„Avioanele fantomă” care-i transportă în secret pe oligarhii lui Putin în toată lumea

22 Mai 2023, 04:42
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
22 Mai 2023, 04:42 // Actual //  bani.md

La începutul războiului din Ucraina, oligarhii ruși puși pe lista de sancțiuni a Occidentului au suferit umilința de a li se confisca avioanele private.

„Operațiunea Kleptocapture”, un grup operativ condus de Departamentul de Justiție al SUA, menit să strângă cercul apropiat al lui Putin, a promis că va „sechestra bunurile” rușilor sancționați, acuzați că s-au îmbogățit ilicit și că subvenționează Kremlinul.
Cu toate acestea, multe avioane au scăpat – fie pentru că erau parcate în țări care nu impuneau sancțiuni, fie pentru că au fost mutate la timp.

Apoi s-a întâmplat un lucru amuzant: Multe dintre avioanele private deținute de oligarhii sancționați păreau să dispară de pe radarele serviciilor de urmărire precum FlightRadar, scrie The Telegraph.

Multe avioane private ale oligarhilor sancționați au fost reînregistrate.

Analiza datelor de zbor a autorităților ruse realizată de Tim Symington, care conduce un buletin informativ de investigație despre oligarhii ruși, sugerează că multe dintre avioanele private asociate cu oligarhii sancționați au fost reînregistrate cu noi numere în coadă.

Datele oficiale de la Agenția Federală pentru Transport Aerian a Rusiei arată că anul trecut a existat o serie de noi înmatriculări de avioane private.

Având în vedere că sancțiunile au făcut acum aproape imposibilă obținerea de noi avioane fabricate în Occident de către Rusia, aceasta sugerează că mulți oligarhi și-au reînmatriculat avioanele private în țara lor de origine cu noi numere în coadă. Analize ulterioare sugerează că multe sunt legate de oligarhii sancționați.

Avioanele trebuie să fie înregistrate la o autoritate națională, iar reînregistrarea lor în diferite țări este complet legală. Procesul este oarecum asemănător cu o înmatriculare a mașinii, spune Jonathan Russell, partener la superyacht Jaffa & Co și avocat în domeniul aviației.

Reînregistrarea le oferă proprietarilor un nou grad de anonimat atunci când zboară în jurul lumii

Un corolar al reînregistrării este că proprietarii avionului se bucură de un nou grad de anonimat atunci când zboară în jurul lumii

Majoritatea oligarhilor își dețin avioanele private prin structuri complicate care implică companii offshore, ceea ce face dificilă stabilirea proprietății.

Dar investigațiile succesive și informațiile din presă, inclusiv o anchetă Forbes care a identificat 26 de avioane legate de rușii sancționați, arată că există multe avioane despre care se știe că sunt asociate cu oligarhii.

Mișcarea acestor avioane putea fi urmărită folosind numerele din coadă pe servicii open source, cum ar fi Flight Radar. Schimbarea acestor detalii le-a ascuns mișcarea.

Symington a folosit numele producătorilor, numerele de serie și modele de avioane private pentru a identifica avioanele legate anterior de diverși oligarhi sancționați pe site-ul web al Agenției Federale pentru Transport Aerian a Rusiei, dezvăluind noile lor numere din coadă.

Analiza sugerează că mulți continuă să zboare liber în jurul lumii către țări care nu au impus sancțiuni.

Un avion despre care se crede că îi aparține lui Dmitri Mazepin, proprietarul producătorului de îngrășăminte Uralchem, a zburat între Soci, unde se zvonește că locuiește Putin, Dubai, Mauritius, Maldive și Kazahstan.

Un alt avion, legat de Vladimir Potanin, proprietarul Norilsk Nickel și unul dintre confidenții lui Putin, face călătorii regulate între Istanbul, Moscova și Soci.

Un Gulfstream 650 legat de Herman Gref, șeful celei mai mari bănci de stat din Rusia, a zburat între Namibia, Zimbabwe, Uzbekistan și Dubai.

Mazepin, Potanin și Gref sunt toți sancționați în Marea Britanie. UE i-a sancționat și pe Gref și Mazepin. SUA i-au sancționat pe Potanin și Gref.

Alte destinații în care au zburat avioane asociate cu oligarhii sancționați includ Delhi, Phuket, Teheran, Cairo și Azerbaidjan, precum și Beijing și Zhengzhou din China.
În linii mari, traseele de zbor cu avioane private arată că oligarhii par să meargă frecvent în vacanțe la plajă.

Cu toate acestea, zborurile către Iran, China și India vor fi probabil mai degrabă legate de afaceri decât de plăcere, spune Sandeep Baliga, profesor de economie managerială și științe decizionale la Kellogg School of Management de la Northwestern University.
China și India au devenit parteneri comerciali importanți pentru Rusia de la izbucnirea războiului din Ucraina și sunt acum cele mai mari piețe ale Rusiei pentru exporturile de petrol.

La începutul invaziei, a existat speranța că sancțiunile împotriva oligarhilor ar putea declanșa o revoltă în cercul interior al lui Putin și ar putea schimba cursul războiului.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

03 Oct. 2025, 16:16
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Oct. 2025, 16:16 // Actual //  Ursu Victor

Vineri dimineața, în orașele Dubăsari și Grigoriopol a fost oprită furnizarea apei calde, iar în jurul orei 13:00, aceeași măsură a fost aplicată și în Tiraspol, Bender, Râbnița și Sucleia. Totodată, la stațiile PECO din regiunea transnistreană a fost sistată comercializarea gazului lichefiat, care va fi livrat exclusiv serviciilor de urgență și militare, transmite corespondentul IPN din stânga Nistrului.

Ca măsură de compensare, Centrala hidroelectrică de la Dubăsari a crescut producția de energie de la 24 la 36 de megawați. Acest lucru a fost posibil datorită unei deversări suplimentare de apă de la Centrala hidroelectrică de la Novodnistrovsk. La stație funcționează trei generatoare hidroelectrice, iar în următoarele zile nivelul Nistrului sub baraj va crește cu un metru.

Pe 2 octombrie, Tiraspolul a instituit un regim drastic de economisire a gazului, care va dura aproximativ până pe 12-13 octombrie. Potrivit lui Serghei Obolonik, așa-zisul ministru al economiei din regiune, consumatorii casnici, școlile și spitalele nu vor simți schimbări.

„După încheierea acestei perioade, toți consumatorii din Transnistria și necesitățile regiunii vor fi asigurate cu gaz în regim normal. Mă refer atât la consumatorii industriali, cât și la livrările comerciale, precum și la funcționarea sectorului termoenergetic în condițiile stabilite pentru începerea sezonului de încălzire”, susține Obolonik.

Declarațiile actuale diferă considerabil de retorica sa din mijlocul lunii septembrie. Atunci, Obolonik dădea asigurări că „există un grad ridicat de încredere” în stabilitatea livrărilor de gaze, ceea ce excludea repetarea crizei din ianuarie 2025. Mai mult, el susținea că mecanismul de livrare este „bine pus la punct” și că industria va funcționa în regim normal.

„Privim, cu optimismul caracteristic locuitorilor din Transnistria, faptul că livrările de gaze vor continua în același regim ca și acum. Pentru aceasta, va fi necesar un efort considerabil, inclusiv în cooperare cu Federația Rusă, precum și cu furnizorii de gaze – atât cei ungari, cât și cei moldoveni”, declara Obolonik încă pe 12 septembrie.

Contrastul este evident și în modul de informare a populației. În luna iunie, autoritățile au impus restricțiile fără avertisment: în noaptea de 6 iunie a fost sistată vânzarea de metan, iar ulterior a fost oprită și furnizarea apei calde. Oamenii s-au format în cozi, iar autoritățile nu au oferit explicații oficiale până când panica nu a cuprins întreaga regiune. De această dată, însă, autoritățile au anunțat din timp, pentru a „evita zvonurile și tentativele de a speria populația”, după cum a explicat Obolonik.

Situația este agravată și de condițiile meteo: centrul hidrometeorologic regional a emis o avertizare de furtună, cu rafale de vânt de până la 15 metri pe secundă. În ultima săptămână, în regiunea transnistreană s-a înregistrat o răcire accentuată: dacă la sfârșitul lunii septembrie temperaturile diurne atingeau +19 grade, în zilele de 1-2 octombrie acestea au coborât până la +9..+10 grade. Noaptea, temperaturile se mențin între +5 și +9 grade, iar pe alocuri scad până la +2 grade.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII