Fostul acționar AirMoldova are datorii de peste 430 de milioane de euro și peste 460 de creditori

02 Iul. 2023, 07:05
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
02 Iul. 2023, 07:05 // Actual //  bani.md

Insolvența Blue Air scoate la iveală dimensiunea dezastrului pe care compania l-a lăsat în urmă. Tabelul preliminar al Blue Air Aviation SA, publicat în Buletinul Procedurilor de Insolvență din România, arată că peste 460 de creditori s-au înscris la masa credală, iar din totalul de creanțe solicitate de 2,7 miliarde de lei, circa 540 de milioane de euro, au fost acceptate creanțe de 2,1 miliarde de lei, circa 430 de milioane de euro.

462 de creditori, firme și persoane fizice au cerut înscrierea în tabelul preliminar al creanțelor Blue Air Aviation SA, cu un total de 2,7 miliarde de lei, arată tabelul consultant de Economica.net și pus la dispoziție de către platforma Termene.ro.

Compania a intrat în insolvență pe 22 martie. Din totalul creanțelor solicitate a fost acceptată suma de 2,1 miliarde de lei.

În categoria creanțelor garantate, cea mai mare sumă, de 388 milioane de lei a fost înscrisă pentru compania Air Lease Corporation, de la care Blue Air închiriase avioane.

Cu o creanță de peste 342 de milioane de lei figurează și Ministerul Finanțelor, adică ajutorul de stat acordat companiei pentru pierderile provocate de pandemia de COVID-19.

Cu o creanță de 300 de milioane de lei figurează și Hello Jets, firmă înființată în urmă cu doi ani de către Teodor Rada, acționarul Blue Air. Această creanță a fost înscrisă sub condiția suspensivă a determinării valorii de piață a bunurilor ce au fost executate de către Ministerul Finanțelor pentru recuperarea ajutorului de stat acordat companiei.

Creanțele salariale înscrise în tabel sunt de 19,33 milioane de lei și reprezintă salariile angajaților pentru lunile iunie, iulie, august și septembrie 2022. Restul salariilor, datorate până la deschiderea procedurii de însolvență vor fi actualizate din oficiu de către administratorul judiciar.

Valoarea creanțelor bugetare acceptate în tabelul preliminar este de 42 de milioane de euro. Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili a cerut înscrierea în tabel cu o creanță de 339 de milioane de lei, din care a fost acceptată doar suma de 13 milioane de lei, restul reprezentând ajutorul de stat care figurează în favoarea Ministerului Finanțelor.

Creanțele chirografare ale Blue Air, aproape un miliard de lei

948 de milioane de lei este valorea creanțelor înscrise în grupa celor chirografare, acolo unde sunt înscriși cei mai mulți creditori.

Printre ei se află și Bata Sky Imobiliare, fosta firmă care a deținut Blue Air, și care a cerut înscrierea în tabel cu suma de 124 de milioane de lei, creanță respinsă de administrator ca nefiind dovedită.

Air Lease Corporation figurează și aici cu o creanță de 321 milioane de lei, circa 64 milioane de euro, pe lângă cele 78 de milioane de euro din categoria creanțelor garantate.

S-au mai înscris pe lista creditorilor și aeroporturile și firmele care au oferit servicii conexe Blue Air în țară și străinătate.

Printre creditori se numără și:

  • Capital Financials Services: 96,5 milioane lei;
  • Eurocontrol: 57,9 milioane lei;
  • Teodor Rada: 45 milioane lei;
  • Up Lift Airport Services; 29,3 milioane lei;
  • Blue Air Technic: 20,6 milioane lei;
  • TAROM: 2,12 milioane lei;
  • Societatea Română de Televiziune: 408.839 lei;
  • STB: 98.271 lei;
  • Masterange România, firmă deținută indirect de Ion Țiriac: 14.598 lei

În anul 2018 când a fost vândută compania de stat AirMoldova, compania care a achiziționat-o Civil Aviation Group SRL achitat 50 mil. de lei asumându-și obligațiunea de a achita datoriile de 1,25 miliarde lei. Blue Air Aviation SA din România deținea 49% din capitalul Civil Aviation Group SRL. Un an an mai târziu aceasta s-a retras. Iar experții au calificat implicarea BlueAir drept paravan pentru distorsiona mesajul inițial prezentat de autorități după privatizare și ar deconspira intenția reală a privatizării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

26 Nov. 2025, 09:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
26 Nov. 2025, 09:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Leonid Fedun, co-fondator al gigantului petrolier rusesc Lukoil, și-a vândut în 2025 pachetul de aproximativ 10% din acțiuni înapoi companiei, au declarat trei surse apropiate tranzacției, confirmate și de date financiare analizate de Reuters. Valoarea pachetului era estimată la circa 7 miliarde de dolari, însă nu este clar dacă aceasta a fost suma efectiv primită de miliardar, scrie REUTERS.

Tranzacția marchează încheierea unei cariere de trei decenii în care Fedun a contribuit la transformarea Lukoil într-un jucător global, înainte ca sancțiunile occidentale impuse după invazia Rusiei în Ucraina să lovească puternic compania. După luni întregi în care a reușit să evite sancțiunile, Lukoil a fost vizată direct în octombrie, ceea ce a forțat-o să înceapă procesul de vânzare a activelor din străinătate.

Decizia federației ruse de a impune presiuni suplimentare asupra sectorului privat, dar și incertitudinile geoeconomice, au alimentat speculațiile analiștilor potrivit cărora Lukoil ar putea deveni o țintă de achiziție pentru Rosneft, grup petrolier controlat de stat, aflat la rândul său sub sancțiuni occidentale.

Vânzarea pachetului de către Fedun – cetățean ucrainean stabilit în Monaco – este considerată o raritate în rândul miliardarilor ruși, care de obicei își restructurează participațiile sub umbrela unor fonduri sau companii din jurisdicții opace, nu prin retrageri directe. Potrivit surselor, tranzacția a fost încheiată la începutul lui 2025.

În august, Lukoil a anunțat că va anula 76 de milioane de acțiuni – aproximativ 11% din capitalul social – pe care le-a răscumpărat de pe piață în perioada 2024–2025, pachet care ar include și participația lui Fedun.

Fedun, în vârstă de 69 de ani, este unul dintre oamenii deveniți miliardari în urma privatizărilor haotice din anii ’90 sub președintele Boris Elțin, imediat după prăbușirea Uniunii Sovietice. Absolvent de școală militară și fost lector în anii ’80, Fedun l-a cunoscut în Siberia pe Vagit Alekperov, actualul președinte al Lukoil și una dintre cele mai influente figuri din industria petrolieră rusă.

Cei doi au lucrat împreună la privatizarea unor câmpuri petroliere strategice din Siberia de Vest, după ce Elțin a aprobat în 1993 trecerea acestora din proprietate de stat în mâini private—un moment care a transformat brusc funcționari sovietici în miliardari.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII