Un nou punct vamal între România și Republica Moldova este în stadiul de proiect avansat și urmează să fie deschis în următoarele luni.
Este vorba despre un nou pod care va fi construit între localitățile Bumbăta (județul Vaslui) și Leova (Republica Moldova).
„A avut loc semnarea protocolului de preluare în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, prin CNAIR, a drumului comunal DC41 care face legătura între noul punct vamal și drumul național din proximitate DN24A. Scopul acestei preluări constă în demararea procedurilor de încadrare în categoria funcțională a drumurilor de interes național necesare modernizării acestuia, astfel încât să permită traficul camioanelor”, a detaliat Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, după deplasarea făcută în teren luni, 27 februarie.
Imaginile publicate de Scrioșteanu arată că, deocamdată șantierul n-a început. Noua construcție a fost agreată în septembrie 2022, la capătul unei întâlniri la București între fostul premier al Republicii Moldova Natalia Gavrilița și prim-ministrul român Nicolae Ciucă.
Un nou punct de trecere al frontierei este necesar de urgență în condițiile creșterii explozive a traficului între cele două țări. Cozi kilometrice de tiruri se înregistrează în ultimele luni în principalele puncte vamale între cele două țări, de la Sculeni și Albița.
În prima faza, va fi construit cât mai rapid un pod militar din pontoane.
„Noul punct vamal de la Bumbăta va asigura traficul de persoane și de mărfuri la granița de est a României și va prevede și asigurarea funcționalității podului de pontoane între localitatea Bumbăta și Leova, pe partea moldoveană. Acesta va funcționa până la darea în trafic a noului pod împreună cu punctul de frontieră, pentru care am început deja licitația pentru proiectare. Atât punctul provizoriu de trecere a frontierei, cât și noul pod cu punct vamal definitiv, sunt și vor fi amplasate acolo unde a existat un pod peste Prut, din care se mai văd încă pilonii de susținere, pod care a fost dinamitat de către ruși după ce au ocupat Basarabia”, mai explică Irinel Scrioșteanu.
Până în 1944, 22 de poduri legau Basarabia de România. Dintre acestea au rămâs în picioare doar două după cucerirea Basarabiei de către armata rusă. Alte 5 poduri, toate rutiere, au fost refăcute în timpul ocupației sovietice.
Podul de la Lipcani – Rădăuți Prut a fost reconstruit în 2005, dar nu este funcțional până acum. Guvernele celor două țări s-au angajat în septembrie 2022 să operaționalizeze și acest punct vamal.