Dezbaterile CEMT continuă. AITA și UTD: Autoritățile trebuie să găsească soluții pertinente pentru transportatori

29 Mart. 2022, 15:22
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
29 Mart. 2022, 15:22 // Actual //  bani.md

Asociația Internațională a Transportatorilor Auto (AITA) și Uniunea Transportator și Drumarilor din Repuublica Moldova au venit cu o reacție în contextul declarațiilor dlui Spînu, viceprim-ministru și ministru al infrastructurii și dezvoltării regionale referitor la procedura de repartizare a autorizațiilor CEMT.

1.În conformitate cu prevederile Codului Transporturilor Rutiere repartizarea autorizațiilor CEMT, atunci când cererea de autorizații este mai mare decât oferta, se efectuează în baza principiului proporționalității, în dependență de numărul de vehicule deținute de operatorul de transport . Acest principiu ține cont de nivelul investițiilor efectuate de către operatorii de transport, numărul de angajați și volumul impozitelor achitate către buget. Aplicarea acestui principiu are menirea de a asigura dezvoltarea eficientă a ramurii.

2.În contextul actual de criză din domeniul transportului internațional cauzat de războiul din Ucraina se înregistrează o acută lipsă de autorizații unitare de transport rutier de marfă în trafic internațional. Prin urmare, este stringent să fie pus accentul pe utilizarea eficientă a autorizațiilor de transport rutier de marfă. O autorizație CEMT poate fi  utilizată eficient  doar când operatorul de transport deține mai multe vehicule, iar mecanismul propus de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale presupune repartizarea acestora celor ce dețin câte 1 vehicul.

3.Prevederile pe care se bazează Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, în argumentarea poziției de a repartiza autorizațiile CEMT operatorilor de transport care dețin câte 1 vehicul, sunt expuse greșit și nu pot fi aplicate în complexitatea lor. Iar aplicarea selectivă a anumitor norme este incorectă și se face în defavoarea majorității operatorilor de transport.

4.Considerăm că Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale trebuie să găsească soluții pertinente pentru problemele cu care se confruntă operatorii de transport și să evite interpretarea lacunelor legislative pentru a aproba anumite decizii.

5.De remarcat, deși suntem la sfârșitul lunii martie repartizarea autorizațiilor CEMT neridicate și nerepartizate anterior așa și nu a avut loc, fapt ce a dus la folosirea nejustificată a altor zeci de autorizații bilaterale de transport marfă, respectiv la epuizarea anumitor stocuri de autorizații la ANTA. Reprezentanții Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale în comisia CEMT, conform normelor legale, au avut toate pârghiile pentru aprobarea deciziilor și fără reprezentanții operatorilor de transport, care prin neprezentare și-au exprimat dezacordul cu poziția repartizării autorizațiilor celor ce dețin câte 1 vehicul.

Ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu a declarat în dimineața zilei de 29 martie că autorizațiile care nu au fost ridicate timp de o lună, urmează să fie repartizate, conform prevederilor normative, transportatorilor care nu au primit nici o autorizație CEMT la repartizarea inițială. Acest mecanism vine să stimuleze și să ajute transportorii mai mici. Pentru anul 2022, au rămas neridicate 58 de autorizații din 1576 (3,6 %). Totodată, pe lângă autorizațiile neridicate, au rămas 28 de autorizații CEMT nedistribuite, pentru care, conform normelor legale se va aplica procedura standard.

Repartizarea CEMT-urilor este echitabilă fiind aplicat Codul transporturilor rutiere nr.150/2014, care spune expres că autorizațiile CEMT repartizate şi neridicate vor fi eliberate operatorilor de transport rutier care nu au beneficiat de autorizații CEMT, în ordinea cronologică de înregistrare în sistemul informațional „e-Autorizaţie transport”, contra unei taxe stabilite de Nomenclatorul actelor permisive, aprobat prin Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător.

De remarcat, că la ultimele două ședințe ale Comisei CEMT, care s-au desfășurat în luna februarie, reprezentanții transportatorilor de mărfuri nu s-au prezentat. Ședința de vineri, 25 martie, din motive obiective, a fost amânată pentru ziua de 1 aprilie.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

21 Nov. 2024, 19:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
21 Nov. 2024, 19:49 // Actual //  Ursu Victor

Parlamentul Republicii Moldova urmează să facă o serie de modificări legislative menite să fortifice transparența și eficiența proceselor decizionale din cadrul Băncii Naționale a Moldovei Propunerile includ ajustări semnificative în componența și procedurile de numire și revocare a membrilor Consiliului de supraveghere și ai Comitetului Executiv, potrivit unui proiect de lege propus spre consultări publice.

Printre principalele modificări se numără excluderea unui membru din Consiliul de supraveghere care ocupă simultan funcția de viceguvernator al Băncii Naționale și creșterea numărului membrilor independenți ai Consiliului de supraveghere de la 4 la 5 De asemenea se propune introducerea consultării Consiliului de supraveghere de către Președintele Parlamentului Guvernatorul BNM sau Comisia economie buget și finanțe în funcție de poziția vizată. Avizul emis de Consiliu va fi prezentat Parlamentului și audiat înainte de votul pentru numirea candidaților

Modificările propun și consolidarea procedurilor de revocare prin asigurarea dreptului la audiere pentru membrii organelor de conducere înainte de emiterea unei hotărâri de revocare. Totodată implicarea Președintelui Republicii Moldova în procesul de revocare va crea o procedură de dublu veto iar contestațiile privind hotărârile de revocare vor fi soluționate în termen de 3 luni

Pentru a asigura o mai bună calificare și eligibilitate a membrilor Consiliului de supraveghere se extind domeniile de calificare și se reduce durata mandatului membrilor independenți de la 7 la 5 ani astfel evitându-se suprapunerea mandatelor. Măsurile includ și notificarea anticipată a Parlamentului despre expirarea mandatelor membrilor și stabilirea unui termen clar pentru numirea noilor membri după încheierea mandatelor

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău