În Ungaria, vânzările cu amănuntul au scăzut semnificativ în decembrie 2022 după ce inflaţia a crescut la un nivel nemaiînregistrat de zeci de ani, ceea ce a determinat scăderea puterii de cumpărare a salariilor muncitorilor.
Scăderea consumului de alimente aminteşte de perioada crizei economice mondiale, scrie Ziarul Financiar.
Vânzările de retail ajustate calendaristic au scăzut cu 3,9% în decembrie după o creştere anuală de 0,6% în noiembrie, în condiţiile în care vânzările de alimente au consemnat un declin puternic, iar eliminarea plafonului introdus de guvern pentru preţurile carburanţilor i-a determinat pe unguri să cumpere mai puţini carburanţi, relatează Reuters.
Datele reprezintă un alt semn puternic că economiile central-europene au încetinit dramatic la sfârşitul anului 2022 în condiţiile în care inflaţia a erodat puterea de cumpărare în pofida unei creşteri robuste a salariilor, care nu a ţinut pasul cu accelerarea scumpirilor.
Crăciunul a fost modest anul trecut, indică ultimele date statistice din Ungaria. În decembrie, consumul nici măcar nu a atins nivelul din 2021 pe baza datelor ajustate sezonier, notează Portfolio.
Scăderea comerţului cu amănuntul durează de luni întregi, dar s-a intensificat în decembrie.
Volumul cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul mixt alimentar şi alimentar a scăzut cu 8.3%.
Potrivit lui Gyorgy Vamos, secretar general al Asociaţiei Ungare pentru Comerţ (OKSZ), nici lunile următoare nu vor aduce o întorsătură pozitivă. Potrivit acestuia, este posibil ca inflaţia în magazine să fi atins vârful în ianuarie, dar în prima jumătate a anului se poate aştepta doar o scădere lentă.
Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește-ne pe TELEGRAM!
Prima jumătate a acestui an va fi la fel de dificilă pentru consumatori ca şi sfârşitul anului trecut, avertizează acesta.
În Polonia, vânzările de retail au avansat cu 3,0% în termeni anuali în decembrie 2022 după o creştere de 5,7% în noiembrie, relevă datele Eurostat.
În termeni reali, vânzările de retail de bunuri au avansat cu doar 0,2% anual în decembrie 2022, după un avans de 1,6% în noiembrie.
Potrivit analiştilor ING, trendurile din ultimele luni continuă. Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată rămân modeste. Declinul vânzărilor de mobilă, electronice şi electrocasnice s-a adâncit, ajungând să fie alcătuit din două cifre.
Creşterea vânzărilor totale a fost determinată de consumul în creştere de bunuri primare: produse farmaceutice şi alimente. Scumpirea produselor de primă necesitate limitează capacitatea consumatorilor de a cumpăra alte produse, iar acest lucru se întâmplă mai ales în condiţiile scăderii veniturilor reale ale gospodăriilor.
Vânzările de retail din ultimele date sugerează o slăbire în continuare a consumului de bunuri în T4 după un T3 deja modest, potrivit analiştilor ING.