Încă o țară își reduce dependența de gazul lui Putin! Slovenia construiește o conductă pentru a aduce gaz din Algeria

06 Dec. 2022, 11:58
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
06 Dec. 2022, 11:58 // Actual //  bani.md

Slovenia intenţionează să construiască o conductă care ar urma să transporte gaze naturale din Algeria până în Ungaria, ceea ce ar ajuta Budapesta să îşi reducă dependenţa de combustibilii fosili ruseşti, a declarat premierul sloven Robert Golob, într-un interviu pentru Financial Times.

Luna trecută, Slovenia a semnat un acord cu Algeria pentru a importa gaze naturale via conductele existente din Italia. Contractul cu Algeria, pentru o cantitate de gaze de 300 de milioane de metri cubi pe an, va permite Sloveniei, o ţară cu 2,1 milioane de locuitori, să îşi reducă importurile de gaze ruseşti cu o treime şi în acelaşi timp să îşi ajute vecinii din est.

„Ungaria este complet dependentă de gazele ruseşti, dar nu este singura. Austria este într-o poziţie similară. Vecinii trebuie să se ajute între ei”, a declarat Robert Golob pentru Financial Times.

Statele UE se întrec între ele pentru a-şi reduce dependenţa de gazele ruseşti până în 2030. Ungaria a construit interconectări pentru a importa gaze din toate ţările vecine, exceptând Slovenia, însă în continuare 85% din gazele naturale consumate de Ungaria provin din Rusia. Principala rută este conducta TurkStream, care livrează gaze ruseşti via Turcia şi Balcani.

Robert Golob a acordat un interviu pentru Financial Times după o întâlnire cu premierul ungar Viktor Orban la o nouă staţie electrică construită în apropiere de graniţa cu Ungaria şi Croaţia, staţie care va conecta reţelele electrice din cele trei ţări. Robert Golob şi Viktor Orban au spus că intenţionează să construiască o conductă de gaze care ar putea deveni operaţională „în doi-trei ani”, potrivit premierului sloven.

Golob, fost director al unei companii din industria energetică, a afirmat că viitoarea conductă ar putea fi extinsă în funcţie de evoluţia cererii.

„Suntem flexibili. În primul rând să convenim un pact de solidaritate, care va constitui fundaţia. Apoi să solicităm sprijinul Comisiei Europene pentru conductă, şi ulterior să testăm piaţa pentru a decide care vor fi dimensiunile şi volumul. Momentul este perfect”, a subliniat premierul sloven.

La rândul său, Viktor Orban a spus că este interesat în diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze ale Ungariei, identificând trei posibile rute: posibila conductă din Slovenia pentru gazele naturale din Algeria, o rută pentru a transporta gaze naturale de la zăcămintele din Marea Neagră descoperite de România şi o extindere a legăturilor cu Croaţia, pentru a importa gaze lichefiate.

„Suntem interesaţi în toate cele trei rute. Vrem să ne eradicăm dependenţa. Ungaria a construit legături în alte direcţii, dar aceste capacităţi sunt insuficiente pentru a ajunge la diversificare completă. Intenţionez să cooperăm cu Slovenia într-un mod pragmatic”, a spus premierul ungar la finalul reuniunii cu omologul sloven.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII