Firme blocate în Rusia! Unele branduri occidentale nu pot părăsi țara din cauza unor acorduri complexe de franciză

16 Mart. 2022, 10:28
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
16 Mart. 2022, 10:28 // Bani și Afaceri //  MD Bani

După ce Rusia a invadat Ucraina mai multe branduri occidentale s-au retras din Rusia. Totuși, unele companii întâmpină probleme în acest proces. Marks and Spencer, Burger King și grupurile hoteliere Marriott și Accor sunt restricționate de acorduri complexe de franciză, ceea ce împiedică retragerea lor de pe piața rusă, transmite BBC.

Firmele au externalizat afacerile rusești către terți și nu dețin operațiunile care le poartă numele. Împreună, firmele au aproape o mie de puncte de desfacere încă deschise în Rusia.

M&S are 48 de magazine, iar Burger King are încă 800 de restaurante deschise, în timp ce Marriott și Accor au deschise 28, respectiv 57 de hoteluri.

BBC înțelege că mărcile sunt blocate în acorduri legale de franciză, ceea ce le face dificil să-și elimine numele de pe străzile și centrele comerciale din Rusia.

Multe firme occidentale au încheiat astfel de acorduri de zeci de ani. De exemplu, magazinele Marks and Spencer sunt operate de o companie turcă numită FiBA, care deține drepturile de a vinde produsele retailerului în Europa de Est, încă din 1999. Gigantul de retail a declarat că a suspendat livrările de mărfuri către FiBA ca răspuns la război.

Între timp, proprietarul Burger King, Restaurant Brands International, a mai spus pentru BBC că restaurantele sale sunt conduse de francizați. Aceste „acorduri legale de lungă durată nu pot fi schimbate cu ușurință în viitorul previzibil”, se spune.

Reiese că grupurile hoteliere Marriott, IHG și lanțul francez Accor, care are printre mărcile Ibis și Novotel, operează toate în Rusia în baza unor acorduri similare.

Marriott a declarat pentru BBC că hotelurile sale din Rusia sunt deținute de terți, dar a spus că va „continua să evalueze capacitatea acestor hoteluri de a rămâne deschise”, sugerând că analizează acordurile de franciză.

Franciza este o metodă de afaceri de distribuire a produselor sau serviciilor. Acesta implică un francizor, o companie care a stabilit numele mărcii, și un francizat, o companie care plătește o taxă pentru dreptul de a face afaceri sub numele francizorului și de a-și vinde produsele.

Între timp, firmele încearcă să facă tot ce pot pentru a ajuta cu situația și toate au anunțat sprijin pentru Ucraina în urma invaziei Rusiei.

Accor, care are 57 de hoteluri de marcă în Rusia și 3.500 de angajați acolo, a suspendat toate deschiderile și rezervările viitoare de hoteluri pentru persoanele care au fost sancționate.

Burger King își redirecționează profiturile din operațiunile în franciză din Rusia către eforturile umanitare.

Marriott și IHG Hotels & Resorts, care au fiecare câte 28 de hoteluri care operează în Rusia sub marca lor, au oprit, de asemenea, dezvoltările și investițiile hoteliere și și-au închis birourile corporative – pe care le dețin ei înșiși.

M&S a promis mai mult de 1,5 milioane de lire sterline pentru a sprijini refugiații și donează 20.000 de haine și haine termice
Cu toate acestea, în timp ce multe mărci sunt blocate în Rusia, Yum Brands, care deține KFC și Pizza Hut, a declarat că finalizează un acord cu principalul său francizat pentru a opri temporar operațiunile Pizza Hut.

Realitatea Live

12 Dec. 2025, 16:23
 // Categoria: Au Bani // Autor:  Grîu Tatiana
12 Dec. 2025, 16:23 // Au Bani //  Grîu Tatiana

Uniunea Europeană va introduce, începând cu luna iulie 2026, o taxă vamală de trei euro pentru coletele cu o valoare mai mică de 150 de euro care intră pe teritoriul celor 27 de state membre. Măsura va fi una temporară și se va aplica până în anul 2028, când UE intenționează să impună taxe vamale tuturor mărfurilor importate, indiferent de valoarea acestora, a anunțat Comisia Europeană, citată de Agerpres.

Potrivit Comisiei, decizia a fost luată pe fondul creșterii accelerate a numărului de colete de mică valoare care ajung pe piața europeană fără a fi supuse taxelor vamale. Această situație generează concurență neloială pentru comercianții din UE, riscuri pentru sănătatea și siguranța consumatorilor, un nivel ridicat de fraudă și impact negativ asupra mediului. Doar anul trecut, aproximativ 4,6 miliarde de trimiteri cu valoare sub 150 de euro au intrat în UE, echivalentul a circa 12 milioane de colete pe zi, un volum dublu față de 2023 și de trei ori mai mare decât în 2022.

Autoritățile europene atrag atenția că o parte semnificativă a acestor produse nu respectă legislația UE, iar creșterea exponențială a importurilor ridică semne de întrebare privind controlul calității și siguranței. Noua taxă va afecta în special retailerii online care expediază bunuri din afara UE, în special din China, precum Shein, Temu sau AliExpress. Datele Comisiei arată că, în 2024, 91% din comenzile online sub pragul de 150 de euro au provenit din China.

Separat de decizia UE, România va introduce mai devreme o măsură similară. Începând cu 1 ianuarie 2026, autoritățile de la București vor aplica o taxă fixă de 25 de lei pentru fiecare colet sub 150 de euro comandat de pe platforme din afara Uniunii Europene, precum Shein, Temu, AliExpress sau Trendyol. Măsura face parte dintr-un pachet legislativ adoptat de Guvernul României și validat de Curtea Constituțională.

Subiectul este relevant și pentru Republica Moldova, unde platformele de comerț online din afara UE sunt utilizate pe scară largă. Autoritățile de la Chișinău analizează deja posibile măsuri similare. Ministrul Finanțelor, Andrian Gavriliță, a declarat că veniturile potențiale din taxarea coletelor provenite de pe platformele internaționale ar putea depăși un miliard de lei, în contextul actualului volum ridicat de importuri mici și slab fiscalizate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII