acest lucru a sporit finanțele Rusiei, spune Tatiana Orlova de la Oxford Economics, iar bugetul țării a trecut recent în surplus.
Apariția flotei fantome a ridicat și preocupări legate de mediu din cauza vechimii navelor. “Aceste nave nu ar trebui să mai fie în serviciu în mod normal, ci ar trebui să fie probabil casate sau dezmembrate”, spune Byron McKinney, director pentru finanțarea comerțului și conformitate la S&P Global Market Intelligence.
Vârsta medie a navelor din flota fantomă este de 23 de ani, potrivit analizei lui Wiese Bockmann. “Riscul scurgerilor de petrol este foarte mare, iar această flotă fantomă navighează prin apele teritoriale ale Regatului Unit, Finlandei, Estoniei, Germaniei, Danemarcei și Franței”, spune Dodonov.
În mai, o navă petrolieră care transporta 340.000 de barili de petrol rusesc s-a defectat în strâmtoarea daneză și era la câteva minute de a se scufunda, însă a reușit să devieze în principalul coridor maritim al Danemarcei.
Petroliera fusese cumpărată recent cu 21 de milioane de dolari, iar noul proprietar își schimbase asigurarea pentru răspundere în urma scurgerilor de petrol, renunțând la furnizorul său occidental. Petroliera era gestionată de o companie din Emiratele Arabe Unite, dar proprietarul era o companie-fantomă cu sediul în Insulele Marshall și pavilionul său era înregistrat în Insulele Cook.
Acesta este doar un exemplu al modului în care proprietarii navelor din flota fantomă sunt greu de urmărit și de supravegheat.