Flota „de umbră” a Rusiei, sub lupa balticilor! controale stricte pe rutele petroliere din nord

17 Dec. 2024, 10:20
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
17 Dec. 2024, 10:20 // Actual //  Ursu Victor

Douăsprezece țări europene, inclusiv Danemarca, Estonia, Norvegia și Suedia, intenționează să controleze polițele de asigurare ale tancurilor petroliere rusești care traversează Marea Baltică. Decizia, discutată de mult timp, ar putea fi anunțată oficial în curând, după ce două tancuri petroliere vechi de 40 de ani s-au scufundat în strâmtoarea Kerci, riscând să declanșeze una dintre cele mai mari catastrofe ecologice din Marea Neagră.

Conform agenției Bloomberg, inițiativa vizează tancurile petroliere aparținând așa-numitei „flote de umbră” a Rusiei, utilizată pentru a exporta petrol ocolind plafonul de preț impus de statele occidentale. Aceste nave sunt suspectate că fie nu dețin asigurări adecvate pentru riscuri precum scurgerile de combustibil, fie sunt asigurate insuficient.

Prim-ministrul Estoniei, Kristen Michal, a declarat că activitatea acestei flote prezintă un risc major, iar o catastrofă ecologică este „doar o chestiune de timp”. Reprezentanții Joint Expeditionary Force, o alianță formată din Marea Britanie, Țările de Jos și țările nordice și baltice, vor discuta săptămâna aceasta despre măsuri împotriva flotei rusești.

Danemarca va juca un rol central în aceste verificări, deoarece strâmtorile sale înguste și sinuoase sunt o rută crucială pentru exportul petrolului rusesc, care în acest an a generat venituri de aproximativ 33 de miliarde de dolari. Aceste exporturi reprezintă circa 42% din valoarea totală a exportului maritim de petrol al Rusiei, conform datelor Bloomberg.

Deși legislația internațională privind libertatea navigației limitează posibilitatea țărilor de a solicita informații despre asigurările tancurilor petroliere, autoritățile pot colecta date pentru a asigura transparența. În cazul refuzului de a coopera, navele vor fi monitorizate, iar în viitor ar putea fi introduse măsuri mai stricte bazate pe aceste informații.

Tancurile petroliere rusești au încetat aproape complet să colaboreze cu companiile de asigurări occidentale, care anterior dominau peste 90% din piață. În schimb, o parte dintre ele sunt asigurate de companii rusești. Totuși, potrivit unor rapoarte recente, polițele emise de „Ingosstrah” includ clauze care permit refuzul despăgubirilor în caz de accidente.

În același timp, unele nave din flota „de umbră” ar putea să nu fie deloc asigurate, sporind riscul unor dezastre ecologice.

Recent, două tancuri petroliere ale companiei „Volgoneft” s-au scufundat în strâmtoarea Kerci din cauza unei furtuni. Acestea transportau 9.200 de tone de păcură, iar ecologiștii de la Greenpeace estimează că aproximativ 4.300 de tone ar fi ajuns în mare. Incidentul riscă să devină una dintre cele mai grave catastrofe ecologice din Marea Neagră, cu consecințe devastatoare pentru fauna și flora marină.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 13:11
 // Categoria: Opinii // Autor: 
04 Iul. 2025, 13:11 // Opinii // 

Calea Ferată din Moldova a anunțat solemn, într-un comunicat de presă, o premieră mondială că a reușit, pentru prima dată în ultimii zece ani, să repare o locomotivă diesel pe cont propriu. Este vorba despre venerabila ЧМЭ3-4952, o locomotivă de colecție sovietică, care a primit o a doua tinerețe chiar în atelierele întreprinderii de stat.

„Un moment de referință”, spune CFM, referindu-se la faptul că în sfârșit au avut bani, oameni și piese pentru o reparație capitală – o combinație rară în istoria recentă a infrastructurii moldovenești. S-au reparat motoare, s-a șlefuit arborele cotit (ceva ce, potrivit anunțului oficial, nu s-a mai întâmplat din epoca agricol-industrială – adică 1991), iar inginerii, electricienii și mecanicii au fost felicitați pentru faptul că, de data asta, locomotiva nu a fost trimisă în Ucraina, România sau direct la fier vechi.

Până acum, astfel de intervenții erau considerate imposibile, din motive ce țineau de lipsă de bani, de piese sau pur și simplu de voință. Acum însă, se deschide o nouă eră – una în care poate, cu puțin noroc și vreo încă zece ani, vom reuși să reparăm și următoarea locomotivă din muzeul viu al căii ferate moldovenești.

CFM promite că această reparație nu e doar un accident fericit, ci începutul unei „modernizări”, cuvânt care în transportul feroviar moldovenesc înseamnă de obicei că ceva vechi a fost vopsit cu o culoare nouă.

„Acum avem autonomie tehnică”, anunță întreprinderea, într-o explozie de optimism mecanic. Între timp, călătorii așteaptă încă trenul Chișinău–Iași care întârzie pentru că… locomotiva recent reparată a avut nevoie de o reajustare de urgență.

Glorie locomotivelor vechi și celor care le mai pot da o viață!

 

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO