Economia moldovenească la răscruce. Transportul şi turismul s-au comprimat la jumătate

23 Mart. 2021, 12:05
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Otilia Cotruța
23 Mart. 2021, 12:05 // Bani și Afaceri //  Otilia Cotruța

În luna martie s-a împlinit exact un an de la criza covid când au fost înregistrate primele infectări în Republica Moldova. Autorităţile de la Chişinău, la fel ca şi autorităţile altor state, au aprobat o serie de restricţii de circulaţie şi au limitat activitatea businessului. Acest lucru s-a făcut pentru a opri răspândirea virusului, însă acest lucru s-a soldat cu efecte nefaste pentru economia firavă a Republicii Moldova. PIB-ul ţării a înregistrat o scădere de 7% în anul 2020.

Lovitura dură pentru economia moldovenească a fost când Guvernul a suspendat în data de 22 martie 2020 activitatea tuturor unităţilor comerciale şi a traficului aerian cu excepţia benzinăriilor şi farmaciilor.

Comerţul cu bunuri a fost în creştere, iar industria – pe minus

Chiar dacă autorităţile au instituit o serie de restricţii, comerțul de bunuri cu amănuntul a înregistrat o creștere de 4,6% (în prețuri comparabile), celelalte domenii ale comerțului interior fiind în scădere: volumul serviciilor de piață prestate populației – -15,7% (în prețuri comparabile), volumul serviciilor prestate întreprinderilor – -15,5% (în prețuri curente), comerțul cu ridicata – -5,6% (în prețuri curente), comerțul cu autovehicule – -18,1% (în prețuri curente), potrivit datelor Biroului Naţional de Statistică.

Totodată, sectorul industrial a scăzut cu 5,5%. Diminuarea cererii externe din partea țărilor partenere afectate de COVID-19, concomitent cu seceta din anul 2020, au determinat scăderea producției în special în ramurile exportatoare și cele ale industriei alimentare: industria constructoare de mașini, industria ușoară, prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor, fabricarea băuturilor, fabricarea altor produse alimentare.

Transportul şi turismul, cele mai afectate

Transportul de mărfuri și pasageri a fost unul din cele mai afectate sectoare de pandemie. În 2020 transportul de pasageri a scăzut aproape în jumătate (-46,1%), iar transportul de mărfuri – cu 12,5%. Închiderea hotarelor și restricțiile de călătorie, precum și restrângerea volumului schimburilor comerciale în timpul crizei pandemice au constituit factorii de bază ce au determinat aceste involuții.

În anul 2020 agențiile de turism şi turoperatorii au acordat servicii la circa 90,3 mii de turiști și excursioniști, ce constituie doar 24,1% față de anul 2019. Din numărul total de turiști, 68,2% au constituit turiștii rezidenți (locali) și 31,8% – turiștii nerezidenți (străini).

Coronacriza va adânci sărăcia

„Aceasta este o criză care afectează în mod disproporționat persoanele sărace, care au mai mare probabilitate de a avea complicații de sănătate, locuiesc în locuințe aglomerate, nu dispun de resurse pentru a rămâne acasă pentru perioade îndelungate și muncesc la locuri de muncă cu salarii mici, ceea ce îi impune să aleagă între a-și risca sănătatea sau a-și pierde venitul, a declarat Alston. „Ignorând în totalitate obligațiile sale morale, majoritatea statelor fac prea puțin pentru a-i proteja pe cei mai vulnerabili la această pandemie”, potrivit declaraţiei lui Philip Alston, raportorul special al ONU pentru sărăcie extremă și drepturile omului.

În Republica Moldova, salariul nominal în anul 2020 a crescut cu 9,7% la 8 107 lei la o inflaţie de 0,39%. Paradoxul este că, costul vieţii a rămas neschimbat.

Pentru depăşirea situaţiei precare din economiei, dar şi evitarea adâncirii sărăciei autorităţile ar trebui să găsească instrumente pentru susţinerea păturilor social vulnerabile, dar şi a businessului.

„În Republica Moldova, întreprinderile mici au fost cele mai afectate de criză și tot ele au asimilat și cel mai puțin suport din partea statului. Doar 2% dintre întreprinderile cu până la 20 de angajați au menționat, potrivit sondajului Băncii Mondiale, că au primit ajutor, pe când în cazul întreprinderilor medii și mari această rată a fost de 10-15 la sută”, a menționat Stas Madan, economist superior al Centrului Analitic Independent „Expert-Grup”.

Realitatea Live

17 Aug. 2022, 15:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
17 Aug. 2022, 15:53 // Actual //  Lupu Eduard

După ce s-a început războiul din Ucraina, prețul petrolului a crescut de la 90 la 120 USD, în câteva zile, și evident s-a răsfrânt asupra prețurilor la pompă. Între timp, armata rusă a început a distruge depozitele petroliere din Ucraina, care a dus la un deficit de benzină și motorină pe piața Republicii Moldova. Ucraineni au fost nevoiți să meargă în România de unde importă carburanți și țara noastră, a explicat expertul în energetică Sergiu Tofilat.

Potrivit lui, porturile din Ucraina sunt închise, respectiv carburanții sunt transportați cu camioanele. Astfel, războiul din Ucraina a creat două probleme.

„Este vorba de un deficit de benzină și motorină în România pentru că rafinăriile de acolo nu pot acoperi cererea pentru Moldova și Ucraina, respectiv prețul la carburanți a început să crească și mai tare decât prețul la petrol. Plus la asta s-au format cozi imense de camioane la vamă. Asta a crescut costurile de transport și durata de livrare care a ajuns la 2-3 săptămâni. Acest lucru a dus la un deficit de carburanți pe piața Republica Moldova”, a punctat Tofilat.

Expertul afirmă din cauza războiului, care a distrus depozitele petroliere din Ucraina și rafinăriile, ucrainenii au fost nevoiți să dea mai mulți bani pentru a aduce carburanți din România.

Referindu-se la costul carburanților de la benzinăriile din Republica Moldova, Tofilat susține că prețul este mai mare cu 6-8 lei. Or, potrivit expertului, o influență o are și deprecierea leului față de dolarul american”.

ANRE a afișat pentru mâine, 18 august, un preț de 25,72 de lei pentru un litru de benzină cu cifra octanică 95, cu 15 bani mai puțin față de cotația din data de 17 august. Un litru de motorină va costa 25,74 lei cu 5 bani mai mult.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău