De ce s-au redus activele oficiale de rezervă ale BNM, în luna iunie

06 Iul. 2024, 06:07
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  bani.md
06 Iul. 2024, 06:07 // Bănci şi Finanţe //  bani.md

La data de 28 iunie 2024, activele oficiale de rezervă ale Republicii Moldova au însumat 5 288,61 milioane dolari SUA, reflectând o scădere de 65,87 milioane dolari SUA față de valoarea înregistrată la 31 mai 2024, când acestea totalizau 5 354,48 milioane dolari SUA.

Această diminuare a fost influențată de mai mulți factori principali:

1.Ieșiri nete aferente rezervelor obligatorii în valută ale băncilor licențiate: O reducere de 59,02 milioane dolari SUA a fost înregistrată din cauza cererilor de retragere a valutelor de către băncile licențiate.

2.Plăți pentru serviciul datoriei publice externe: Suma de 22,89 milioane dolari SUA a fost direcționată către plata dobânzilor și rambursărilor aferente datoriei externe a Republicii Moldova.

3.Deprecierea cursurilor de schimb ale valutelor componente ale rezervelor valutare în raport cu dolarul SUA: O depreciere în valoare de 20,70 milioane dolari SUA a avut loc în perioada de raportare.

4.Plăți ale Ministerului Finanțelor al Republicii Moldova: Cheltuieli în valoare de 6,75 milioane dolari SUA au fost efectuate în contul diverselor necesități financiare ale statului.

În ciuda acestor scăderi, au existat și contribuții pozitive la creșterea activelor oficiale de rezervă în aceeași perioadă:

1. Venituri din gestionarea rezervelor valutare: Încasări de 17,78 milioane dolari SUA au fost obținute din activitățile de gestionare a rezervelor valutare ale țării.

2. Credite în favoarea Ministerului Finanțelor pentru proiecte investiționale: Înregistrări de 14,95 milioane dolari SUA au fost făcute în contul creditelor pentru proiecte de dezvoltare investițională.

3. Reevaluarea valorilor mobiliare în portofoliul de investiții: O reevaluare pozitivă de 6,97 milioane dolari SUA a avut loc în perioada de raportare.

4. Intrări nete în conturile Oficiului de Gestionare a Programelor de Asistență Externă: Intrări de 3,17 milioane dolari SUA au fost înregistrate în conturile dedicate administrării asistenței externe.

5. Alte intrări nete: Suma de 0,62 milioane dolari SUA a fost adăugată la activele de rezervă datorită altor intrări nete nespecificate.

Aceste fluctuații reflectă dinamica complexă a gestionării financiare a Republicii Moldova în contextul schimbărilor economice globale și a politicilor interne. Monitorizarea continuă a activelor de rezervă rămâne crucială pentru stabilitatea economică a țării în viitorul apropiat.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală