Comisia Europeană va propune un mecanism de corecție a prețului la gazul natural

10 Nov. 2022, 17:54
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
10 Nov. 2022, 17:54 // Actual //  MD Bani

Comisia Europeană va propune vineri ţărilor UE un coridor de preţ destinat să limiteze creşterea explozivă a preţului gazelor naturale. Potrivit Reuters, nu va fi vorba de un plafon strict precum cel solicitat de multe state membre, au declarat mai multe surse din apropierea acestui dosar.

Uniunea Europeană este profund divizată când vine vorba de plafonarea preţului gazului, în condiţiile în care aproximativ 15 ţări cer diferite versiuni ale unui astfel de mecanism de intervenţie pe piaţă, în ideea de a diminua preţurile în contextul unei crize energetice fără precedent care alimentează o inflaţie record. Însă Germania, cea mai mare economie din blocul comunitar, Ţările de Jos dar şi Executivul comunitar sunt de părere că un plafon de preţ riscă să îi descurajeze pe furnizori şi de asemenea ar elimina stimulentele pentru o scăderea consumului de gaz.

Potrivit unui diplomat european din apropierea discuţiilor, Comisia Europeană le-a spus statelor membre că un plafon în sens strict impus asupra preţului de referinţă de la TTF, principala piaţă europeană pentru tranzacţiile futures cu gaze naturale, ar eşua în a diminua preţurile într-un mod structural şi, în acelaşi timp, ar ridica numeroase riscuri juridice şi la adresa aprovizionării.

„Riscurile sunt mai mari decât beneficiile”, a dezvăluit diplomatul european citat de Reuters.

La rândul său, un oficial european a precizat că Executivul comunitar va profita de o reuniune cu uşile închise a ambasadorilor statelor membre la UE, care va avea loc vineri, pentru a-şi prezenta punctul de vedere cu privire la un „mecanism de corecţie a pieţei”, echivalentul unui „coridor de preţ” cu privire la TTF.

„Nu pui în pericol securitatea aprovizionării prin impunerea unui preţ fix, mai mic decât cel de pe piaţă, într-un moment în care suntem într-o competiţie globală pentru gaze lichefiate. Creezi un coridor în limitele căruia preţurile ar urma să evolueze, în speranţa că astfel va fi redusă volatilitatea”, a spus oficialul care a dorit să îşi păstreze anonimatul, citat de Reuters.

Comisarul european pentru Energie, Kadri Simson, a declarat miercuri că Executivul comunitar va prezenta, vineri, statelor membre, „elementele cheie ale mecanismului de corecţie a preţului”, urmând ca ulterior să vină şi cu o „propunere legislativă completă”.

În replică, o serie de ţări membre, precum Polonia şi Belgia, care solicită de mult un instrument eficient pentru o reducere semnificativă a preţurilor, s-au declarat nemulţumite de propunerea Comisiei, subliniind că nu se ridică la înălţimea plafonului pe care îl doresc.

Miniştrii europeni ai Energiei se vor reuni în data de 24 noiembrie în speranţa că vor putea aproba mai multe politici care să răspundă la criza energetică, inclusiv prin urgentarea eliberării autorizaţiilor necesare pentru construcţia de capacităţi regenerabile, demararea achiziţiilor comune de gaze în UE şi pentru a lucra asupra unui nou preţ de referinţă la gaze.

Realitatea Live

13 Iun. 2025, 13:20
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Iun. 2025, 13:20 // Actual //  bani.md

Modul în care s-a votat Legea privind controlul tutunul la finalul lunii mai ridică semne de întrebare în rândul experților. Specialiștii susțin că documentul a fost adoptat în grabă, fiind mimate consultările cu societatea și mediul de afaceri. Astfel, autoritățile crează precedente periculoase, care vor avea consecințe reputaționale și vor crea reticență din partea investitorilor față de procesele legislative din Republica Moldova. De asemenea, analiștii economici nu exclud că legea votată este mai mult un angajament asumat făță de anumiți parteneri externi, inclusiv prin interzicerea pliculețelor cu nicotină, decât parte a unei strategii coerente de luptă împotriva fumatului, scrie ziua.md.

Expertul economic Roman Chirca susține că rapiditatea adoptării legii și „mimarea unor discuții” în Parlament pentru votul din lectura a doua este, mai mult, rezultatul unei decizii politice de a impune noi „restricții antifumat”,  iar restul procedurilor formale de adoptare, precum consultări sau dezbateri au fost privite doar ca niște „obstacole tehnice” ușor de depășit.

„Practica de adoptare a cadrului legal, ad hoc, ca expresie a voinței politice unei majorități fără a ține cont de careva obiecții și propuneri este percepută de mediul investițional ca una care nu asigură previzibilitate pe termen lung și contribuie la sporirea riscurilor operaționale legate de cadrul de reglementare. Procedurile de adoptare a unei legi, au un anumit sens, nu sunt proceduri de dragul procedurilor. Aceasta prevede implicarea mai multor verigi ale ramurii puterii, care prin implicarea sa asigură o calitate a normelor legale dar și asumarea responsabilității. Practica demonstrează că adoptarea cadrului legal „în viteză” are în rezultat efecte negative prin calitatea proastă a acestora, de multe ori conțin formulări eronate, norme care contrazic altor acte normative, nu sunt evaluate cantitativ și calitativ riscurile și impactul actului. Nemaivorbind despre faptul că lipsa dezbaterilor în societate contrar spiritului parlamentarismului, lasă amprenta unei norme impuse, fără relația inversă cu societatea”, a declarat Roman Chirca.

Chiar și așa, analistul susține că legea va trebui să fie respectată, însă cu un șir de riscuri.

„Se observă o anumită presiune de a trece cât mai rapid această lege, dar nu pot spune că anume Ministerul Sănătății este acea instituție care face aceste presiuni. Chiar dacă legea a fost aprobată fără respectarea formală a tuturor procedurilor legale, ea este lege și reglementează în întreagă măsură domeniul vizat. De aici și factorii decizionali, vor fi obligați să execute prevederile cadrului legal în deplină măsură. Sunt mai degrabă pierderi reputaționale suportate și percepere negativă a anumitor constrângeri în societate, privind modul de elaborare și aprobare a cadrului legislativ”, a mai adăugat Roman Chirca.

Expertul s-a referit repetat la subiectul pliculețelor cu nicotină precizând că interdicția importurilor acestor produse ar demonstra o abordare duplicitară în „lupta antifumat”.

„Este foarte straniu acest atac asupra pliculețelor cu nicotină, pentru că ele constituie un instrument terapeutic demonstrat la nivel mondial prin eficiența sa fiind un remediu eficient față de țigări care reprezintă un instrument recreațional. În 2024, încasările din accize la produsele din tutun în Republica Moldova au fost de 3,6 miliarde lei, reprezentând 35,5% din totalul accizelor colectate. Acestea au crescut cu 24,5% (sau 718,3 milioane lei) față de perioada similară din 2023. Nu exclud că pliculețele cu nicotină au fost selectate pentru a demonstra partenerilor externi existența unei „lupte” cu fumatul, de aici și denumirea legii în popor „lege antifumat”, fără a atinge țigările de data aceasta care sunt o sursă importantă de venit la buget. Nemaivorbind de faptul că prin constrângerea folosirii pliculețelor cu nicotină, se va dezvolta piața neagră a acestor produse”, a subliniat Roman Chirca.

Deși apreciază scopul nobil al legii – cel de protejare a sănătății publice, expertul regretă că multe aspecte reprezintă mai mult o reacție de conformare formală.

„Atunci când mijloacele folosite sunt aproape exclusiv punitive – interdicții, sancțiuni, restricții – fără o componentă reală de sprijin pentru renunțarea la fumat, mesajul își pierde din credibilitate. Legea pare mai degrabă o reacție de conformare formală la angajamente internaționale, decât o parte a unei strategii coerente, bazate pe dovezi științifice și centrate pe nevoile reale ale fumătorilor. Pentru ca o politică „antifumat” să fie cu adevărat eficientă, ea trebuie să ofere alternative viabile, acces la terapii, sprijin psihologic și campanii educaționale. Altfel, nu facem decât să înlocuim un tip de dependență cu altul – cel al interdicției fără soluții”, a precizat Roman Chirca.

Amintim că, prin interzicerea pliculețelor cu nicotină, Ministerul Sănătății a afirmat că își propune să alinieze legislația națională la cea a Uniunii Europene. Totuși, în prezent, produsul nu este reglementat și nici interzis de directivele europene existente, fiecare stat membru venind cu norme legislative în funcție de situația pe piață. Cele mai multe țări au stabilit o categorie dedicată în legislație pentru pliculețele cu nicotină, eliberând permisiunea de a plasa produsul pe piață după notificarea acestuia. Autoritățile stabilesc vârsta minimă de comercializare și consum a produsului, avertismente de sănătate care urmează să fie aplicate pe ambalajul acestora și conținutul maxim de nicotină.

De asemenea, autoritățile europene au venit cu standarde de calitate și siguranță pentru acest produs care prevăd că la fabricare sunt utilizate doar ingrediente de înaltă puritate, precum și cerințe față de cutie, care să fie rezistentă și sigură pentru a proteja copiii.

Totodată, experții locali, de rând cu rapoartele europene din domeniu, au atenționat că politicile nechibzuite la acest capitol pot provoca creșterea nivelului de contrabandă și comerț ilicit, lucru ce pune în pericol, în primul rând, minorii, care nu vor ezita să apeleze la „piața neagră” a acestor produse, care este mai ieftină.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO