Controverse în agricultură: Proiect de lege pentru licențierea importurilor de cereale

02 Iul. 2024, 11:39
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
02 Iul. 2024, 11:39 // Actual //  bani.md

Deputatul Alex Trubca a înregistrat de urgență un proiect de lege care propune ca importul de grâu, porumb și floarea-soarelui în Republica Moldova să fie permis exclusiv în baza licențelor pe tot parcursul anului 2024, conform declarațiilor făcute de reprezentantul Forței Fermierilor, Alexandr Slusari.

Slusari și-a exprimat nemulțumirea cu privire la întârzierea în implementarea unui mecanism de licențiere pentru importurile agricole, subliniind că alte țări din Europa de Est au adoptat astfel de măsuri mult mai devreme. Într-o declarație provocatoare, el a întrebat retoric autoritățile: „Unde ați fost până acum?”

În continuare, el a criticat administrația Ministerului Agriculturii pentru lipsa de acțiune în modificarea legislației naționale conform propunerilor anterioare, care ar fi putut evita situații de criză și incertitudine în sectorul agricol. „Este inacceptabil să permitem astfel de întârzieri și să nu existe responsabilitate pentru astfel de erori majore”, a adăugat Slusari.

În contextul acestei polemici, reprezentanții Ministerului Agriculturii nu au răspuns imediat acuzațiilor. Cu toate acestea, preocupările legate de eficiența administrației și de transparența deciziilor rămân de actualitate în fața unei inițiative legislative care ar putea redefine politica importurilor agricole în Republica Moldova.

Proiectul de lege propus de deputatul Trubca urmează să fie discutat în Parlament, unde va atrage atenția unor dezbateri intense și posibile modificări înainte de a fi adoptat ca lege.

Fermierii susțin că importul liber de cereale și oleaginoase în Republica Moldova a afectat anul trecut si va afecta și în acest an direct mii de agricultori. Un calcul simplu făcut în baza datelor de anul trecut, arată că agricultorii moldoveni au pierdut peste 2 miliarde de lei, pe diferența de preț la cereale și oleaginoase. Acești bani au intrat în conturile unor holdinguri transnaționale care controlează exportul de cereale și oleaginoase, ajungând ulterior peste hotare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

28 Mart. 2025, 12:33
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
28 Mart. 2025, 12:33 // Actual //  Ursu Victor

Lucrările de reabilitare a drumului național R34, pe tronsonul Hîncești – Leova – Cahul – Giurgiulești (km 0+000 – km 83+000), au ajuns la un progres fizic total de 60,74%, potrivit datelor furnizate de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) la solicitarea BANI.MD.

Până în prezent, stratul de binder (stratul inferior de beton asfaltic) a fost aplicat pe o lungime de 74,784 km, reprezentând 90% din lungimea totală a traseului, fiind inclusă și lărgirea părții carosabile. În ceea ce privește stratul de uzură (stratul superior de asfalt), acesta a fost executat doar pe 20,03 km, ceea ce corespunde unui progres de 24%.

De asemenea, proiectul include reabilitarea a 9 poduri, aflate în diverse stadii de execuție, cu un grad de realizare cuprins între 30% și 89%.

Conform informațiilor oficiale, proiectul trebuia să fie finalizat inițial până la data de 25 decembrie 2024, conform Programului de Lucrări 5. Însă, la data de 7 octombrie 2024, antreprenorul – compania turcă OZKA Insaat A.S. – a prezentat un nou program (Programul de Lucrări 7), în care se prevede finalizarea lucrărilor abia în decembrie 2026.

În legătură cu informația privind o posibilă insolvență a companiei OZKA Insaat A.S., Ministerul precizează că Administrația de Stat a Drumurilor (ASD) nu deține informații oficiale în acest sens, ceea ce face imposibilă confirmarea sau infirmarea acestor speculații.

Drumul de 83 de kilometri trebuia finalizat în februarie 2023, însă progresul lucrărilor avansează lent. Valoarea contractului pentru acest proiect se ridică la peste 56 de milioane de euro, finanțare acordată de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

În trecut, segmentul Hîncești-Cantemir a fost adjudecat de compania italiană Serenissima Costruzioni S.P.A., însă aceasta nu a reușit să înceapă lucrările, intrând în insolvență. Proiectul a fost reluat ulterior de compania OZKA, care are o experiență de peste 25 de ani în domeniu și 350 de angajați, însă progresul lucrărilor este criticat pentru ritmul lent.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU
NO COMMENT | FEROVIARII AU IEȘIT DIN NOU LA PROTEST ÎN FAȚA GUVERNULUI ȘI PREȘEDINȚIEI
NO COMMENT | FEROVIARII AU IEȘIT DIN NOU LA PROTEST ÎN FAȚA GUVERNULUI ȘI PREȘEDINȚIEI
NO COMMENT | NOUA MINISTRĂ A DEZVOLTĂRII ECONOMICE ȘI DIGITALIZĂRII A DEPUS JURĂMÂNTUL
NO COMMENT | NOUA MINISTRĂ A DEZVOLTĂRII ECONOMICE ȘI DIGITALIZĂRII A DEPUS JURĂMÂNTUL
NO COMMENT | SALVATORII ATENŢIONEAZĂ DESPRE PERICOLELE INCENDIILOR DE VEGETAŢIE
NO COMMENT | SALVATORII ATENŢIONEAZĂ DESPRE PERICOLELE INCENDIILOR DE VEGETAŢIE
NO COMMENT | INTERVENŢIA POMPIERILOR LA LICHIDAREA INCENDIULUI DIN CAPITALĂ
NO COMMENT | INTERVENŢIA POMPIERILOR LA LICHIDAREA INCENDIULUI DIN CAPITALĂ
NO COMMENT | INCENDIUL DIN CENTRUL CHIŞINĂULUI SURPRINS CU DRONA
NO COMMENT | INCENDIUL DIN CENTRUL CHIŞINĂULUI SURPRINS CU DRONA