Exporturile de motorină din Moldova, pe mâinile regelui cerealelor și ale unui magnat hotelier

11 Nov. 2024, 11:30
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
11 Nov. 2024, 11:30 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

În perioada 2020-2024, Republica Moldova a exportat peste 633 milioane kg de motorină, evidențiind rolul său tot mai important în comerțul internațional de combustibili. Aceste exporturi au adus țării venituri de 13,3 miliarde lei, ceea ce subliniază impactul economic semnificativ al exportului de motorină asupra stabilității financiare, potrivit lui Iurie Rija, directorul executiv al Asociației „Agrocereale.”.

Chiar dacă volumul exportului este considerabil mai mic decât cel al importurilor, acesta reprezintă o componentă esențială a comerțului extern al Moldovei și o oportunitate de a reduce dependența exclusivă de importuri. În medie, prețul pe kilogramul de motorină exportată a fost de 15,8 lei, oferind o perspectivă asupra dinamicii prețurilor pe piețele externe și a condițiilor economice care au influențat sectorul combustibililor în această perioadă.

„Cele mai mari volume de export s-au înregistrat în anii 2022 și 2023, iar piața a fost dominată de zece companii principale care au realizat 98% din totalul exporturilor de motorină. Aceste companii au avut un rol major în stabilirea prețurilor și în strategia de export, consolidându-și poziția în fața concurenței internaționale”, a punctat Rija.

Motorina moldovenească a fost exportată preponderent în Ucraina, Elveția, Slovacia, Emiratele Arabe Unite, Malta și Marea Britanie. Această diversificare a destinațiilor reflectă capacitatea Moldovei de a colabora eficient cu partenerii regionali și internaționali care au nevoie de acest tip de combustibil, consolidându-și astfel prezența pe piața globală a energiei.

Piața exporturilor de motorină din Republica Moldova este dominată de două companii: ICS DANUBE LOGISTICS SRL (controlată de milionarul cerealier Vaja Jhashi) și de NAFTATRANS SRL (fondată în decembrie 2013, Naftatrans a reușit în câțiva ani să ajungă la o cifră de afaceri de de miliarde de lei. Compania este deținută de Miroslav Scurtu din Râbnița, care anterior a deținut funcții de conducere în departamentul vânzări la Lukoil Moldova. În 2009, Miroslav Scurtu a obținut și cetățenia enclavei din stânga Nistrului. În anul 2023 NAFTATRANS SRL a achizționat hotelul Dacia din centrul Chișinăului).

 

Topul companiilor exportatoare de motorină.

Realitatea Live

20 Nov. 2025, 13:27
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
20 Nov. 2025, 13:27 // Actual //  Grîu Tatiana

Exportul de gaze din România către Ucraina a fost reluat la finalul lunii trecute și se estimează că va continua pe întreaga perioadă a iernii, Kiev-ul confruntându-se cu un deficit major de gaze, ca urmare a distrugerilor provocate de atacurile Rusiei asupra infrastructurii de extracție și transport.

Deși actualele livrări sunt direcționate oficial către Ucraina, presa de la București scrie că există incertitudini dacă o parte din gaze ajunge și în regiunea transnistreană.

”Nu este clar dacă actualele importuri ajung exclusiv în Ucraina sau dacă alimentează și regiunea separatistă Tiraspol a Republicii Moldova, însă în viitor, în urma semnării acordului de achiziționare de gaze naturale americane din terminalele grecești, în mod sigur prin România vor tranzita volume mai ridicate de gaze către Ucraina”, precizează jurnaliștii de peste Prut.

Conform datelor furnizate, în ultimele două zile ale lunii trecute, prin punctul de interconectare Isaccea–Orlovka au fost transportate în Ucraina circa 0,8 milioane mc de gaze zilnic, atingând un vârf de 1,1 milioane mc pe 5 noiembrie, depășind astfel rezervările inițiale.

În prezent, livrările se efectuează doar prin una dintre cele trei conducte istorice care transportau gaze rusești către Balcani, Isaccea–Orlovka 1, cu o capacitate de 14 milioane mc. Dacă fluxul rămâne concentrat pe această conductă, România va trebui să asigure simultan consumul intern, aprovizionarea Republicii Moldova și, parțial, cea a Ucrainei, ceea ce ar putea genera presiuni în zilele geroase.

Noul val de atacuri asupra infrastructurii energetice ucrainene, început în ianuarie 2025, a redus producția internă cu aproximativ 60%, obligând Ucraina să importe 4,4 miliarde mc de gaze pentru sezonul de încălzire 2025–2026, finanțarea acestor importuri fiind parțial asigurată de compania de stat Naftogaz și sprijin internațional.

Potrivit specialiștilor, creșterea importurilor și a prețurilor afectează direct securitatea energetică regională, inclusiv a Republicii Moldova, care depinde de fluxurile de gaze prin România.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII