Transportul auto și feroviar din Republica Moldova traversează o perioadă critică, cu scăderi semnificative înregistrate în primele luni ale anului 2025, avertizează economistul Veaceslav Ioniță. Potrivit analizei sale, transportul auto de mărfuri a înregistrat o scădere de 2,3% în primul trimestru al anului, comparativ cu perioada similară din 2024, în timp ce transportul auto de pasageri a crescut nesemnificativ, cu doar 0,3%.
Situația este însă mult mai gravă în sectorul feroviar. Transportul de pasageri pe calea ferată s-a prăbușit cu 6,3% în primele trei luni din 2025, iar cel de mărfuri a scăzut cu 2,7%. „Transportul feroviar are cea mai proastă activitate, cu o tendință clară negativă și pentru viitor”, avertizează Ioniță.
Expertul subliniază și o realitate dură: în prezent, Moldova transportă pe calea ferată doar 2,5% din pasagerii care erau transportați cândva – de 40 de ori mai puțin decât în perioada de glorie. La capitolul mărfuri, scăderea este la fel de dramatică: volumul transportat este de aproximativ 20 de ori mai mic față de recordul atins în 1990, când se transportau 46,5 milioane de tone de marfă anual. În primul trimestru din 2025, transportul feroviar de mărfuri a ajuns la doar 2,36 milioane de tone în valoare anuală.