesta, s-a înregistrat „cea mai mare creștere din ultimele 23 de luni a prețurilor la energie de la creșterea prețului petrolului din 1973”. Se așteaptă ca prețurile petrolului să rămână ridicate până în 2024.

Totodată, indicele ONU al prețurilor la alimente arată deja că acestea sunt la cel mai înalt nivel din ultimii 60 de ani.

Se estimează că prețul grâului va crește cu 42,7% și va atinge noi recorduri. Alte creșteri marcante vor fi de 33,3% pentru orz, 20% pentru soia și 29,8% pentru uleiuri și 41,8% pentru pui. Aceste creșteri reflectă faptul că exporturile din Ucraina și Rusia au scăzut drastic.

Înainte de război, cele două țări reprezentau 28,9% din exporturile globale de grâu, conform JP Morgan, și 60% din rezervele globale de floarea soarelui – un punct cheie pentru multe alimente procesate – conform S&P Global.

Prețurile pentru alte materii prime, inclusiv îngrășăminte, metale și minerale, se preconizează, de asemenea, să crească. Costurile lemnului, ceaiului și orezului sunt printre puținele care se preconizează că vor scădea.

Bank of America a avertizat că exporturile de grâu sunt cel mai greu de acoperit și că transporturile de cereale și semințe oleaginoase din Ucraina au scăzut cu peste 80% din cauza conflictului, iar aceste exporturi pierdute, pe parcursul unui an, „echivalează cu aproximativ 10 zile de aprovizionare mondială cu alimente”.

„Preţurile produselor de bază ar urma să rămână cu mult peste media din ultimii cinci ani şi, în cazul unui război prelungit sau al unor noi sancţiuni împotriva Rusiei, ar putea deveni şi mai ridicate şi mai volatile decât se preconizează în prezent”, a avertizat Banca Mondială.

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO