Educația financiară devine un trend și în Moldova. Ne ajută să ne gestionăm corect banii

15 Dec. 2021, 12:42
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Dec. 2021, 12:42 // Actual //  bani.md

Astăzi, în lumea întreagă se vorbește tot mai des despre nevoia de educație financiară a populației. Cu toții vrem să ne informăm și să cunoaștem lucruri utile despre mediul financiar, care pătrunde în viața noastră cu fermitate și ne oferă noi posibilități de a ține pasul cu timpul. Vârstnicii preferă să plătească utilitățile fără a ieși din casă dacă e prea frig sau plouă, iar părinții tineri își învață copiii, împreună cu literele alfabetului, ce înseamnă noțiunile financiare elementare. În țara noastră, coordonator al acțiunilor de educație financiară este Banca Națională a Moldovei (BNM), care desfășoară diverse proiecte și evenimente în acest scop.

Despre bani pe înțelesul tuturor

An de an, tot mai mulți oameni se arată interesați de subiectele din domeniul financiar-bancar. Este concluzia BNM, care de la câteva zeci de elevi care îi treceau pragul acum cinci ani, a ajuns să primească mii de vizitatori înainte de pandemie (2019), iar în ultimii doi ani a avut sute de participanți la fiecare eveniment organizat în format online. Totodată, pentru a răspunde nevoilor tuturor categoriilor de persoane, banca centrală a fost nevoită să extindă proiectele și evenimentele de educație financiară.

Astfel, spune guvernatorul Băncii Naționale, Octavian Armașu, instituția a reușit să ajungă în cele mai îndepărtate colțuri ale țării cu informații pe înțelesul tuturor.

„Interesul cetățenilor pentru educația financiară este în continuă creștere și răspunde necesităților de implicare tot mai activă a populației de diferite vârste și ocupații în activități ce contribuie la incluziunea financiară. Noua realitate pe care o trăim alături de întreaga comunitate globală ne-a reorientat spre o abordare on-line a evenimentelor, dar interacțiunea dintre participanți a fost activă, oferind tuturor doritorilor posibilitatea de a participa”, spune guvernatorul BNM.

În acest scop, banca centrală  și-a adaptat mesajele pentru toți cei interesați de subiectul financiar, astfel încât conceptele financiare să fie ușor înțelese și aplicabile.

Digitalizarea proceselor înlesnește accesul la educația financiară

Pandemia a pus în evidență digitalizarea proceselor în toate domeniile. Noile provocări au stimulat astfel inovația și în sectorul serviciilor financiare, ceea ce necesită adaptarea rapidă și continuă a consumatorului la schimbările în desfășurare. Respectiv, orientarea Băncii Naționale către comunicarea on-line a făcut posibilă  extinderea interacțiunii cu publicul interesat de educația financiară în întreaga țară. Evenimentele precum „Săptămâna Internațională  de Educație Financiară”, „Tabăra de educație financiară” și „Drumul banilor” au trezit interesul în special al tinerilor și au eliminat bariera distanței, facilitând accesul.

De asemenea, produsele multimedia ale BNM (note explicative, infografice, podcasturi, videografice și videoghiduri) despre diverse concepte financiare, prezentate într-un mod succint și simplu, sunt disponibile atât pe pagina web a instituției, cât și pe profilurile BNM din rețelele sociale, inclusiv pe canalul de Youtube și pot fi vizualizate de către doritori în orice moment potrivit. Fiecare dintre noi poate reveni la videograficul sau podcastul cu subiectul ales ori de câte ori are nevoie și să precizeze ceea ce nu a reținut. Fie că ne interesează de ce se iau decizii de politică monetară sau de ce o țară are nevoie de rezerve valutare,  cum să utilizăm cardul de plată în siguranță ori să deschidem o afacere on-line, să verificăm securitatea comercianților on-line, să investim și multe alte lucruri utile, e bine să cunoaștem.

Banii trebuie cheltuiți cu sens

„Conștientizarea riscurilor pe care le implică fiecare produs financiar este cel mai puternic instrument pe care îl putem pune la dispoziție populației pentru a preveni situațiile de criză financiară. Atunci când luăm un împrumut, trebuie să înțelegem riscurile legate de acesta și să estimăm obiectiv capacitatea noastră de a-l rambursa”, subliniază guvernatorul BNM.

În urmă cu aproape trei ani, Banca Națională a lansat primul proiect la nivel național cu genericul „Dă sens banilor”, în parteneriat cu Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”.

În cadrul acestuia, au fost organizate tabere de educație financiară, lecții publice sau conferințe destinate elevilor, studenților, publicului larg, mediului de afaceri etc.

„Ne dorim ca prin intermediul educației financiare să contribuim la dezvoltarea unui sistem financiar solid în cadrul căruia consumatorii sunt protejați, educați și iau decizii financiare de o manieră responsabilă. Este bine să cunoaștem la ce să fim atenți, când luăm un credit, ce instrumente de plată există și cum utilizarea acestora ne face viața mai ușoară, care este diferența dintre sectorul bancar și cel nebancar, cum să economisim și să trecem de la economii la  investiții etc.”, accentuează Octavian Armașu.

De asemenea, pentru a promova educația financiară în cele mai îndepărtate colțuri ale țării, BNM și Expert-Grup au instruit un grup de elevi și studenți, care au devenit ambasadori ai educației financiare și, ulterior, au desfășurat lecții pentru semenii lor în localitățile de baștină, la tema „Dă sens banilor”. Candidații pentru titlul de ambasador al educației financiare au fost selectați în cadrul unui concurs public, organizat în 2020.

Înainte de a porni prin țară cu mesajul „Dă sens banilor”, aceștia afirmau că s-au hotărât să promoveze educația financiară pentru a contribui la dezvoltarea Republicii Moldova.

Valentina Butmalai, studentă la Universitatea de Stat „B.P. Hașdeu” din Cahul: „Fiind tânără și iubindu-mi țara, consider că este foarte important să promovăm educația financiară, pentru că aceasta constituie un imbold de dezvoltare a întregii societăți…”, spune  Daniel Madan, student la ASEM: „În 2018 mi-am început studiile la ASEM, alegând în mod conștient să rămân în țară pentru a contribui la dezvoltarea și prosperitatea ei. Funcția de ambasador al educației financiare este un prim-pas din acest drum lung ales de mine. Fiecare dintre noi este o verigă a sistemului financiar care ne schimbă viețile zi de zi, dar direcția schimbării este dictată de cultura financiară pe care o deține fiecare dintre noi. Respectiv, prin lecțiile mele vreau să pun fundamentul unei educații financiare capabile să dea siguranță fiecăruia, dar și să stimulez dorința de informare”.

Proiectul de educație financiară „Dă sens banilor” are scopul de a spori nivelul de înțelegere a principalelor concepte și produse financiare în rândul tinerilor, astfel încât, ajunși în fața unor situații cu impact financiar, aceștia să ia decizii corecte privind gestionarea propriilor venituri. Proiectul are și o pagină dedicată pe Facebook.

BNM, alături de alte bănci centrale,  vine în sprijinul cetățenilor cu informația necesară

Banca Națională a Moldovei, alături de alte bănci centrale,  vine în sprijinul cetățenilor cu informația necesară drept resursă de educație financiară. O persoană bine informată își gestionează veniturile cu optimizarea cheltuielilor, știe să evite ori să minimizeze riscurile financiare, să economisească, învață să investească și își aprofundează permanent cunoștințele pentru a lua decizii financiare bine gândite și corecte.

„Educația financiară a devenit un imperativ al modernității, fiind o prioritate atât individuală, cât și a societății per ansamblu. Aceasta este o componentă importantă a unui set complex de măsuri necesare la nivel de stat orientate spre incluziunea financiară, fără de care o țară contemporană nu poate să se dezvolte”, precizează guvernatorul BNM, Octavian Armașu.

Banca Națională își propune să unifice eforturile autorităților și a societății civile în procesul de educație financiară a populației. În acest scop, urmează a fi elaborat conceptul și proiectul unei strategii de țară care să vină în susținerea cetățenilor și a dezvoltării economiei naționale.

BNM: vrem să creștem o generație cu independență financiară

Banca Națională a Moldovei a adus recent din România în proiect care să ajute oamenii, pe parcursul vieții lor, să dobândească independență financiară, astfel încât la vârsta de pensionare să aibă destui bani pentru un trai decent.

Proiectul de educație financiară „Generația I” a fost lansat recent, în cadrul unui eveniment internațional în format on-line, cu genericul „Educația financiară – un beneficiu personal,  social și economic”. Acesta a avut drept scop să încurajeze  responsabilizarea financiară individuală, oferind publicului larg resurse educative.

În cadrul evenimentului, guvernatorul Băncii Naționale a atras atenția că timpul ne învață să fim deschiși către schimbare și să luăm decizii pentru a ne mișca înainte. Octavian Armașu a mai precizat că viața e plină de provocări, iar cea financiară ne pune în față nevoia de a ne informa, de a cunoaște mai multe pentru a ne ține soarta în mâini și pentru a fi independenți din punct de vedere financiar.  „Indiferent de activitatea profesională, acceptăm în viața noastră utilitatea și inovația pe care le observăm permanent în mediul financiar. Este o cale spre independența financiară, care este atât de necesară pentru un viitor asigurat”, a spus șeful băncii centrale.

Proiectul „Generația I” s-a afirmat cu succes în România, fiind inițiat și promovat de către Asociația CFA România pentru toți cei care doresc să își creeze o viziune pe termen lung în realizarea independenței lor financiare.

„Noi am lansat campania „Generația I” – generația independentă, pornind de la ideea că aceia dintre noi care nu iau măsuri de economisire și învestire în timpul anilor activi, riscă să depindă de banii de la stat – sistemul public de pensii sau devin poveri pentru copiii lor la bătrânețe. Conceptul „Generației I” sau generației independente s-a născut tocmai din faptul că educația financiară este foarte scăzută, dar sunt oameni care își doresc să obțină independența financiară. Considerăm că independența financiară se educă și este unul dintre pilonii unei societăți sănătoase și ai unei vieți împlinite”, susține Alexandra Smedoiu, CFA – președinte, Asociația CFA România.

„Banca Națională a fost antrenată pe deplin, în ultimii ani, într-un proces de reforme profunde a sectorului bancar din Republica Moldova. Aceste reforme au adus concetățenilor noștri noi posibilități de interacțiune cu mediul financiar și servicii moderne. Toate acestea trezesc interesul consumatorilor de a se informa, de a afla cât mai multe despre lumea finanțelor. Adică de a cunoaște, dar și de a-i ajuta pe alții să descopere lucruri utile pentru a avea o calitate mai bună a vieții”, este concluzia guvernatorului Băncii Naționale, Octavian Armașu.

Moldova, printre lideri la capitolul educație financiară

Informațiile din domeniul financiar-bancar expuse într-o manieră simplă și accesibilă sporesc nivelul de cunoștințe ale publicului larg.

Un studiu publicat de  Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) în anul 2020, elaborat în baza unui sondaj de opinie, arată că locuitorii din orașe au cunoștințe financiare mai avansate decât cei din mediul rural. Cercetarea curpinde șapte state din Europa de Sud-Est: Republica Moldova, Bulgaria, Croația, Georgia, Macedonia de Nord, Muntenegru și România.

Studiul plasează țara noastră printre lideri la capitolul comportament (61%) și atitudine (61%), iar în ceea ce privește cunoștințele, Moldova este devansată de Croația (65%), Georgia (65%), Muntenegru (59%) și Bulgaria (58%). Aceasta denotă că moldovenii mai au de învățat multe din domeniul financiar-bancar.

Realitatea Live

05 Nov. 2024, 16:28
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
05 Nov. 2024, 16:28 // Actual //  Ursu Victor

Mai mult de 15 miliarde de dolari au fost cheltuiţi prin diverse canale în această campanie prezidenţială americană, în special de către miliardarii americani.

Iar în ceea ce priveşte numărul de miliardari, Kalama Harris a fost câştigătoarea clară. Candidatul democrat a primit sprijin financiar din partea a cel puţin 81 dintre aceştia, faţă de doar 50 pentru Donald Trump.

Chiar şi aşa, banii veniți de la miliardari au o pondere mai mare în campania republicană, cu aproximativ o treime din donaţiile colectate, comparativ cu 6% pentru democraţi.

De partea republicanilor se află, desigur, Elon Musk, care este deosebit de implicat în obţinerea realegerii fostului preşedinte. El a donat deja aproape 120 de milioane de dolari, deşi a precizat că acesta este doar începutul. Musk are promisă și o funcție în viitorul cabinet Trump.

Dar cel mai generos până acum este Tim Mellon, moştenitorul unei familii de bancheri, care a pus pe masă 150 de milioane de dolari pentru a-l susţine pe Donald Trump. Împreună, Musk și Melon au dat 270 de milioane de dolari.

Citeste toate stirile despre Alegeri prezidentiale in SUA

Cât despre Kamala Harris, 50 de milioane de dolari au fost donaţi de Bill Gates. Fondatorul Microsoft şi-a justificat decizia vorbind despre un scrutin de o importanţă fără precedent. Tot în domeniul tehnologiei, co-fondatorul Facebook, Dustin Moskovitz, a donat 38 de milioane de dolari.

Michael Bloomberg, mogul media şi fost primar al New York-ului, a donat 50 de milioane de dolari.

Google, cel mai mare cec pentru democraţi
Dacă ne uităm la diversele sectoare ale economiei americane, vedem că industria aeriană votează masiv în favoarea lui Donald Trump. American Airlines, United, Delta şi Southwest au făcut donaţii. La fel a făcut şi producătorul Boeing.

Mari retaileri precum Walmart şi Costco sunt, de asemenea, de partea lui Trump.

În schimb, firmele din domeniul tehnologiei și miliardarii care le conduc sunt foarte prezente în familia Harris. Microsoft, Apple, Nvidia, Adobe, Amazon, Facebook, Oracle – cele mai mari firme din Sillicon Valley – au semnat toate cecuri. Cel mai mare este cel al Google, care a donat peste un milion de dolari democraţilor.

Sumele implicate sunt uluitoare şi par nelimitate. În timp ce persoanele fizice pot dona doar 3.300 de dolari pe an direct pentru campania unui candidat, pot fi utilizate alte canale, cum ar fi PAC (comitetele de acţiune politică).

Acestea sunt organizaţii private, independente, care acţionează oficial în numele unui candidat şi permit donaţii de până la 5.000 de dolari de persoană. Apoi există super PAC-urile, care nu au legături oficiale cu candidaţii, dar acţionează în numele acestora. Şi aici nu există limite, de unde şi sumele exorbitante.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău