Generații unite împotriva singurătății: Lansarea Hackathon-ului dedicat inovațiilor IT pentru vârstnici

15 Mart. 2024, 10:02
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Mart. 2024, 10:02 // Actual //  bani.md

În Republica Moldova îmbătrânirea activă și sănătoasă devine o prioritate. Proiecțiile demografice arată că în 2040, generațiile cu vârsta de peste 50 de ani vor constitui aproximativ jumătate din totalul populației. Conform Studiului “Generații și Gen” (GGS), înaintarea în vârstă este asociată cu un nivel înalt al singurătății. Aproximativ a treia parte din populația 60+ ani resimt un sentiment de singurătate, vârstnicii fiind mai des expuși stărilor depresive comparativ cu celelalte categorii de vârstă.

În acest context, Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA Moldova) împreună cu Ministerul Muncii și Protecţiei Sociale al Republicii Moldova, Fundația Moldcell și Proiectul Tehnologiile Viitorului finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie organizează în perioada 15-17 martie „Tineri pentru vârstnici: Hackathon împotriva singurătății” – un eveniment cu accent pe inovare în tehnologiile cu asistență vocală, cu scopul de a sprijini persoanele vârstnice 60+, inclusiv refugiații vârstnici, solitari, cu dizabilități și alți vârstnici vulnerabili din Moldova.

Obiectivul principal al hackathon-ului este de a promova colaborarea între tinerii din comunitatea IT și profesioniști din diverse domenii pentru a aborda provocările cu care se confruntă persoanele în vârstă singure, inclusiv vârstnicii refugiați.

La etapa inițială a evenimentului, vor fi prezenți reprezentanții Universității Vârstei a 3-a și Uniunii Pensionarilor din Republica Moldova pentru a povesti despre nevoile diferite ale persoanelor în vârstă, oferi idei și a răspunde la întrebările celor peste 50 de tineri dezvoltatori de soluții inovatoare.

Ulterior, timp de 36 de ore consecutive, participanții vor lucra la dezvoltarea unui prototip IT (aplicație sau dispozitiv) care să susțină persoanele vârstnice în ameliorarea sentimentului de singurătate, facilitarea comunicării între generații, creșterea abilităților digitale și participarea la activități organizate în comunitate.

Echipa care va impresiona juriul cu cea mai bună, inovativă, sustenabilă și prietenoasă soluție adaptată nevoilor vârstnicilor va primi un premiu de 15 000 de dolari pentru dezvoltarea în continuare a proiectului.

Dezvoltarea inițiativei “Tineri pentru vârstnici: Hackathon împotriva singurătății” susține obiectivele Programului Național pentru îmbătrânire activă și sănătoasă 2023-2027 implementat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale cu suportul UNFPA Moldova.

Evenimentul este desfășurat în cadrul programului „Creșterea protecției, rezilienței și incluziunii sociale a refugiaților din Ucraina și a grupurilor vulnerabile din Republica Moldova prin consolidarea mecanismelor de prevenire și răspuns la violența bazată pe gen, precum și consolidarea sistemelor de protecție socială și sănătate”, susținut de UNFPA în Republica Moldova și finanțat de Guvernul Regatului Unit.

Realitatea Live

27 Apr. 2024, 08:24
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
27 Apr. 2024, 08:24 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Inteligenţa artificială va duce la o nevoie „minimă” de call center-uri în cel mult un an, progresele rapide ale inteligenţei artificiale urmând să schimbe o industrie întreagă, spune directorul companiei indiene de IT Tata Consultancy Services, citat de FT.

K Krithivasan, directorul general al TCS, a declarat pentru Financial Times că, deşi „nu am văzut nicio reducere a locurilor de muncă” până acum, adoptarea pe scară mai largă a inteligenţei artificiale generative în rândul clienţilor multinaţionali va revizui tipul de centre de asistenţă pentru clienţi care au creat locuri de muncă în masă în ţări precum India şi Filipine.

„Într-o fază ideală, dacă mă întrebaţi pe mine, ar trebui să existe un număr foarte mic de centre de apeluri primite care să aibă deloc apeluri primite”, a spus el. „Suntem într-o situaţie în care tehnologia ar trebui să fie capabilă să prevadă un apel care vine şi apoi să abordeze proactiv punctul de durere al clientului.”

El a spus că chatbots vor putea în curând să analizeze istoricul tranzacţiilor unui client şi să facă o mare parte din munca depusă de agenţii din centrele de apeluri. „Acolo ne îndreptăm … . Nu cred că suntem acolo astăzi – poate peste un an sau cam aşa ceva”, a spus el.

Perspectiva ca instrumentele de inteligenţă artificială generativă care avansează rapid să înlocuiască multe tipuri de lucrători cu guler alb, inclusiv agenţii din centrele de apeluri şi dezvoltatorii de software, a alarmat factorii de decizie din întreaga lume.

În India – un centru global pentru serviciile de back-office – peste 5 milioane de persoane lucrează în domeniul IT şi al externalizării proceselor de afaceri, potrivit grupului industrial Nasscom.

TCS, o ramură a conglomeratului indian Tata care lucrează cu multinaţionalele pentru a le dezvolta sistemele IT, are peste 600.000 de angajaţi proprii şi venituri anuale de aproape 30 de miliarde de dolari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău