Cine pune bețe în roate celui mai mare pod din lume?

02 Mai 2023, 06:32
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
02 Mai 2023, 06:32 // Actual //  bani.md

Podul peste Strâmtoarea Messina care să lege Sicilia de partea continentală este pus sub semnul întrebării de două fracțiuni, care îl consideră un pericol: ecologiștii, preocupați de efectele nocive asupra vieții naturale, și organizațiile mafiote din cele două regiuni ce ar urma să fie legate de pod: Calabria și Sicilia, din Italia, scrie CNN.

Visul privind construcția unui pod care să lege partea continentală de Sicilia prin Strâmtoarea Messina datează din epoca romană, când consulul Metellus a îmbinat butoaie și scânduri pentru aduce 100 de elefanți din Cartagina la Roma, în anul 252 î.Hr. De atunci, felurite planuri, inclusiv ideea cu viață scurtă a unui tunel, au fost propuse și abandonate. Dacă proiectul s-ar concretiza, podul peste Strâmtoarea Messina ar avea 3,2 kilometri, ceea ce l-ar face cel mai lung pod suspendat din lume.

Uriașul proiect ingineresc este mai aproape de realizare ca niciodată: guvernul Giorgia Meloni a adoptat luna trecută un decret în acest sens, după ce ministrul transporturilor Matteo Salvini a resuscitat proiectul abandonat după căderea guvernului lui Silvio Berlusconi. Proiectul ar putea întâmpina însă obstacole, unul dintre ele chiar din partea mafiei: în sudul Italiei operează două mari sindicate ale crimei organizate, ‘Ndrangheta calabreză și Cosa Nostra siciliană, iar ambele excelează în ceea ce privește infiltrarea în proiectele de construcții.

De ce se opun ecologiștii?

Potrivit CNN, ecologiștii consideră că Podul Messina ar fi devastator pentru fauna sălbatică. Grupul Legambiente susține că rutele de migrație dintre Africa și Europa ar urma să fie perturbate. Un purtător de cuvânt al asociației a declarat: „În strâmtoarea Messina, un loc foarte important de tranzit pentru păsări și mamifere marine, este una dintre cele mai mari concentrații de biodiversitate din lume”. Fondul Mondial pentru Natură Sălbatică amintește că „Întreaga zonă a Strâmtorii Messina este o arie protejată conform Directivei UE Habitate”. Mai mult, în 2006, atunci când s-a discutat oportunitatea demarării construcției, WWF era gata să meargă în instanță pentru a opri proiectul, dat fiind că ar fi încălcat ariile protejate ale Uniunii Europene.

Nu în ultimul rând, sunt și provocări de natură geofizică. Zona este foarte activă seismic. În 1908 a avut loc un cutremur de 7,1, care a ucis 100.000 de oameni și care a generat un tsunami devastator pentru zonele de coastă de pe malurile Calabriei și ale Siciliei. În plus, marea este foarte agitată de-a lungul acestui canal ce leagă două mări: Tireniană și Ionică. Se formează curenți foarte puternici, dar și vârtejuri, iar vântul este deseori foarte puternic. Direcția curenților se schimbă la fiecare șase ore, ceea ce face din Strâmtoarea Messina o provocare pentru ambarcațiuni.

Mafia încearcă să se infitreze

Podul Messina mai are un potențial dușman: mafia. Două mari organizații, ‘Ndrangheta din Calabria și Cosa Nostra din Sicilia, sunt cunoscute pentru abilitățile de a se infiltra în proiecte majore de construcție. Sunt voci care atrag atenția că există riscul ca transportul și aprovizionarea să intre sub controlul organizațiilor mafiote, care ar putea chiar să ceară taxe de protecție, relatează CNN.

Ministrul Transporturilor, Matteo Salvini, a declarat: „Nu mă tem de infiltrarea criminală. Vom putea garanta că cele mai bune companii italiene, europene și globale lucrează acolo. Vor exista organisme de supraveghere care vor vedea fiecare euro investit în pod.”

Caracteristicile Podului

Dacă s-ar construi până la urmă, conform proiectului din 2006, Podul peste Strâmtoarea Messina s-ar întinde pe două mile (3,2 kilometri) și ar fi cel mai lung pod suspendat din lume.

Podul ar urma să aibă trei benzi pe sens: două pentru trafic și una pentru urgență, iar liniile de tren ar urma să fie în mijloc. Conform planului actual, 6.000 de mașini și camioane ar putea trece în fiecare oră și 200 de trenuri ar putea traversa în fiecare zi.

Costul proiectului ar fi de 11,25 de miliarde de euro, dintre care 4,5 miliarde, numai pentru pod și 6,75 de miliarde de euro, pentru infrastructura care să îl susțină.
Planul inițial al WeBuild prevede ca podeaua podului să reziste la vânturi de până la 300 de kilometri pe oră și ar putea rămâne deschis traficului chiar și la vânturi de până la 150 de kilometri pe oră.

Podul ar urma să fie construit astfel încât să reziste unui cutremur de magnitudine 7,5 pe Richter, deci mai puternic decât cel din 1908.
Navigația pe canal nu ar fi împiedicată, susține compania. Podul ar urma să fie la aproximativ 74 de metri deasupra nivelului mării și ar permite un canal de navigație de 600 de metri. Atât vasele de marfă, cât și cele de croazieră ar putea să treacă pe sub pod.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

Realitatea Live

21 Nov. 2024, 17:08
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
21 Nov. 2024, 17:08 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul anchetei penale „INTERPOL”, Procuratura Anticorupție, cu sprijinul Agenției de Recuperare a Bunurilor Infracționale (ARBI), a ridicat două automobile cu o valoare totală de aproximativ 1,2 milioane MDL. Aceste bunuri reprezintă o parte din mita plătită în schema de corupție pentru blocarea Notificărilor Roșii emise de INTERPOL, fiind considerate bunuri infracționale. În total, au fost aplicate măsuri de sechestru în valoare de peste 11,7 milioane MDL pe teritoriul Republicii Moldova.

Investigația face parte dintr-o colaborare internațională între Republica Moldova și Franța, demarată în aprilie 2024, vizând o presupusă schemă de corupție prin care funcționari publici din mai multe țări primeau mită pentru a facilita blocarea Notificărilor Roșii emise de INTERPOL în cazul infractorilor internaționali aflați în căutare. La nivel național, ancheta a fost sprijinită de ofițerii și procurorii francezi, precum și de Biroul Federal de Investigații al SUA.

În cadrul investigațiilor din iunie 2024, au avut loc percheziții multiple în Republica Moldova, iar procurorii au analizat documente și materiale ridicate cu sprijinul Centrului Național Anticorupție și al Inspectoratului Național de Investigații. Au fost audiate zeci de persoane, unele dintre ele fiind reținute și arestate preventiv.

Potrivit probelor adunate până în prezent, un grup criminal organizat ar fi pus la cale o schemă de corupție în care avocați și foști funcționari publici moldoveni, cu implicarea unei companii din Emiratele Arabe Unite, depuneau cereri false la INTERPOL, solicitând blocarea Notificărilor Roșii pe motiv că persoanele în cauză aveau statut de solicitanți de azil în Republica Moldova. Aceștia au obținut astfel o favoare ilegală, iar funcționari publici din cadrul Inspectoratului General pentru Migrație (IGM) au inițiat procedura de azil în mod ilegal, fără ca persoanele implicate să fie fizic prezente în țară.

În paralel, Procuratura Anticorupție a desfășurat investigații financiare prin Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor, identificând fluxuri financiare suspecte și bunuri infracționale care urmează a fi confiscate. Printre bunurile sechestrate se numără proprietăți imobiliare și vehicule de lux, dar și conturi bancare și mijloace bănești.

Printre bunurile confiscate se numără:

  • Casă de locuit și teren pentru construcții în Chișinău, în valoare de aproximativ 3,45 milioane MDL
  • Cota-parte din apartamente și case în Chișinău și Vadul lui Vodă, cu valori de aproximativ 2,04 milioane și 3,26 milioane MDL
  • Mașini de lux, inclusiv Toyota Camry, Range Rover, și Mercedes GLC
  • Conturi bancare și mijloace bănești în valoare de aproximativ 41.449 EUR și 600 USD

Ancheta continuă, iar Procuratura Anticorupție colaborează cu autoritățile din diverse jurisdicții pentru a descuraja activitățile infracționale care afectează investigațiile internaționale. De asemenea, în urma acestei anchete, INTERPOL a deblocat Notificările Roșii pentru persoanele implicate în această schemă, oprind astfel utilizarea acesteia de către fugarii internaționali.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău