Exodul moldovenesc! 1,5 milioane de cetățeni au plecat din țară în 33 de ani

24 Aug. 2024, 17:24
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
24 Aug. 2024, 17:24 // Actual //  bani.md

Republica Moldova, la 33 de ani de la declararea independenței, continuă să se confrunte cu dificultăți majore în dezvoltarea economiei, industriei, agriculturii și crearea de noi locuri de muncă. În ciuda eforturilor, țara nu a reușit să recupereze nivelurile economice din 1991, conform declarațiilor expertului în politici economice, Veaceslav Ioniță, de la Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, într-o analiză economică recentă.

Veaceslav Ioniță a subliniat că, în cei 33 de ani de independență, peste un milion și jumătate de moldoveni au plecat în străinătate, trimițând bani acasă și investind în proprietăți imobiliare. Cu toate acestea, în zonele unde era necesară intervenția statului, nu s-a realizat aproape nimic.

Potrivit expertului, Produsul Intern Brut (PIB) al Republicii Moldova a cunoscut o creștere nominală semnificativă, dar aceasta nu reflectă o dezvoltare reală a economiei. În timp ce PIB-ul din 2024 este estimat la 342,1 miliarde de lei, nivelurile reale ale PIB-ului încă nu au ajuns la cele din 1991.

Industria moldovenească a stagnat în ultimii ani, iar producția agricolă, deși a avut o creștere în anumite perioade, continuă să se dezvolte anevoios. De asemenea, populația țării a scăzut dramatic, ajungând la 2,72 milioane de locuitori în 2024, o reducere semnificativă față de cele 4,34 milioane înregistrate în 1991.

„Republica Moldova este țara cu cea mai mare scădere a populației din Europa”, a declarat Ioniță, subliniind că numărul locurilor de muncă a scăzut cu 900 de mii de la independență și că economia nu a reușit să găsească soluții pentru a stimula creșterea și angajarea forței de muncă.

În ciuda acestor provocări, salariile și pensiile au cunoscut o creștere în termeni nominali, însă inflația și crizele economice recente au anulat o mare parte din aceste câștiguri. Republica Moldova a fost afectată de trei crize majore în ultimii patru ani, care au stagnat economia și au adâncit sărăcia.

„Noi suntem săraci nu că am devenit independenți, ci pentru că sistemul economic sovietic s-a prăbușit într-o sărăcie extremă”, a concluzionat Veaceslav Ioniță, subliniind că Moldova a devenit un stat independent în mijlocul unei crize profunde care a început mult înainte de 1991.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2025, 13:36
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2025, 13:36 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

La situația din 30 septembrie 2025, pe piața de comercializare cu amănuntul a benzinei și motorinei activau 79 de titulari de licență, care operau 562 de stații de alimentare. P segmentul gazului lichefiat, funcționau 71 de operatori, cu 487 de stații autorizate în nouă luni ale anului 2025, potrivit datelor ANRE.

În 9 luni ale anului, Republica Moldova a importat 737.583,7 tone de produse petroliere. Motorina a deținut cea mai mare pondere – 539.770,83 tone, urmată de benzină – 156.390,49 tone și gaz lichefiat – 41.422,39 tone.

Analiza structurii importurilor arată că România domină piața, fiind furnizorul a 99,2% din benzina importată și 79,5% din motorina livrată Republicii Moldova. Pentru motorină, au mai contribuit Turcia (9,9%), Bulgaria (5,1%), Emiratele Arabe Unite (3,4%), Azerbaidjan (1,0%), iar alte state au însumat 1,1%.

Gazul lichefiat a provenit în proporție de 70,7% din România, urmată de Egipt (11,5%), Kazahstan (5,8%), SUA (5,3%) și Algeria (4,7%).

Raportul ANRE, cel mai mic preț de import pentru benzină și motorină a fost atins în luna mai, iar pentru gazul lichefiat în iunie. Pe parcursul perioadei analizate, prețurile au fost influențate de cotațiile Platts și de evoluția cursului valutar.

Benzina a variat între 737,3 și 799,4 dolari SUA/tonă, motorina între 681,7 și 793,7 dolari SUA/tonă, iar gazul lichefiat între 564,0 și 731,2 dolari SUA/tonă. În septembrie, prețurile la benzină și motorină s-au menținut sub nivelul din ianuarie, în timp ce gazul lichefiat a rămas cu 19,4% mai ieftin decât la începutul anului.

Pe segmentul vânzărilor, motorina standard continuă să fie cel mai solicitat carburant: 83,8% din vânzările angro și 55,2% din cele cu amănuntul. Față de primele nouă luni ale anului 2024, piața a înregistrat o creștere semnificativă: comerțul angro a urcat cu 56.710,7 tone (+9,6%), iar vânzările cu amănuntul cu 36,06 milioane litri. Benzina standard a crescut cu 9,9%, iar motorina standard cu 4,4%.

La 30 septembrie 2025, stocurile interne de produse petroliere acopereau consumul pentru 25 zile de benzină, 16 zile de motorină și 27 zile de gaz lichefiat.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII