Fostul acționar AirMoldova are datorii de peste 430 de milioane de euro și peste 460 de creditori

02 Iul. 2023, 07:05
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
02 Iul. 2023, 07:05 // Actual //  bani.md

Insolvența Blue Air scoate la iveală dimensiunea dezastrului pe care compania l-a lăsat în urmă. Tabelul preliminar al Blue Air Aviation SA, publicat în Buletinul Procedurilor de Insolvență din România, arată că peste 460 de creditori s-au înscris la masa credală, iar din totalul de creanțe solicitate de 2,7 miliarde de lei, circa 540 de milioane de euro, au fost acceptate creanțe de 2,1 miliarde de lei, circa 430 de milioane de euro.

462 de creditori, firme și persoane fizice au cerut înscrierea în tabelul preliminar al creanțelor Blue Air Aviation SA, cu un total de 2,7 miliarde de lei, arată tabelul consultant de Economica.net și pus la dispoziție de către platforma Termene.ro.

Compania a intrat în insolvență pe 22 martie. Din totalul creanțelor solicitate a fost acceptată suma de 2,1 miliarde de lei.

În categoria creanțelor garantate, cea mai mare sumă, de 388 milioane de lei a fost înscrisă pentru compania Air Lease Corporation, de la care Blue Air închiriase avioane.

Cu o creanță de peste 342 de milioane de lei figurează și Ministerul Finanțelor, adică ajutorul de stat acordat companiei pentru pierderile provocate de pandemia de COVID-19.

Cu o creanță de 300 de milioane de lei figurează și Hello Jets, firmă înființată în urmă cu doi ani de către Teodor Rada, acționarul Blue Air. Această creanță a fost înscrisă sub condiția suspensivă a determinării valorii de piață a bunurilor ce au fost executate de către Ministerul Finanțelor pentru recuperarea ajutorului de stat acordat companiei.

Creanțele salariale înscrise în tabel sunt de 19,33 milioane de lei și reprezintă salariile angajaților pentru lunile iunie, iulie, august și septembrie 2022. Restul salariilor, datorate până la deschiderea procedurii de însolvență vor fi actualizate din oficiu de către administratorul judiciar.

Valoarea creanțelor bugetare acceptate în tabelul preliminar este de 42 de milioane de euro. Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili a cerut înscrierea în tabel cu o creanță de 339 de milioane de lei, din care a fost acceptată doar suma de 13 milioane de lei, restul reprezentând ajutorul de stat care figurează în favoarea Ministerului Finanțelor.

Creanțele chirografare ale Blue Air, aproape un miliard de lei

948 de milioane de lei este valorea creanțelor înscrise în grupa celor chirografare, acolo unde sunt înscriși cei mai mulți creditori.

Printre ei se află și Bata Sky Imobiliare, fosta firmă care a deținut Blue Air, și care a cerut înscrierea în tabel cu suma de 124 de milioane de lei, creanță respinsă de administrator ca nefiind dovedită.

Air Lease Corporation figurează și aici cu o creanță de 321 milioane de lei, circa 64 milioane de euro, pe lângă cele 78 de milioane de euro din categoria creanțelor garantate.

S-au mai înscris pe lista creditorilor și aeroporturile și firmele care au oferit servicii conexe Blue Air în țară și străinătate.

Printre creditori se numără și:

  • Capital Financials Services: 96,5 milioane lei;
  • Eurocontrol: 57,9 milioane lei;
  • Teodor Rada: 45 milioane lei;
  • Up Lift Airport Services; 29,3 milioane lei;
  • Blue Air Technic: 20,6 milioane lei;
  • TAROM: 2,12 milioane lei;
  • Societatea Română de Televiziune: 408.839 lei;
  • STB: 98.271 lei;
  • Masterange România, firmă deținută indirect de Ion Țiriac: 14.598 lei

În anul 2018 când a fost vândută compania de stat AirMoldova, compania care a achiziționat-o Civil Aviation Group SRL achitat 50 mil. de lei asumându-și obligațiunea de a achita datoriile de 1,25 miliarde lei. Blue Air Aviation SA din România deținea 49% din capitalul Civil Aviation Group SRL. Un an an mai târziu aceasta s-a retras. Iar experții au calificat implicarea BlueAir drept paravan pentru distorsiona mesajul inițial prezentat de autorități după privatizare și ar deconspira intenția reală a privatizării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII