Cum vrea unul dintre cei mai bogați oameni să transforme cea mai mare mahala din India într-un „oraș de clasă mondială”

02 Iul. 2024, 12:45
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
02 Iul. 2024, 12:45 // Bani și Afaceri //  bani.md

Când Masoom Ali Shaikh a venit în Mumbai în 1974, terenul unde s-a stabilit el era „doar un pârâu fără drumuri și cu gunoaie peste tot” – acum, Dharavi a devenit una dintre cele mai mari mahalale din Asia. Localnicii se tem că vieților lor sunt amenințate de planurile foarte ambițioase ale unuia dintre cei mai bogați oameni din lume, care vrea să transforme întreaga zonă într-un „oraș de ultimă generație și de clasă mondială”, care va arăta că „secolul XXI aparține Indiei”, relatează CNN.

Dharavi, care a apărut și în filmul Slumdog Millionaire („Vagabondul milionar”) câștigător la Premiile Oscar în 2008, este un labirint haotic plin de mici întreprinderi la toate colțurile, de la brutării, la măcelării și frizerii.

Toate aceste magazine servesc o populație de aproximativ 1 milion de oameni care trăiesc la grămadă în clădiri înghesuite și alei strâmte.

Mulți dintre ei sunt imigranți și artizani care au venit din alte părți ale Indiei ca să își câștige existența în această mahala care se întinde pe o suprafață de 200 de hectare.

Aceste întreprinderi produc venituri anuale de 1 miliard de dolari și sunt o sursă esențială de trai pentru multe familii. Unele dintre ele au trăit în Dharavi de mai multe generații.

Shaikh a venit aici din statul indian Uttar Pradesh și a deschis un atelier de pantofi cu care a reușit să își susțină familia timp de mulți ani, reușind chiar să deschidă un al doilea atelier pentru fiica lui.

Mahalaua se confruntă cu o serie lungă de probleme, inclusiv aglomerație extremă și mizerie. Mulți dintre localnici nu au acces la apă curentă sau toalete curate și suferă de diverse boli.

În unele zone prost aerisite, praful plutește permanent în aer și fumul se răspândește de la atelierele din apropiere.

Totul s-ar putea schimba, însă, dacă miliardarul și magnatul infrastructurii Gautam Adani, care l-a detronat pentru scurt timp pe Jeff Bezos de pe locul doi în topul celor mai bogați oameni din lume în 2022, va reuși să își ducă planurile la capăt.

„Un nou capitol de mândrie și intenție a început. Este o șansă istorică pentru noi să creăm un nou Dharavi al demnității, siguranței și incluziunii”, a scris Adani într-un mesaj pe site-ul companiei sale, după ce a câștigat dreptul de a dezvolta zona în 2022.

Adani a promis că va „crea un oraș de ultimă generație și clasă mondială care va reflecta o Indie renăscută, sigură pe sine și în creștere care își găsește un loc nou pe scena globală, întrucât secolul XXI aparține Indiei”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII