(FOTO) De la un job în domeniul juridic la afacere în agricultură. Istoria de succes a unui agricultor din Varnița

13 Sept. 2021, 16:16
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
13 Sept. 2021, 16:16 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Lilian Duguta a renunțat la un job în domeniul juridic peste hotare pentru a deschide o afacere în agricultură acasă, în Republica Moldova. Astfel, de la instanțe, litigii și judecăți, într-un moment dat al vieții a făcut tranziția la agricultură, irigare și recoltă. Domnul Lilian a activat în domeniul jurisprudenţei și în Federația Rusă timp de patru ani, iar banii adunați acolo i-a investit în Republica Moldova. Istoria antreprenorului începe acum 9 ani când a procurat primul teren agricol de 2 hectare, pe care a plantat cartofi. Ulterior, și-a extins suprafețele și a diversificat culturile agricole. Astăzi se poate mândri cu o suprafață de 20 de hectare pe care cultivă morcovi, varză, sfeclă roșie, ridiche neagră, porumb furajer și pepeni verzi. Pasiunea pentru agricultură o are moștenită încă de la părinți, care se ocupau cu prelucrarea terenurilor.

Potrivit lui Lilian Duguta, în agricultură irigarea are un rol deosebit. Acesta consideră că nu ar fi obținut performanțe, dacă nu exista și posibilitatea de irigare, oricât de pasionat nu ar fi de acest domeniu. Dacă până în acest an, agricultorii din Varnița irigau dintr-un bazin aflat într-o stare nesatisfăcătoare, motiv pentru care se înregistrau pierderi semnificative de apă, în urma investițiilor Fondului de Dezvoltare Durabilă Moldova și a contribuției membrilor Asociației Utilizatorilor de Apă pentru Irigații „Varnița” producătorii agricoli beneficiază de un bazin de acumulare reabilitat integral cu o capacitate de circa 20 mii metri cubi de apă.

„Chiar dacă am avut parte de un an ploios, există momente cheie când culturile plantate au nevoie de apă și nu poți aștepta până când va ploua, căci riști să pierzi tot ce ai investit”, a subliniat producătorul.

Pentru Lilian Duguta, agricultura nu este doar o pasiune, dar și o afacere, unde cu cât mai mult investești, cu atât mai mult ești atras de acest sector. Tocmai din acest motiv, anul acesta a cumpărat un sistem de conducte pentru irigare în sumă de 170 mii lei, dintre care o parte urmează a fi subvenționată de stat.

„Ajutorul statului este binevenit și mulțumim pentru acesta. Totuși, avem nevoie de subvenții mai mari, iar o altă sugestie este să fie simplificat procesul de aplicare, care presupune foarte multe documente și timp – un lux pentru agricultori”, a menționat dnul Duguta.

Potrivit antreprenorului, o problemă pentru agricultori ține de piața de desfacere.

„Pe piața autohtonă se importă masiv legume, care se vând la un preț mic, iar produsele noastre nu mai sunt competitive sub acest aspect. Ar urma ca statul prin unele mecanisme, să protejeze producătorii locali, posibil prin revizuirea politicii tarifare în perioada de sezon și alte măsuri. Noi nu putem concura cu producătorii din țările unde nivelul de subvenționare este mult mai înalt, beneficiind totodată și de alte facilități”, a explicat agricultorul.

Răbdarea, ambiția și atenția la cele mai mici detalii sunt calitățile dobândite în activitatea sa de jurist, care i-au prins bine și în agricultură. Astfel, fiecare problemă o tratează ca pe un caz ce trebuie documentat, investigat și câștigat. Tocmai de aceea, indiferent de provocări, dumnealui știe să le depășească.

„Reușitele în agricultură depind de foarte multe aspecte, un factor important fiind și studiile în domeniu, iar dacă nu le aveți, apelați la un consultant competent, care să poată oferi soluții pertinente la problemele ce apar”, a adăugat producătorul agricol.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală