FOTO Podul strategic peste Prut de la Leova! România încă nu a început construcția

01 Mart. 2023, 06:00
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
01 Mart. 2023, 06:00 // Actual //  bani.md

Un nou punct vamal între România și Republica Moldova este în stadiul de proiect avansat și urmează să fie deschis în următoarele luni.

Este vorba despre un nou pod care va fi construit între localitățile Bumbăta (județul Vaslui) și Leova (Republica Moldova).

„A avut loc semnarea protocolului de preluare în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, prin CNAIR, a drumului comunal DC41 care face legătura între noul punct vamal și drumul național din proximitate DN24A. Scopul acestei preluări constă în demararea procedurilor de încadrare în categoria funcțională a drumurilor de interes național necesare modernizării acestuia, astfel încât să permită traficul camioanelor”, a detaliat Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, după deplasarea făcută în teren luni, 27 februarie.

Imaginile publicate de Scrioșteanu arată că, deocamdată șantierul n-a început. Noua construcție a fost agreată în septembrie 2022, la capătul unei întâlniri la București între fostul premier al Republicii Moldova Natalia Gavrilița și prim-ministrul român Nicolae Ciucă.

Un nou punct de trecere al frontierei este necesar de urgență în condițiile creșterii explozive a traficului între cele două țări. Cozi kilometrice de tiruri se înregistrează în ultimele luni în principalele puncte vamale între cele două țări, de la Sculeni și Albița.

În prima faza, va fi construit cât mai rapid un pod militar din pontoane.

„Noul punct vamal de la Bumbăta va asigura traficul de persoane și de mărfuri la granița de est a României și va prevede și asigurarea funcționalității podului de pontoane între localitatea Bumbăta și Leova, pe partea moldoveană. Acesta va funcționa până la darea în trafic a noului pod împreună cu punctul de frontieră, pentru care am început deja licitația pentru proiectare. Atât punctul provizoriu de trecere a frontierei, cât și noul pod cu punct vamal definitiv, sunt și vor fi amplasate acolo unde a existat un pod peste Prut, din care se mai văd încă pilonii de susținere, pod care a fost dinamitat de către ruși după ce au ocupat Basarabia”, mai explică Irinel Scrioșteanu.

Până în 1944, 22 de poduri legau Basarabia de România. Dintre acestea au rămâs în picioare doar două după cucerirea Basarabiei de către armata rusă. Alte 5 poduri, toate rutiere, au fost refăcute în timpul ocupației sovietice.

Podul de la Lipcani – Rădăuți Prut a fost reconstruit în 2005, dar nu este funcțional până acum. Guvernele celor două țări s-au angajat în septembrie 2022 să operaționalizeze și acest punct vamal.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Aug. 2025, 13:20
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
18 Aug. 2025, 13:20 // Actual //  Ursu Victor

Deși premierul slovac Robert Fico a promis că nu va trimite Ucrainei „niciun glonț”, industria de armament din Slovacia continuă să furnizeze arme pe front, scrie Politico.

În 2024, exporturile de armament ale Slovaciei au crescut la 1,15 miliarde de euro, echivalentul a circa 1% din economia țării. Cifra este dublă față de 2023 și de zece ori mai mare decât înainte de începutul războiului din Ucraina, în 2022.

Adjunctul ministrului Apărării, Igor Melicher, a precizat pentru publicație că afacerile private cu arme nu contrazic promisiunile guvernului. „Executivul slovac a garantat cetățenilor că nu va trimite niciun cartuș din depozitele statului în Ucraina, iar noi respectăm acest angajament”, a declarat Melicher.

Oficial, sprijinul Slovaciei pentru Kiev constă doar în ajutor nelletal și furnizarea de energie electrică. Totuși, guvernul admite că nu are nimic împotriva exporturilor realizate de companiile private.

„Am aderat la Uniunea Europeană pentru valorile comune și respectăm, de asemenea, piața liberă. A limita activitatea companiilor din industria de apărare ar fi pur și simplu ipocrit”, a adăugat oficialul.

Melicher a mai subliniat că o mare parte din echipamentele produse în Slovacia sunt vândute partenerilor occidentali, care decid apoi destinația finală a acestora.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII