BERD preia 25% din Vestmoldtransgaz în schimbul ajutorului la costrucția gazoductului Ungheni – Chișinău

26 Aug. 2021, 12:28
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
26 Aug. 2021, 12:28 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Compania română de transport al gazelor Transgaz [BSE: TGN] a declarat miercuri că Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a devenit acționar cu o participație de 25% la filiala sa moldovenească Vestmoldtransgaz.

BERD a devenit acționar la Vestmoldtransgaz ca urmare a îndeplinirii condițiilor precedente legate de un acord de subscriere, a declarat Transgaz într-o declarație depusă la Bursa de Valori București, BVB.

Conform acordului, BERD s-a angajat să majoreze capitalul social al filialei cu 20 de milioane de euro (23,5 milioane de dolari) pentru a finanța costurile de dezvoltare a conductei de transport a gazelor Ungheni – Chișinău.

„Conducta de transport Ungheni-Chișinău, care conectează rețeaua de gaze din Moldova la Uniunea Europeană prin România, este un pas important către diversificarea geografică a aprovizionării cu energie a Moldovei. După ce a investit într-o participație de 25% la Vestmoldtransgaz, BERD joacă un rol esențial rol în consolidarea securității energetice a țării și contribuția la o creștere economică durabilă, care aduce beneficii tuturor „, a declarat vicepreședintele BERD, Alain Pilloux.

Înființată în 2014, Vestmoldtransgaz deține și administrează rețeaua de conducte de gaz din vestul Moldovei și oferă servicii de transport al gazelor în țară.

Transgaz a preluat Vestmoldtransgaz în 2018 prin filiala sa moldovenească Eurotransgaz, pentru 180,2 milioane lei moldovenești (10,2 milioane dolari / 8,7 milioane euro).

„Conducta Ungheni-Chișinău este un proiect strategic pentru România, pentru Moldova, pentru Transgaz și acum și pentru BERD. Am reușit să finalizăm această investiție, devenind astfel și prima companie multinațională românească din sectorul transportului de gaze, cu o contribuție la securitatea energetică regională „, a declarat directorul general al Transgaz, Ion Sterian.

Conducta lungă de 120 km între Ungheni și Chișinău interconectează sistemele de transport al gazelor din România și Moldova. Conducta leagă capitala Moldovei Chișinău de conducta de interconectare dintre orașul estic Iași din România și orașul moldovenesc Ungheni, situat la granița cu România.

Acțiunile Transgaz s-au tranzacționat cu 1,17% mai mici, la 254 lei, la Bursa de Valori București până la 1556 CET miercuri.

($ = 0,8509 euro)

Aceasta nu este unica preluare de către BERD a obiectivelor strategice de infrastructură din Republica Moldova. Anterior BERD a anunțat preluarea portului Giurgiulești, bun aflat în litigiu și tranzacție soldată cu scandal.

MEI susține poziția corectată a Guvernului cu privire la Portul Giurgiulești

Guvernul corectează greșeala MEI. Poziția definitivată în scandalul vânzării Portului Giurgiulești cu 1000€

Mold-Street: De ce Guvernul a numit un nou reprezentant în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti

 

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală