Care este noua metodă prin care angajaţii concediaţi se răzbună pe foştii angajatori

09 Iun. 2024, 09:47
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Iun. 2024, 09:47 // Actual //  bani.md

Videoclipurile cu concedieri dezastruoase care se acumulează pe TikTok determină companiile să caute ajutor pentru a da veştile proaste.

Tot mai multe persoane împărtăşesc detalii intime şi înregistrări din conversaţiile de la locul de muncă care se desfăşurau în spatele uşilor închise. TikTok-urile despre concedieri sunt acum disecate în mod obişnuit în public – de la memo-urile tip mea culpa ale directorilor executivi la anunţurile ciudate şi la intonaţia folosită de managerii de resurse umane, scrie Bloomberg.

Teama de reacţiile din social media i-a determinat pe directorii de companii, în special pe cei de la firmele mai mici de tehnologie, care nu au operaţiuni mari de resurse umane, să caute sfaturi despre cum să concedieze oameni fără ca acest lucru să le „explodeze în faţă”.

Onwards HR, un startup specializat în logistica concedierilor, spune că baza sa de clienţi a crescut cu 300% anul trecut.

„Ei întreabă: Ne puteţi spune cum să procedăm astfel încât să nu ni se întâmple asta? Pe social media, toată lumea ne priveşte”, a declarat Sarah Rodehorst, cofondator şi director executiv al Onwards HR.

În timp ce datele generale privind piaţa forţei de muncă rămân solide, reduceri mari de locuri de personal apar totuşi într-o serie de industrii la începutul anului, mai ales în domeniul tehnologiei, unde câţiva dintre cei mai mari angajatori din America elimină sute sau mii de posturi.

De asemenea, United Parcel Service Inc. a anunţat săptămâna trecută că va reduce 12.000 de posturi de conducere, iar Citigroup Inc. a declarat că intenţionează să elimine 20.000 de posturi până în 2026.

Onwards HR oferă companiilor o platformă centralizată pentru a standardiza procesul de concediere, pentru a automatiza plăţile compensatorii şi pentru a permite o colaborare mai uşoară între echipele de resurse umane, juridice şi financiare.

Dar clienţii vor mai mult decât tehnologie, a spus Rodehorst. Ei doresc îndrumare pas cu pas despre cum să aibă conversaţii dificile cu persoanele care sunt concediate. Rodehorst le spune clienţilor săi că ar trebui să permită fiecărui angajat disponibilizat să se întâlnească cu managerul său pentru a pune întrebări. Planificarea meticuloasă este un alt aspect nenegociabil.

Rodehorst a cules aceste bune practici din experienţă, dar se gândeşte să ofere mai multe programe formale de formare şi certificare, deoarece există o cerere atât de mare.

O concediere prost gestionată poate afecta reputaţia unei companii şi recrutarea acesteia. Luna trecută, o angajată a firmei de tehnologie Cloudflare a distribuit pe TikTok o înregistrare a concedierii sale, declanşând un torent de critici. Directorul general a declarat că Cloudflare a făcut o greşeală prin faptul că „nu a fost mai amabilă şi mai umană”, într-o postare pe plaforma X.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Sept. 2025, 18:15
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
16 Sept. 2025, 18:15 // Actual //  Ursu Victor

Luni a avut loc deschiderea Moldova Business Week 2025 (MBW25), cea de-a zecea ediție a celui mai mare forum economic al țării, la care au fost prezenți fizic peste 700 de participanți. Agenda din această săptămână cuprinde peste 30 de evenimente (15–19 septembrie), reunind investitori, antreprenori, oficiali de rang înalt și experți din peste 40 de țări.

Evenimentul a fost deschis de Natalia Bejan, Director al Agenției de Investiții, care a subliniat rolul MBW25 de a evidenția oportunitățile investiționale și de business ale Republicii Moldova:

„Prezentăm exemplele de succes ale investitorilor care deja contribuie la dezvoltarea economiei naționale. Această ediție va pune accent pe networking calitativ pe întreg parcurs al acestei săptămâni”, a declarat Natalia Bejan, Director General al Agenției de Investiții.

A urmat Prim-ministrul Republicii Moldova, Dorin Recean, care a accentuat direcțiile strategice ale Guvernului:

„Ne concentrăm pe educație și pe regimul fiscal atractiv pentru sectorul IT. Investim în infrastructură industrială astfel încât companiile să poată opera de oriunde în lume și să atragă talente din întreaga lume. Anul acesta, temele cheie de la MBW25 includ digitalizarea serviciilor publice, Moldova IT Park, ajutorul de stat pentru sectoarele industriale, reconstrucția Ucrainei și rolul Moldovei în regiune.”

Din partea Uniunii Europene, Excelența Sa Iwona Piorko, Ambasadoarea UE în Republica Moldova, a menționat progresul integrării economice:

„Pe plan economic, Moldova a făcut pași remarcabili spre integrarea în Piața Unică a UE. Doar acum câteva zile am marcat 11 ani de la intrarea în vigoare a Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător UE–Moldova, un instrument puternic de modernizare a economiei”, a spus Iwona Piorko, Ambasadoarea UE în Republica Moldova.

 La rândul său, Viceprim-ministrul și ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Doina Nistor, a evidențiat obiectivele de digitalizare și competitivitate:

„Anul acesta ocupăm locul 7 în Global Gender Gap Index – un indicator esențial pentru o societate inovatoare. Digitalizarea este una dintre cele mai mari realizări ale Moldovei, iar obiectivul nostru este clar: 100% digital până în 2030. Republica Moldova își consolidează poziția economică prin integrarea în SEPA (martie 2025), extinderea accesului la piețele financiare europene și prin creșterea competitivității mediului de afaceri” a spus Doina Nistor.

Investitori & exportatori pe scena MBW

De la tehnologie și mobilitate, la producție, agro și asigurări, șapte companii au arătat, prin exemple concrete, potențialul investițional și de export al Moldovei:

  • Eduard Suchanek, Regional Director, Bolt — a anunțat oficial lansarea serviciului de taxi Bolt în Republica Moldova și integrarea acestuia în ecosistemul local de mobilitate.
  • Victor Nistorică, CEO, Brutăria Bardar — produse artizanale „made in Moldova”, standardizate pentru scalare pe piețe externe. Produsele Brutăriei sunt prezente în peste 700 de magazine în Uniunea Europeană, inclusiv Kaufland, Carrefour și Lidl în România
  • Vadim Vetrilă, Co-founder & CEO, Smile Dent Team — export de servicii medicale și standarde internaționale în stomatologie. Din 2009 până astăzi, peste 4000 de pacienți au fost tratați de către clinica Smile Dent, iar activitatea companiei generează aproximativ 15 milioane de euro anual
  • Nicolae Gudumac, CTO & Co-founder, Planable — platformă SaaS din Moldova folosită de branduri globale; dovadă că tehnologia locală concurează la nivel mondial.
  • Ion Tașca, Board Member, PorcoBello SRL — investiții în agricultura și eficiență operațională pe întreg lanțul valoric. Producția anuală a companiei ajunge la 12.000 porci, iar în întreaga țară dețin cel mai modern abator din regiune
  • Peter Höfinger, Deputy CEO, Vienna Insurance Group — capital strategic și consolidarea pieței de asigurări, cu efect de încredere pentru investitori. Pe 1 septembrie 2025, Vienna Insurance Group (VIG) a câștigat licitația publică și a achiziționat o participație de 80% în Moldasig S.A., una dintre cele mai importante companii de asigurări generale din Moldova, cu o cotă de piață de aproximativ 30% după tranzacție.
  • Călin Botean, Regional Director Eastern Europe, Gebauer & Griller — soluții industriale integrate și conectare la lanțurile de producție europene. Investițiile companiei în expansiune și inovație în Moldova se ridică la 60 milioane euro.

Piața de capital: Memorandum pentru noua bursă de valori

Tot ieri, parteneriatul pentru lansarea noii Burse de Valori a Republicii Moldova a fost oficializat prin semnarea unui Memorandum de înțelegere, consolidând colaborarea strategică dintre autoritățile de la Chișinău și București. România, principal partener comercial și poartă de acces către Uniunea Europeană, oferă expertiza Bursei de Valori București (BVB) pentru implementarea unui model modern de piață de capital. Noua bursă va sprijini atragerea companiilor internaționale, dezvoltarea infrastructurii financiare și diversificarea surselor de finanțare pentru mediul de afaceri local.

Mesajul comun al scenei MBW: Moldova is Open for Business! Moldova este o piață care crește prin tehnologie, calitate și parteneriate – cu accent real atât pe investiții, cât și pe exporturi.

Agenția de Investiții este instituția publică, fondată de Guvernul Republicii Moldova, aflată în subordinea cabinetului Primului Ministru, creată și mandatată să atragă investiții strategice în Republica Moldova, să acorde suport post-investițional investitorilor, să contribuie la creșterea exporturilor, să promoveze imaginea de țară și să dezvolte dimensiunea de diplomație economică.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII