De la 350 de euro… CNA: Eliberarea permiselor și înmatricularea transporturilor, afectate grav de riscuri de corupție

08 Sept. 2021, 13:45
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
08 Sept. 2021, 13:45 // Actual //  MD Bani

O evaluare a integrității instituționale efectuată de CNA la Departamentul Înmatriculare a Mijloacelor de Transport și Calificare a Conducătorilor Auto al Agenției Servicii Publice constată mai multe riscuri de corupție care ar afecta zilnic activitatea instituției. Printre principalele riscuri identificate se numără riscul fraudării rezultatelor examenului de calificare auto, favorizării unor candidați, coruperii active și pasive şi a traficului de influență, scrie Realitatea.md.

Existența acestor riscuri de corupție este demonstrată, de altfel, de faptul că tot mai multe persoane care susțin că pot influența funcționari responsabili de evaluarea cunoștințelor în cadrul examenului de calificare auto sunt reținute în flagrant delict de ofițerii CNA, în perioada 2019 – 6 luni ale lui 2021.

Sumele extorcate de către intermediari pentru a favoriza obținerea calificativului „admis” pentru o singură probă variază între 350 și 500 de Euro, iar pentru ambele probe (teoretică și practică), mita extorcată ajunge până la 1000 de Euro, în funcție de zona geografică a țării.

Cauzele acestor manifestări de corupție ar deriva din Procedura de desfășurare a examenului și condițiile de obținere a dreptului de a conduce vehicule, care este una defectuoasă. Astfel, unii candidați sunt admiși la examen în lipsa unei programări prealabile. O altă problemă se referă la realizarea frauduloasă a unor programări, care ulterior sunt utilizate în interesul altor persoane, contra remunerărilor ilicite. Așa gen de servicii sunt propuse nestingherit prin intermediul rețelelor de socializare, inclusiv.

În același timp, practica de repartizare unilaterală a dosarelor candidaților către anumiți examinatori la proba practică ar crea condiții pentru scheme de corupție. 

Un alt aspect, identificat în timpul evaluării integrității instituționale, ține de cadrul normativ cu privire la procedura de înmatriculare a vehiculelor, care este unul defectuos și abuziv. Astfel, prin admiterea înmatriculării și transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculelor aflate în căutare națională sau internațională, precum și a vehiculelor cu numărul de identificare nimicit intenționat, falsificat sau contrafăcut ar crea condiții pentru legalizarea unor posibile scheme infracționale.

Evaluarea a mai stabilit că, actele normative privind siguranța traficului rutier atribuie unor autorități competențe excesive, capabile să genereze abuzuri. Un exemplu în acest sens ar fi normele defectuoase aferente procedurii de nimicire a permiselor de conducere, dar și normele discriminatorii cu privire la procedura de preschimbare a permisului de conducere obținut în regiunea Transnistreană.

Remarcăm că, impactul acestor riscuri este unul grav şi încalcă drepturile și libertățile fundamentale ale omului, inclusiv dreptul la viață și integritate fizică.

Astfel, pentru a elimina riscurile de corupție, CNA a formulat și a prezentat entității publice evaluate, inclusiv Guvernului şi ministerelor de resort, o serie de recomandări, implementarea cărora urmează a fi monitorizată ulterior.

Mai multe informații sunt disponibile în Raport.

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 13:11
 // Categoria: Opinii // Autor: 
04 Iul. 2025, 13:11 // Opinii // 

Calea Ferată din Moldova a anunțat solemn, într-un comunicat de presă, o premieră mondială că a reușit, pentru prima dată în ultimii zece ani, să repare o locomotivă diesel pe cont propriu. Este vorba despre venerabila ЧМЭ3-4952, o locomotivă de colecție sovietică, care a primit o a doua tinerețe chiar în atelierele întreprinderii de stat.

„Un moment de referință”, spune CFM, referindu-se la faptul că în sfârșit au avut bani, oameni și piese pentru o reparație capitală – o combinație rară în istoria recentă a infrastructurii moldovenești. S-au reparat motoare, s-a șlefuit arborele cotit (ceva ce, potrivit anunțului oficial, nu s-a mai întâmplat din epoca agricol-industrială – adică 1991), iar inginerii, electricienii și mecanicii au fost felicitați pentru faptul că, de data asta, locomotiva nu a fost trimisă în Ucraina, România sau direct la fier vechi.

Până acum, astfel de intervenții erau considerate imposibile, din motive ce țineau de lipsă de bani, de piese sau pur și simplu de voință. Acum însă, se deschide o nouă eră – una în care poate, cu puțin noroc și vreo încă zece ani, vom reuși să reparăm și următoarea locomotivă din muzeul viu al căii ferate moldovenești.

CFM promite că această reparație nu e doar un accident fericit, ci începutul unei „modernizări”, cuvânt care în transportul feroviar moldovenesc înseamnă de obicei că ceva vechi a fost vopsit cu o culoare nouă.

„Acum avem autonomie tehnică”, anunță întreprinderea, într-o explozie de optimism mecanic. Între timp, călătorii așteaptă încă trenul Chișinău–Iași care întârzie pentru că… locomotiva recent reparată a avut nevoie de o reajustare de urgență.

Glorie locomotivelor vechi și celor care le mai pot da o viață!

 

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO