Fraudă pentru cetățenia Republicii Moldova! Deputații au votat reguli mai stricte pentru dobândire

30 Mai 2024, 18:00
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
30 Mai 2024, 18:00 // Actual //  bani.md

Într-un demers menit să consolideze securitatea națională și ordinea publică, Parlamentul a votat în prima lectură un proiect de lege care modifică Legea cetățeniei Republicii Moldova. Propunerile de modificare, înaintate de deputatul Igor Chiriac din cadrul fracțiunii „Partidul Acțiune și Solidaritate”, au ca scop eliminarea vulnerabilităților și riscurilor pentru securitatea statului și ordinea publică.

Inițiativa vine ca răspuns la creșterea riscurilor generate de agresiunea Federației Ruse împotriva Ucrainei. În ultimii doi ani, s-a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de cereri pentru obținerea cetățeniei Republicii Moldova, cu 70% provenind de la cetățeni ruși și 20% din partea cetățenilor ucraineni. Autoritățile au identificat, de asemenea, numeroase încercări frauduloase de obținere a cetățeniei moldovenești prin prezentarea de documente falsificate.

Pentru a gestiona aceste riscuri, propunerile lui Chiriac introduc mai multe amendamente la Legea cetățeniei. În mod deosebit, nu toate persoanele născute și rezidente în Moldova, care nu dețin cetățenia altor state, vor primi automat cetățenia moldovenească. Vor exista excepții pentru persoanele care execută sau au de executat o pedeapsă privativă de libertate în temeiul unei hotărâri judecătorești, persoanele cu condamnări penale neînchise sau cele aflate în urmărire penală. Cererile acestor persoane vor fi respinse, la fel ca și cererile care conțin informații false sau omisiuni. De asemenea, propunerea prevede obligativitatea coordonării acestor cereri cu Serviciul de Informații și Securitate.

Chiriac sugerează, de asemenea, extinderea termenului de examinare a cererilor cu încă șase luni. Proiectul de lege va fi supus unor dezbateri suplimentare în Parlament înainte de a fi votat în a doua lectură.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

19 Nov. 2025, 10:33
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
19 Nov. 2025, 10:33 // Actual //  Ursu Victor

Energocom a publicat un comunicat prin care clarifică procedura de facturare a gazelor naturale și responsabilitățile fiecărei instituții implicate, în contextul nemulțumirilor apărute la unele facturi. Compania subliniază că procesul de citire a contoarelor și transmiterea datelor de consum nu ține de furnizor, ci este responsabilitatea exclusivă a operatorilor de distribuție precum „Chișinău-Gaz”, „Bălți-Gaz”, „Cahul-Gaz” și alții.

Potrivit regulilor în vigoare, furnizorul emite facturile strict pe baza informațiilor comunicate de Operatorul Sistemului de Distribuție (OSD). În situațiile în care operatorul nu reușește să citească contorul – de exemplu, din lipsă de acces –, pot apărea diferențe între consumul real și cel indicat pe factură. „Înțelegem că astfel de situații pot crea neplăceri. Vă asigurăm că suntem aici pentru a vă oferi suportul necesar și pentru a explica procesul în mod transparent”, transmite Energocom.

Compania mai precizează că, potrivit Regulamentului nr. 113/2019, OSD-ul este cel care verifică eventualele neconcordanțe și recalculează consumul dacă este cazul. În cazul în care consumatorii observă diferențe între datele facturate și cele afișate pe contor, aceștia sunt îndemnați să anunțe atât Energocom, cât și operatorul de distribuție. Furnizorul transmite sesizarea către OSD pentru verificări, iar corecțiile necesare se reflectă în factura lunară următoare.

Pentru corectarea situației, consumatorii sunt sfătuiți să permită accesul echipelor distribuitorului pentru verificarea tehnică a echipamentului de măsurare sau pentru înlocuirea contorului, dacă acesta nu mai poate fi citit sau și-a depășit termenul de funcționare. Măsurile sunt necesare pentru a asigura înregistrarea corectă a consumului real.

Energocom mai subliniază că, în cazul în care un consumator achită o sumă mai mare decât consumul efectiv, excedentul este automat considerat avans și se regăsește în facturile următoare, fără pierderi pentru client.

„Suntem mereu alături de consumatori și colaborăm strâns cu operatorii de distribuție pentru a rezolva rapid orice problemă legată de datele de consum. Echipa noastră este disponibilă pentru întrebări și sprijin”, se arată în încheierea comunicatului.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII