Cafeaua, ar putea deveni un LUX. Asistăm la prețuri RECORD, cele mai mari din ultimul deceniu

27 Nov. 2021, 18:11
 // Categoria: Slider // Autor:  MD Bani
27 Nov. 2021, 18:11 // Slider //  MD Bani

Prețurile la cafeaua Arabica, cea mai consumată, au ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimul deceniu. Majorările sunt cauzate de mai mulți factori, în special de recolta slabă.

Cotațiile actuale sunt duble față de cele înregistrate cu un an în urmă. În ultima perioadă s-au văzut mai multe semne că vor fi recoltele slabe ale principalilor producători, Brazilia şi Columbia, anunță Bloomberg.

Consultanții atrag atenția că Brazilia va avea o recoltă slabă și în 2022, iar stocurile de cafea la producători sunt insuficiente.

Preţurile locale în Brazilia şi Columbia au ajuns deja la un nivel record. În ambele ţări crește numărul de fermieri care intră în incapacitate de plată după ce au încheiat contracte de la termen la preţuri mult mai mici decât cele înregistrate în prezent.

Însă întreg lanțul este sub stres, până la consumator. Aprovizionarea este dificilă când există efectiv un război al containerelor. În ultimele luni exportatorii brazilieni nu au putut exporta milioane de saci de cafea din cauza blocajelor din porturi. La rândul său Vietnamul, cel mai mare producător de cafea Robusta, s-a confruntat şi el cu probleme din cauza perturbărilor de-a lungul lanţurilor de aprovizionare şi creşterii costurilor cu transporturile maritime pe rutele din Asia.

Grupul israelian Strauss, proprietarul Doncafe şi Amigo, a anunţat că majorarea costurilor cu materiile prime i-a erodat marjele de profit dincolo de limita acceptabilă și va crește preţurile în România, Ucraina, Serbia şi Polonia.

În acest an, consumul global de cafea este preconizat să depășească 10 milioane de tone. Piaţa mondială ar urma să înregistreze o rată medie anuală de creştere de 9% în următorii trei ani, până la o valoare de peste 400 de miliarde de dolari.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII