Potrivit Vortexa, volumul de țiței rusesc mutat prin astfel de transferuri a atins 182.000 de barili pe zi în primele 18 zile ale lunii iulie, într-o creștere dramatică de la 44.000 de barili pe zi în iunie. Majoritatea petrolului se îndreaptă către China, a declarat compania de date pentru mărfuri.
Analiştii de la Vortexa au spus că navele au părăsit Rusia încărcate cu petrolul țării, îndreptându-se spre Atlantic și apoi descărcând încărcătura pe alte nave. Creșterea transferurilor face parte dintr-o creștere generală pe piețele petroliere globale, după invazia Rusiei în Ucraina la sfârșitul lunii februarie.
Sancțiunile occidentale împotriva Rusiei au făcut companiile din economia internațională să fie precaute și să facă față produselor țării. SUA și Marea Britanie au interzis importul de petrol rusesc, în timp ce Uniunea Europeană intenționează să-l elimine rapid. Ca urmare a sancțiunilor și „auto-sancționării” companiilor europene, Rusia și-a redirecționat exporturile de țiței către Asia. În special, India și China achiziționează petrol rusesc, care se tranzacționează pe piețele internaționale.
Potrivit datelor Vortexa, existau patru transportatori încărcați cu țiței rusesc care se îndreptau spre Asia, care și-au preluat marfa de pe o altă navă din Atlantic. Lloyd’s List, un jurnal pentru industria de transport maritim, a declarat săptămâna aceasta că cinci nave chineze au fost în centrul recentelor transferuri de țiței rusești în Atlantic.
Doborâte de sancțiunile occidentale
Motivele Chinei pentru a prelua țițeiul rusesc prin transferuri sunt oarecum greu de înțeles, a spus David Wech, economist șef la Vortexa. „India ia cât de mult are nevoie, nu îi pasă”, a declarat acesta. El a spus că sancțiunile nu împiedică India sau China să cumpere țiței rusesc.
Companiile chineze ar putea dori să evite deteriorarea reputației, a sugerat el. Luna trecută, principalul consilier energetic al SUA a îndemnat India să-și limiteze achizițiile de petrol rusesc și să evite să-și afecteze poziția internațională.
Wech a spus că marile companii de stat din China nu sunt implicate în astfel de transferuri, care sunt în mare parte efectuate de companii mai mici, independent fondate. Vortexa a declarat că tancurile care transportau țiței iranian transportă din ce în ce mai mult petrol rusesc. De asemenea, a mai spus că Rusia, Iranul și Venezuela – toate țările care suferă din cauza sancțiunilor americane – concurează din ce în ce mai mult pentru a-și vinde petrolul către India și China, potrivit Business Insider.