Cum îşi menţine Amazon dominanţa în America? Gigantul realizează 164 de zboruri zilnice

01 Sept. 2021, 19:28
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
01 Sept. 2021, 19:28 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Gigantul american Amazon a ajuns să efectueze 164 de zboruri zilnice pentru a-şi transporta marfa de-a lungul Statelor Unite, relatează Financial Times.

Expansiunea companiei către zona de transport aerian de marfă, care a inclus recent deschiderea unui hub de 74.000 de metri pătraţi în Cincinnati, arată că Amazon se poziţionează drept un furnizor de servicii de distribuţie pentru părţi terţe, în competiţie cu nume precum UPS şi FedEx.

„Nu observăm niciun semn de încetinire… Există cerere dinspre tot mai multe businessuri”, spune Joseph Schwieterman, profesor al Universităţii DePaul, adăugând că Amazon „ar putea schima peisajul unui sector dominat de-a lungul anilor de FedEx, UPS şi USPS”.

Conform unui raport,  Amazon a înregistrat o creştere de 17% a zborurilor în ultimele şase luni pentru propriile sale pachete.

Documentul arată că 70% din totalul americanilor trăiesc la o distanţă de maxim 100 de mile de un aeroport în cadrul căruia este prezentă compania lui Jeff Bezos, de la 54% în urmă cu un an.

Amazon a început să se concentreze asupra transportului aerian de marfă odată cu debutul pandemiei de coronavirus, când declinul zborurilor de pasageri a constrâns capacitatea de distribuire a pachetelor în Statele Unite.

În mai, Amazon a obţinut o participaţie minoritară la compania aeriană Air Transport Services Group, în valoare de 132 de milioane. Acordul a inclus luarea în leasing a 20 de modele Boeing 767.

Cu o flotă operaţională de 73 de aeronave, gigantul din e-commerce însă se află în spatele FedEx (468 de avioane) şi UPS (283), însă analiştii se aşteaptă ca Amazon să crească accelerat în următorii ani. De exemplu, Amazon Air Hub din Cincinnati poate găzdui 2.000 de angajaţi şi va suporta până la 200 de zboruri pe zi.

Amazon a promis să atingă zero emisii de carbon până în 2040, sarcină complicată de camionetele de livrare şi de flota de aeronave, care conţine multe aparate de zbor vechi.

Realitatea Live

14 Dec. 2025, 10:22
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
14 Dec. 2025, 10:22 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Exporturile de grâu ale Republicii Moldova în sezonul agricol 2025–2026 au intrat într-o zonă de echilibru cantitativ, însă scăderea prețurilor și problemele de calitate limitează câștigurile fermierilor și traderilor. Concluzia apare în analiza economistului Iurie Rija, care a examinat evoluția livrărilor externe în perioada iulie–noiembrie 2025 .

Potrivit datelor, în primele cinci luni ale sezonului au fost exportate 583,2 mii tone de grâu, un volum cu 18% mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut. Chiar și așa, nivelul rămâne sub recordurile din anii favorabili: 703,5 mii tone în 2023 și 894,5 mii tone în 2021, ceea ce arată că sectorul nu a revenit încă la capacitatea maximă de export.

Diferența majoră vine din preț. În perioada analizată, grâul moldovenesc a fost exportat la un preț mediu de 3,55 lei/kg, cu 2% mai mic decât în sezonul precedent și cu 14% sub nivelul din 2021, considerat reperul pre-război. Economistul explică această evoluție prin presiunea pieței internaționale, dar și prin probleme de calitate, în special la indicatorii tehnologici ai grâului.

În termeni valorici, exporturile de grâu au adus încasări de aproximativ 2,07 miliarde lei în perioada iulie–noiembrie 2025. Suma este în creștere cu 16% față de 2024, datorită volumelor mai mari, dar rămâne mult sub nivelul din 2021, când exporturile de grâu generau aproape 3,7 miliarde lei.

Structura piețelor de desfacere s-a modificat semnificativ. Italia a devenit principala destinație pentru grâul moldovenesc, cu 254 mii tone exportate, adică 44% din total, la un preț mediu de 3,59 lei/kg, peste media generală. România a coborât pe locul doi, cu 104,8 mii tone, urmată de Grecia, cu 91,8 mii tone. Cele mai bune prețuri au fost obținute pe piața din Liban, unde grâul moldovenesc s-a vândut, în medie, cu 4,08 lei/kg.

Pe partea de companii, „RUSAGRO-PRIM” SRL rămâne lider detașat al exporturilor, cu 123,2 mii tone (21% din total), urmată de „AGRO-NOVA PRIM” SRL și „OROM-IMEXPO” SRL. Primele trei companii au realizat aproape jumătate din exporturile naționale de grâu.

În concluzie, analiza lui Iurie Rija arată că Republica Moldova exportă grâu în volume rezonabile, dar pierde la capitolul valoare adăugată. Oferta ridicată din bazinul Mării Negre, concurența regională și calitatea inegală a producției continuă să apese pe prețuri, ceea ce face ca revenirea la performanțele financiare din anii de vârf să rămână, cel puțin deocamdată, improbabilă .

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII