Incident major în Bosfor! Un petrolier din flota umbră a Rusiei, paralizează traficul maritim

27 Dec. 2024, 11:21
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2024, 11:21 // Actual //  Ursu Victor

Un incident major a avut loc în strâmtoarea Bosfor pe 26 decembrie, când petrolierul Cordelia Moon, aflat sub pavilionul Panamei, a paralizat complet traficul din regiune din cauza unei defecțiuni la motor. Autoritățile turce au fost nevoite să închidă complet Bosforul, iar intervenția unui remorcher a fost necesară pentru a rezolva situația. Petrecut în apropierea capului Enikei, incidentul a avut loc în timpul călătoriei petrolierului de 274 de metri din portul turcesc Yalova spre Novorossiysk, Rusia. După remedierea defecțiunii, traficul a fost reluat, conform Reuters.

Cordelia Moon, construit în 2006, face parte din „flota umbră” a Rusiei, utilizată pentru a ocoli sancțiunile internaționale impuse exporturilor de petrol ale Kremlinului, conform publicației Lloyd’s List. De asemenea, petrolierul a fost implicat într-un atac al rebelilor Houthi pe 30 septembrie, în Marea Roșie, când aceștia au confundat nava cu un petrolier britanic. În urma atacului cu drone, s-a declanșat un incendiu, dar nu au existat victime.

Acesta este deja cel de-al patrulea incident de acest tip legat de petrolierii ruși din ultima perioadă. Pe 16 decembrie, un alt petrolier, „Volgoneft-109”, a cerut ajutor în apropierea portului Caucaz din cauza unei scurgeri de combustibil. La mijlocul lunii decembrie, în strâmtoarea Kerci s-au prăbușit două petroliere, „Volgoneft-212” și „Volgoneft-239”, care transportau 9.200 de tone de motorină. În urma furtunii, „Volgoneft-212” s-a rupt și s-a scufundat, iar „Volgoneft-239” a eșuat pe bancul de nisip. Aceste incidente au dus la o poluare ecologică gravă, cu 4.000 de tone de produse petroliere scurgându-se în mare și afectând o mare parte din coasta Krasnodarului.

În urma acestei serii de accidente, experții din domeniu au afirmat că aceste nave ar fi trebuit retrase din exploatare cu mult timp înainte, având în vedere vârsta lor înaintată. „Volgoneft-212” a fost lansat în 1969, iar „Volgoneft-239” în 1973, având o durată de viață recomandată de maximum 40 de ani. De asemenea, „Volgoneft-239” nu avea autorizație pentru a opera în larg, deoarece documentele sale fuseseră suspendate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO