Dilema care macină Germania și Italia: Revine Europa la afaceri normale cu Rusia?

10 Mai 2023, 05:57
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
10 Mai 2023, 05:57 // Actual //  bani.md

Înainte ca Vladimir Putin să invadeze Ucraina, unii dintre cei mai convinși prieteni ai Kremlinului din Europa erau directorii din domeniul energiei, care au făcut lobby pentru o dependență din ce în ce mai mare de gazul rusesc și de aliații lor politici. Acum, au apărut semne că Germania și Italia ar fi gata să reînceapă afacerile normale cu Rusia, după încetarea războiului, din mai multe motive.

Războiul – și distrugerea încă inexplicabilă a celor două conducte Nord Stream care legau Germania direct de Rusia în septembrie anul trecut – au făcut ca ponderea Rusiei în livrările europene de gaz să scadă de la peste 40% la aproximativ 5%, în prezent, potrivit Spectator.

Cu toate acestea, mulți dintre țarii energetici, industriașii și politicienii europeni visează în continuare să restabilească aprovizionarea cu gaze rusești ieftine – și fac apeluri din ce în ce mai publice pentru revenirea la afacerile ca de obicei. Michael Kretschmer, premierul statului german Saxonia, a cerut recent repararea conductei Nord Stream-1 distrusă.

„Lecția din războiul din Ucraina, la urma urmei, este că ai nevoie de opțiuni” pentru aprovizionarea cu energie, a spus Kretschmer unui interviu de televiziune în martie. Prevenirea deteriorării ulterioare a conductei aruncate în aer a fost „un imperativ al bunului simț”, a spus el, pentru ca aceasta să poată deveni operațională după sfârșitul războiului. „Le datorăm generațiilor viitoare.”

Și săptămâna aceasta, consiliul de administrație al gigantului energetic italian ENEL va vota numirea lui Paolo Scaroni – un aliat veteran al fostului premier pro-Putin Silvio Berlusconi – în funcția de președinte al companiei.

Între 2002 și 2014, în calitate de CEO al ENEL și, mai târziu, al celuilalt gigant energetic al Italiei, ENI, Scaroni a semnat contracte uriașe cu Gazprom din Rusia, ceea ce a făcut ca Italia să fie la fel de dependentă de Rusia ca vecinul lor din nord, Germania.

În urma invaziei Ucrainei de către Putin, Scaroni s-a opus public sancțiunilor împotriva Rusiei și a susținut că Italia are nevoie de gaz rusesc pentru cel puțin încă un deceniu.

Germania se uită după gazul rusesc ieftin

„Grupul celor care susțin „afacerile ca normalitate” condus de [fostul cancelar german Gerhard] Schroder și Scaroni va forța pentru încheierea de acorduri privind fluxurile de gaze cu Moscova,” spune Alan Riley, membru la Centrul pentru energie global al Consiliului Atlantic.

”Europa s-a săturat de războiul ruso-ucrainean, iarna viitoare este rece, China importă mai mult gaz natural lichefiat (GNL) și prețurile gazelor naturale cresc pe tot continentul.”

Trei factori fac ca eventuala revenire a Gazprom în Europa să fie mai probabilă: prețul volatil și oferta redusă de GNL, care în prezent umple golul lăsat de distrugerea conductelor Nord Stream; dependența sistemică a industriei europene de energie ieftină; și închiderea centralelor nucleare de către politicieni germani și italieni care au grijă de mediu fără a investi în infrastructura de energie regenerabilă pentru a compensa.

Sfârșitul gazului ieftin Gazprom „pune sub semnul întrebării viabilitatea economiei germane”, spune Ben Aris de la BNE Intellinews, un analist strategic din Berlin. În luna mai anul trecut, economia germană a înregistrat un deficit comercial pentru prima dată în 30 de ani, iar gigantul chimic BASF a fost nevoit să închidă peste 100 de fabrici din cauza creșterii prețurilor la energie.

„Dacă sursa prosperității Germaniei dispare, efectele unei Germanii care înregistrează pierderi se vor răspândi în toate economiile europene”, spune Aris. Deși prețurile cu ridicata ale gazelor în Europa sunt în prezent din nou la nivelurile de dinainte de război – după ce au crescut de aproape 20 de ori în vara anului 2022 – prețul global al GNL este programat să crească din nou pe măsură ce cererea chineză crește.
Dar, cu oboseala de război care se instalează în rândul alegătorilor europeni și lobby-urile puternice ale industriei care fac eforturi pentru întoarcerea gazului ieftin, alegerea de către ENEL a unui președinte pro-Putin este probabil primul dintre mai mulți pași mici către o eventuală normalizare postbelică a afacerilor cu Kremlinul.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală