Este un singur tronson de drum pentru care eu am o mare nemulțumire. Este vorba de Hîncești-Leova-Cantemir. Merge foarte greu și în curând spre să luăm decizii ca să-l putem debloca, a declarat în cadrul emisiunii de la Vocea Basarabiei „Puncte de reflecție”, ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu.
Referindu-se la situația infrastructurii rutiere, Spînu a precizat că sunt anumite progrese în ultimii ani, dar situația este una încă foarte-foarte rea.
„Am dat cifrele atunci când am prezentat planul de reconstrucție a infrastructurii Moldovei, în care prima prioritate a fost drumuri europene și am zis: drumuri naționale, doar 40 la sută din drumurile naționale sunt de calitate bună și foarte bună, când ne ducem la drumurile regionale, doar 20 la sută sunt de calitate bună și foarte bună. Practic avem foarte mult de muncă pentru ca să aducem toate drumurile – 6.000 de kilometri – la calitate bună și foarte bună”, a punctat ministrul Infrastructurii.
Proiectul de construcție a drumului R34 (Hîncești-Leova-Cantemir) include: reconstrucția sistemului rutier existent, reabilitarea a 9 poduri și a 57 de podețe tubulare, amenajarea stațiilor de așteptare a transportului public și restabilirea iluminatului stradal în localități.
La ultima inspecție Administrația de Stat a Drumurilor spunea că progresul de reabilitare a drumului era de 36%.
Drumul este reabilitat de compania turcă OZKA. Valoarea totală a contractului este de peste 56 milioane de euro, bani acordați Guvernului Republicii Moldova prin împrumut de către Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare.
Antreprenorul și-a asumat obligația să finalizeze integral lucrările la sfârșitul lunii februarie a anului 2023, însă lucrările se mișcă cu viteza malcului.
În 2015, a mai fost organizat un concurs pentru aceste segment de drum, la care și-au anunțat intenția de participare tocmai 44 de companii. În aprilie 2016 s-a anunțat că Serenissima Costruzioni S.P.A., în asociere cu PST Group din Italia, au câștigat contractul, oferind cel mai mic preț – circa 53 de milioane de euro.
Italienii, care mai câștigaseră și contractul de reabilitare a drumului Soroca-Arionești, nu au mai apucat să facă careva lucrări pentru că a intrat în insolvență.
Ozka Insaat este o companie de construcții care a fost fondată în 1998 și în prezent are 350 de angajați (2020). Acționarul principal este Naim Özkazanç, care este și președinte de onoare al companiei.